-

Noul COD RUTIER, care ar impune reguli stricte în privinţa vârstei şi a educaţiei şoferilor, este o știre fake!

Știrea că de la 1 iulie va intra în vigoare un nou cod rutier, care aduce noutăţi şi schimbări importante atât în ceea ce îi priveşte pe cei care urmează să obţină un permis de conducere, cât şi anumite categorii de şoferi cu "state" vechi într-ale şofatului, aduce „frisoane” conducătorilor auto. Totuși, nu este vorba despre informații reale, internetul fiind inundat de știri false cu privire la acest aspect, încă de la sfârșitul anului trecut.

Iată care sunt cele mai importante modificări aduse codului rutier, conform colportorilor de „fake news” din mediul virtual:

Obligativitatea terminării celor 10 clase

Potrivit presupusului nou cod rutier, toți cetățenii care își doresc să obțină permisul de conducere trebuie să fi terminat cel puțin 10 clase. Astfel, codul rutier 2020 schimbă regulile pentru viitorii candidați ce se înscriu la cursurile unei școli de șoferi. Luna iulie aduce obligativitatea de a fi absolvit cele 10 clase din cadrul învățământului deja obligatoriu. Totodată ei trebuie să facă dovada terminării studiilor.

Prin această nouă regulă se dorește evitarea analfabeților funcționali. (Ceea ce nu ar fi deloc rău, în cele din urmă, pentru că, pe de o parte, aceștia sunt tot mai des întâlniți de polițiști în trafic. Pe de altă parte, au existat numeroase cazuri prezentate de media în care șoferii nu știau nici măcar să se semneze, dar dețineau un permis de conducere.)

Reguli noi pentru şoferii în vârstă

Reglementările presupuse că ar intra în vigoare de la 1 iulie 2020 îi vizează și pe cei care dețin deja permis de conducere. În special pe cei mai în vârstă. Astfel, cei trecuți de prima tinerețe sunt obligați să se prezinte mai des la controalele medicale. O prevedere care, iarăși, ar putea avea o logică, dacă ne gândim că este acceptat faptul că aceștia prezintă un risc crescut de a provoca accidente rutiere din pricina unor probleme de sănătate. Așadar, medicul ar fi cel care să consulte și să hotărască dacă șoferul are capacitatea de a conduce pe drumurile publice. 

Reguli plauzibile, dar... fake!

Oricât de plauzibile și de dorit (poate) ar fi aceste modificări ale Codului Rutier, din păcate ele se înscriu în categoria „fake news”, având premizele să devină un veritabil „studiu de caz” pentru această practică, în mediul online din România. Șoferii care vor să cunoască exact prevederile Codului Rutier, respectiv Ordonanţa de urgenţă nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, îl pot consulta AICI