-

România va fi prezentă la Bienala de la Veneţia

România va fi prezentă şi în acest an la Bienala de la Veneţia, aşa acum face de peste 100 de ani. Expoziţia va fi deschisă în două spaţii distincte, în Pavilionul României din Giardini della Bienale.

Pavilionul a fost edificat în 1938 pentru participarea ţării noastre la Bienala de la Veneţia, şi noua galerie din cadrul Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, inaugurat în 1930 de către Nicolae Iorga.
Proiectul care ne va reprezenta, timp de şapte luni, la Veneţia, în ediţia cu numărul 58, intitulat "Conversaţii neterminate asupra importanţei absenţei", se vernisează pe 9 Mai, la ora 17:30, la Pavilionul României din Giardini della Biennale, iar deschiderea de la Galeria Nouă va avea loc pe 10 mai la ora 18:00 - s-a anunţat, astăzi, în avanpremieră, la Conferinţa de presă organizată de Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, Ministerul Afacerilor Externe şi Institutul Cultural Român. Prezent la eveniment: Alexandru Mihai Gheorghe, secretar de stat în Ministerul Culturii, ţinând cont de milioanele de vizitatori din ediţiile precedente, preciza că expoziţia internaţională de Artă 'La Biennale di Venezia' este probabil cea mai cunoscută manifestare de acest fel la nivel mondial şi la care România este prezentă de peste 100 de ani.
Expoziţia, curatoriată de Cristian Nae, avându-l drept comisar pe Attila Kim, prezintă lucrările celor trei cunoscuţi artişti români a căror activitate se întinde pe patru decenii şi al căror parcurs este mai ales unul internaţional.
Organizat în Pavilionul României din Giardini della Biennale şi în Galeria Nouă de la Institutul Cultural de Cercetare Umanistică, va putea fi vizitată în perioada 11 mai - 24 noiembrie 2019. Tema întregii bienale este "Să trăiţi vremuri interesante", iar Attila Kim, comisar şi în acest an al prezenţei româneşti la Veneţia, a precizat şi poziţiile onorante pe care România s-a situat cel puţin la anterioarele trei ediţii: „Pentru România, bienala este o ocazie minunată de afirmare a diplomaţiei sale culturale, pentru că o serie de artişti români, din diverse generaţii, au devenit ambasadori foarte apreciaţi ai ţării peste hotare prin participarea la ediţiile anterioare. Aş menţiona două exemple elocvente: în 2015 Adrian Ghenie şi în 2017 marea doamna a artei conceptuale din România regretata Geta Brătescu. Conceptul expoziţiei cuprinde versiuni contemporane ale unor proiecte semnificative de artă post conceptuală, realizate de artiştii participanţi: Belu Simion Fainaru, Dan Mihaltianu, Miklos Onucsan. Traiectoriile acestora, de peste 40 de ani, extind geografia artei contemporane. Lucrările selectate abordează distructiv noţiunea de reprezentare naţională, abordând aspecte încă relevante astăzi, cum ar fi: dislocările culturale şi anxietatea non apartenenţei.”
Discutăm despre importanţa prezenţei României, care aş dori să subliniez că totuşi în ultimele trei ediţii a fost clasată în top cinci cele mai bune expoziţii din cadrul bienalei, care totuşi din 90 şi ceva de ţări, conform tuturor publicaţiilor internaţionale, este un rezultat extraordinar. Vorbim despre expoziţiile Getei Brătescu în 2017, în 2015 - Adrian Ghenie, 2013 - Alexandra Pirici şi Manuel Pelmuş, Raţiu.
Curatorul acestei ediţii spune în felul următor: "Într-o epocă în care răspândirea în mediul digital, a ştirilor false şi a evenimentelor alternative afectează dezbaterile politice şi încrederea pe care acestea sunt fondate, merită să ne oprim şi să ne repunem în discuţie punctele noastre de referinţă. În acest exemplu, specific, întâmplarea face că nu a existat niciodată un blestem chinezesc, acest 'May you live in interesting times', chiar dacă unii politicieni occidentali îl citează în discursurile lor de mai bine de un secol. Această expresie, deşi este fructul imaginaţiei, un surogat cultural, a avut însă un efect real în retorica şi în dezbaterea publică. Acest artefact de natură incertă, suspect dar în acelaşi timp bogat în semnificaţii, deschide calea către posibile discursuri de aprofundare pe care merită să le urmărim, mai ales în acest moment istoric în care perioadele interesante invocate par a fi din nou cu noi".
Bienala de la Veneţia se deschide săptămâna viitoare. Sâmbăta viitoare veţi regăsi acest eveniment în emisiunile noastre. Încă mă impresionează uluitoarea adecvară a temei propusă anul acesta 'pseudo sau falsul blestem chinezesc, fi sau facă-se astfel încât să trăieşti vremuri interesante într-o perioadă tot mai preocupată de expansiunea Chinei, dar care va descoperi sau redescoperi că până şi această butadă arhicunoscută este fals atribuită în epoca fake news şi a pseudo culturi'.

RADOR

Foto:  ICR