-

Adevărată poveste a epavei de la Costineşti

De zeci de ani veghează plaja Costineştiului, devenind simbolul “staţiunii tineretului”. O numim "epava de la Costineşti", însă adevăratul său nume, Evanghelia, a rezistat în timp şi poate fi încă zărit încrustat în partea superioară a navei.

Evanghelia a fost construită în anul 1942, sub pavilion grecesc. Vasul a aparţinut flotei celebrului armator grec Aristotel Socrates Onassis, fiind realizată
pe şantierele navale Harland&Wolff din Belfast (Irlanda de Nord), unde a fost construit şi celebrul vas „Titanic“.

Evangelia a fost un vas de tip cargobot frigorific care făcea parte dintr-o serie de nave militare ce serveau guvernul britanic. Nava are aproximativ 130 de metri în lungime, 17 metri în lățime și 10 metri în înălțime. Aceste dimensiuni determină un deplasament de peste 7000 de tone.

Povestea Evangheliei pe meleaguri româneşti a început în seara zilei de 14 Octombrie1968, când nava a eşuat aproape de litoralul staţiunii Costineşti. Naufragiul pare să nu fi fost doar o întâmplare nefericită, ci o strategie pusă la punct în cel mai mic detaliu de către armatorul grec, în complicitate cu navigatorii săi.

 

Cea mai vehiculată versiune a naufragiului spune că în acea seară Grupul de Intervenţii şi Salvare al Portului Constanța a primit un semnal SOS ce indica o poziție a Evangeliei undeva între zona Vadu și Gura Portiței. Ajunşi la locul indicat salvatorii nu au găsit nici o navă grecească. Noaptea trecuse și era deja 15 octombrie, iar Evangelia nu era de găsit.

Mircea Ionescu, comandant experimentat al Grupului de Intervenţii şi Salvare, a dat ordin ca nava să fie căutată în direcţia opusă coordonatelor primite. Pornind spre sudul litoralului, nava a fost găsită eșuată pe singurul petic de nisip din zonă. Echipa de salvare a reușit să disloce ambarcațiunea care și-a recăpătat funcționalitatea. După ce operaţiunea a fost dusă la capăt cu succes, navele de salvare s-au întors în Portul Constanța, iar următoarea zi vor fi revenit la locul eșuării împreună cu alți oficiali pentru constatări. â

A doua zi, nava se afla din nou pe uscat și chiar mult mai adânc. Un scafandru a verificat pupa navei și a observat că elicea era avariată, de aici rezultând că motorul a fost setat să intre cu toată viteza în stânci. În urma raportului scafandrului, comandantul Mircea Ionescu s-a deplasat de urgenţă la bordul navei să discute cu comandantul navei greceşti. Acesta i-a explicat că exista o înțelegere cu patronul navei Aristotel Onassis, și anume aceea de a scufunda vasul pentru încasarea primei de asigurare.

Varianta oficială spune că, deși marea era calmă, iar vizibilitatea nu era redusă decât din prisma faptului că era noapte, factorul din urmă a dus la ciocnirea vasului de o stâncă. Evangelia nu a mai putut fi salvată.

De asemenea, există multe variațiuni pe această temă, cum ar fi aceea că era furtună și echipajul grec a crezut că luminile Costineștiului sunt, de fapt, luminile Portului Constanța. Altă poveste spune că a existat o explozie la bord în urma căreia au rezultat găurile vizibile pe epavă.

După naufragiu, nava a intrat în posesia statului român devenind emblema staţiunii Costineşti, o atracţie pentru turişti. La Evangelia, se poate ajunge cu ambarcaţiuni puse la dispoziţia tuturor. Plecarea se face din zona Obeliscului, iar croaziera pe mare se face în schimbul sumei de 10 lei.

În decembrie 2012, o furtună puternică a despicat epava în două, iar în 2014, o altă furtună a prăbușit carena ruginită în interiorul acesteia. Starea precară a epavei este agravată continuu de instabilitățile climatice, iar „supraviețuirea” ei pe termen lung este pusă sub semnul întrebării.

Citește mai mult despre stil de viațăsfatul medicului și idei practice.  

Foto: Pixabay