-

Noi sporuri pentru bugetari? Află în ce condiții!

Sporuri de până la 25% din salariu pentru angajații care au acces la informații clasificate, pentru unii dintre angajații din sistemul de apărare, precum și pentru alte categorii de personal bugetar. Toate sunt posibile, dar în ce context?

O propunere legislativă, care a primit deja un raport favorabil din partea Senatului, readuce în actualitate sporurile salariale pentru unele categorii de bugetari. Acestea ar fi posibile dacă propunerea legislativă ar trece și de Camera Deputaților, care, în acest caz, este cameră decizională. 

Propunerea legislativă pentru completarea Legii-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, are în cedere următoarele categorii de angajați din sistemul de stat:  militari, polițiști, personalul civil din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, dar și despre angajații Autorității Naționale Sanitare Veterinare (ANSVSA). Aceștia, dacă propunerea trece și de Camera Deputaților și parcurge fluxul firesc, până la aplicabilitatea ei, vor putea beneficia de o serie de sporuri salariale, după cum urmează:

Angajați care lucrează cu informații clasificate: până la 25% din salariu

Este vorba despre un spor care poate fi acordat angajaților care, prin funcția pe care o ocupă, au acces la informații clasificate din clasa secret. Această propunere a fost deja dezbătută în Camera Deputaților și a primit raport favorabil. Cuantumul sporului - care nu va depăși 25% din salariul de bază - va fi acordat în funcție de o serie de criterii, între care se nunără certificatul de securitate al angajatului și al locului de muncă și nivelul de secretizare a informațiilor care angajatul, prin funcția pe care o ocupă, are acces. 

Din categoriile de personal care ar putea beneficia de acest spor de salariu de până la 25% amintim aici: militarii, poliţiştii, poliţiştii de penitenciare şi personalul civil din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională.

Ce beneficii noi ar putea să obțină angajații ANSVSA

Nu toți angajații ANSVSA (Autoritatea Naţională Sanitar Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor) se încadrează în categoria celor care, prin această propunere legislativă, arputea beneficia de noi sporuri. Propunerile îi vizează pe angajații care nu s-au încadrat pentru plata unor sporuri în anul 2019 (când doar o parte dintre angajații ANSVA au fost eligibili), ca și pe cei nou-angajați. În cazul acestei propuneri legislative, raportul favorabil a fost deja acordat de către Senat, dar votul decisiv aparține celor din Camera Deputaților, aceasta având rol de cameră decizională. 

De ce a fost nevoie de această propunere legislativă, în cazul ANSVA? Din expunerea de motive aflăm că inițiatorii legii au constatat că Legea 153 din 2017, care se referea la salariații ANSVA, a discriminat unele categorii de personal, deoarece sporurile nu se pot acorda, prin efectul Legii 153/2017, decât salariaților care au ajuns deja la nivelul salarial maxim (amintim că creșterea salariilor, în instituțiile bugetare, e programată a se face etapizat, până în 2022). Modificările aduse prin Propunerea legislativă pentru completarea Legii-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice ar regla această situație și ar permite acordarea sporurilor speciale și celor cărora încă nu le-a venit rândul la majorarea salarială. 

Din expunerea de motive a propunerii legislative în cauză, reținem: „Discriminarea s-a produs și continuă să-și producă efecte prin acțiunile și/ sau inacțiunile reprezentanților Statului Român, prin perpetuarea acestei stări de injustiție și inechiate socială, ce afectează grav drepturile și așteptările angajaților în cauză, fiindu-le afectate drepturi esențiale, garantate de Constituția României. Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, prin Hotărârea nr. 797/ 06.11.2019, stabilește în mod fără echivoc situația de discriminare salarială a angajaților Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor și structurilor subordonate acesteia”. 

De asemenea, se precizează în propunerea legislativă: „această prevedere dezavantajează categoriile de personal cu salarii mici care după majorarea salariului din decembrie 2017 (cu 25%) nu au ajuns la grilele maximale stabilite pentru 2022”.

După decizia finală din Camera Deputaților, pentru a intra în vigoare, legea trebuie adoptată de Parlamentul României, promulgată de Președintele României și publicată în Monitorul Oficial. 

Atenție! Propunerile legislative prezentate în acest material nu se aplică momentan. Ca să intre în vigoare, acestea trebuie adoptate de Parlament, semnate de președintele țării și publicate în Monitorul Oficial.

Înregistrată la Senat pentru dezbatere cu nr.b140 (adresa nr.bpi172/2020/01/04/2020), Propunerea legislativă pentru completarea Legii-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice a fost adoptată de Senat pe 10 iunie, cu 92 voturi DA, 13 voturi NU și 26 de abțineri. 

Citește și Pensie anticipată pentru personalul medical ATI și de la Urgențe. În ce condiții?

Foto: Pixabay

Articole înrudite