Ascultă Radio Antena Satelor Live

Probleme uzuale de exprimare în limba română

Gramatica limbii române constituie un ansamblu de reguli care descriu formele corecte de modificare a a cuvintelor românești și a îmbinărilor acestora în propoziții. Prin acest articol am incercat sa tratăm cele mai frecvente probleme de exprimare în limba română, să le explicăm și să le corectăm.

12 Decembrie 2013, 13:30

Greşelile de limbă sunt felurite şi apar atât în vorbire, cât şi în scris. Pronunţările sau înţelesurile greşite stau la baza evoluţiei cuvintelor.

Vocabularul fundamental cuprinde aproximativ 1.500 de cuvinte cunoscute şi utilizate de toţi vorbitorii de limbă română şi este format din:

a) cuvinte foarte vechi (moştenite sau împrumutate din alte limbi);
b) cuvinte folosite frecvent în vorbire;
c) cuvinte cu mai multe sensuri (polisemantice);
d) cuvinte care intră în componenţa unor locuţiuni sau expresii specifice limbii române.

Masa vocabularului cuprinde restul cuvintelor (aproximativ 90% din totalul cuvintelor) şi este compusă din:
- arhaisme;
- regionalisme;
- elemente de jargon şi de argou;
- neologisme;
- termeni tehnici şi ştiinţifici.

Corect

Greşit

Comentarii

Eu am numai două creioane.
Nu am decât cinci lei.

Am decât cinci lei.

Numai se foloseşte în construcţii afirmative, iar decât se foloseşte în construcţii negative.

Înger
A hotărî
Reîntregire
Hotărât
Hotărând

Ânger
A hotărâ
Reântregire
Hotărît
Hotărînd

Se foloseşte î, nu â, la începutul cuvântului, la sfârşitul cuvântului şi în cuvintele formate cu prefix dacă î este prima literă din rădăcină.

Participiul şi gerunziul verbelor nu fac excepţie: dacă participiul se formează cu -ât sau dacă gerunziul se formează cu -ând, folosim â.

Eu creez
Tu creezi
El creează
Crearea lumii

Eu crez
Tu crezi
El crează
Creerea/creearea/creiarea lumii

Verbul a crea, deși aparent se termină în -ea, nu este un verb de conjugarea a II-a, ci de conjugarea I. Sufixul este -a, iar rădăcina este cre-. Pentru ușurință, conjugați-l ca și pe a lucra, înlocuind lucr- cu cre-: eu lucr-ez/cre-ez; tu lucr-ezi/cre-ezi; el lucr-ează/cre-ează etc. Formele crezi sau crez, crează aparțin verbului a crede: prima este pers. a II-a sing., indicativ prezent, iar celelalte două, forme populare ale aceluiași verb: eu crez, el/ea/ei/ele să crează.

Mi-ar plăcea

Mi-ar place

Infinitivul verbului este a plăcea iar condițional-optativul se formează cu verbul auxiliar a avea (în acest caz, ar) și cu infinitivul.

Fii cuminte!
fii punctual.
Să nu fii trist.
Nu fi fraier!
fi știut ce pierd, n-aș fi lipsit.
fi mândru dacă aș lua un premiu.
Promit că voi fi punctual.

Fi cuminte!
fi punctual.
Să nu fi trist.
Nu fii fraier!
fii știut ce pierd, n-aș fii lipsit.
fii mândru dacă aș lua un premiu.
Promit că voi fii punctual.

Se folosește fii doar la imperativ afirmativ (fii cuminte) și la conjunctiv afirmativ sau negativ (să fii punctual / să nu fii trist). În toate celelalte situații, se folosește fi.

Nu mai știu ce să cred.
Numai tu știi ce s-a întâmplat.

Numai știu ce să cred.
Nu mai tu știi ce s-a întâmplat.

Se face confuzie între două situații foarte diferite, între cuvântul numai și un grupaj relativ aleatoriu, ocazional, nu mai. Numai este un adverb cu funcție de delimitare, cu același sens ca doar: numai/doar el a fost invitat (nu și alții); voi sta numai/doar o oră (nu mai multe). În sintagma nu mai, cele două componente își păstrează autonomia, nu fiind o simplă negație, iar mai, un element de cu totul altă natură, care, aici, indică încetarea acțiunii exprimate de verb: mai știu = încă știu, continui să știu; nu mai știu = am încetat (deja) să știu. Deci, față de simpla negație nu știu, mai aduce precizarea, nuanțarea că înainte am știut.

cereți voie înainte să plecați.
Nu trageți!
Cere-ți drepturile tale.
Trage-ți pătura (pe tine).

cere-ți voie înainte să plecați.
Nu trage-ți!
Cereți drepturile tale.
Trageți pătura (pe tine).

Când -ți apare ca desinență pentru indicarea pers. a II-a plural a verbelor, se scrie, desigur, lipit de verb: voi cereți, voi trageți. Dar se scrie despărțit prin cratimă de un verb la imperativ, când -ți este forma prescurtată a pronumelui îți, forma de dativ a lui tu, care în astfel de construcții are rol de pronume posesiv, înlocuind sau doar întărind pronumele posesiv propriu-zis: cere-ți drepturile = cere drepturile tale; trage-ți pătura = trage pătura (ta) pe corpul tău; pune-ți pălăria pe cap = pune pălăria (ta) pe capul tău.

A avansa

A avansa înainte

A avansa înseamnă a înainta.

România are cea mai mică rată de abandon școlar din UE
Educatie 15 Decembrie 2025, 14:44

România are cea mai mică rată de abandon școlar din UE

În Europa, întreruperea școlii sau a formării profesionale rămâne o realitate pentru un număr mare de tineri, iar cele mai...

România are cea mai mică rată de abandon școlar din UE
Sprijin concret pentru elevii indeciși: Cum să îți alegi corect facultatea cu ajutorul noilor broșuri oficiale
Educatie 25 Noiembrie 2025, 16:29

Sprijin concret pentru elevii indeciși: Cum să îți alegi corect facultatea cu ajutorul noilor broșuri oficiale

Patru broșuri de orientare dedicate tranziției elevilor către învățământul superior au fost trimise inspectoratelor școlare...

Sprijin concret pentru elevii indeciși: Cum să îți alegi corect facultatea cu ajutorul noilor broșuri oficiale
Elevii primesc vești bune: Temele pentru acasă vor fi evaluate de profesori, dar fără note obligatorii
Educatie 20 Noiembrie 2025, 13:25

Elevii primesc vești bune: Temele pentru acasă vor fi evaluate de profesori, dar fără note obligatorii

Ministerul Educației și Cercetării a inițiat o dezbatere publică asupra unui proiect de ordin menit să restructureze modul în...

Elevii primesc vești bune: Temele pentru acasă vor fi evaluate de profesori, dar fără note obligatorii
Abandonul școlar în România, de aproape trei ori mai mare decât media UE. Muntenia, cea mai afectată regiune
Educatie 13 Noiembrie 2025, 12:18

Abandonul școlar în România, de aproape trei ori mai mare decât media UE. Muntenia, cea mai afectată regiune

Abandonul școlar din România rămâne la un nivel alarmant, în ciuda anilor de strategii și intervenții publice, iar cele mai...

Abandonul școlar în România, de aproape trei ori mai mare decât media UE. Muntenia, cea mai afectată regiune
Elevii revin în bănci pentru un nou modul, înaintea vacanței de iarnă
Educatie 02 Noiembrie 2025, 14:46

Elevii revin în bănci pentru un nou modul, înaintea vacanței de iarnă

Elevii din întreaga țară se întorc luni, 3 noiembrie, în bănci, după o săptămână de vacanță. Potrivit structurii anului...

Elevii revin în bănci pentru un nou modul, înaintea vacanței de iarnă
Cum îi învățăm pe copii valoarea muncii și a responsabilității
Educatie 30 Octombrie 2025, 10:39

Cum îi învățăm pe copii valoarea muncii și a responsabilității

Responsabilitatea nu se predă prin teorie, ci se construiește în fiecare zi, prin gesturi, exemple și consecvență. Copiii...

Cum îi învățăm pe copii valoarea muncii și a responsabilității
Școala modernă, între manuale și tehnologie digitală
Educatie 30 Octombrie 2025, 10:25

Școala modernă, între manuale și tehnologie digitală

Educația românească trece printr-o transformare profundă: ecranele și manualele împart aceeași bancă. Tabletele, platformele...

Școala modernă, între manuale și tehnologie digitală
„Spectacolul toamnei ilustrat în arte, sărbători și tradiții”, la Școala Gimnazială Helegiu (galerie foto)
Educatie 25 Octombrie 2025, 12:09

„Spectacolul toamnei ilustrat în arte, sărbători și tradiții”, la Școala Gimnazială Helegiu (galerie foto)

La Școala Gimnazială Helegiu (Bacău), toamna a fost marcată printr-un eveniment dedicat artei, tradițiilor și valorilor...

„Spectacolul toamnei ilustrat în arte, sărbători și tradiții”, la Școala Gimnazială Helegiu (galerie foto)