-

Paradoxul zilelor noastre. România, cea care a scris cândva istoria ţiţeiului, plăteşte astăzi bani grei pentru „aurul negru"

Petrolul este o bogăţie naturală, atestată încă din cele mai vechi timpuri de însuși Herodot, care aprecia valoarea incontestabilă a zăcământului denumit "aurul negru".

 În zilele noastre insa, acesta a devenit un adevărat un măr al discordiei, pentru care s-au purtat şi se poartă încă războaie grele.

Calităţile petrolului au început să fie valorificate începând cu a doua jumătate a secolului al XIX-lea, când era folosit cu precădere la iluminat. Apoi, interesul pentru petrol a crescut extrem de mult datorită lui Rudolf Diesel, care în anul 1897 a inventat motorul care îi poartă numele, motor care funcţiona exclusiv pe bază de păcură.

Astăzi petrolul este „aurul negru” al economiei mondiale, produsul care pune lumea în mişcare. Cine are petrol are putere!

România şi istoria petrolului

Istoria petrolului este strţns legată de România, deşi poate nu toţi cunoaştem acest adevăr. România a avut prima sondă petrolieră din lume, prima rafinărie şi a fost prima ţară care a exportat benzină. Aceste trei premiere mondiale ce aparţin ţării noastre, au fost întregistrate în anul de glorie1857.

Prima sondă petrolieră din lume a fost construită în ţara noastră, la Lucăceşti (județul Bacău). „Găzăriile“ foloseau o metodă rudimentară de rafinare a petrolului asemănătoare cu cea folosită la obţinerea ţuicii în cazane artizanale. Până pe la 1860, principalii exploatatori de ţiţei au fost ţăranii liberi, numiţi fântânari, băieşi sau gropari. După 1860 însă, când exploatarea „aurului negru” a început să necesite capitaluri tot mai importante, rolul ţăranilor a scăzut în favoarea proprietarilor unor bogate terenuri petrolifere, de regulă în aria judeţelor Prahova şi Dâmboviţa.
România a fost prima ţară din lume cu o producţie de petrol, în anul 1857, de 275 de tone înregistrată în statisticile internaţionale. A fost urmată de SUA în 1859, de Italia în 1860, de Canada în 1862 şi de Rusia în 1863.
Apoi, în decembrie 1857 este certificată o altă premieră mondială, marcă românească - prima rafinărie din lume. Aceasta a fost construită la Ploieşti, în decembrie 1856, de către Teodor Mehedinţeanu, fiind dotată cu echipamente moderne pentru acea vreme, comandate în Germania, de la compania Moltrecht.
Şi legătura ţării nostre cu petrolul nu se opreşte aici... istoria atestă faptul că, primul oraş din lume, iluminat public cu petrol lampant, a fost Bucureştiul. Începând cu 1 aprilie 1857, oraşul avea să fie iluminat cu 1000 de lămpi.

Din păcate, prezentul ne pune faţă în faţă cu un paradox, greu de acceptat şi de explicat. Deşi cândva ţara noastră a scris istoria ţiţeiului, astăzi ne-am pierdut şi resursele şi interesul faţă de "aurul negru". După 1989, rafinăriile au dispărut rând pe rând şi cele care au mai rămas şi-au diminuat simţitor capacitatea, iar sondele neîntreţinute ani de-a rândul, au devenit nişte "schelete de fier" care ne amintesc cu tristeţe că de acolo, cândva, românii scoteau "aurul negru".

Astfel, exportul a ajuns aproape de zero, iar românii au ajuns să plătească pentru un litru de benzină mult mai mult decât locuitorii ţărilor care nu au scris nici o filă în istoria petrolului.

 

 

Articole înrudite