-

Tronsonul Suplacu de Barcău – Borș al Autostrăzii Transilvania va fi scos la licitație până la sfârșitul acestui an.

Porțiunea, în lungime de 60 de kilometri, a fost începută de compania americană Bechtel care a efectuat cam 50 la sută din lucrări. Șantierul a fost abandonat odată cu rezilierea contractului dintre statul român și constructorul de peste ocean.

În 2015, în urma unei licitații, a fost desemnat un alt constructor care să termine porțiunea de autostradă. În toamna anului 2016 și acest contract a fost reziliat pentru că timp de un an și jumătate firma câștigătoare nu a lucrat aproape nimic.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pregătește acum o altă licitație, care, spune reprezentantul instituției, Alin Șerbănescu, va fi lansată în ultima parte a acestui an:

Cele trei loturi în care a fost împărțit tronsonul Suplacu de Barcău – Borș trebuiau scoase la licitație anul trecut, dar s-a renunțat, în acel moment, pentru că urma să apară Contractul Național. Între timp Contractul Național a fost aprobat și acum suntem în faza de pregătire a licitației pentru aceste trei loturi.

Estimăm că până la sfârșitul acestui an anunțul de licitație va fi postat deja pe SEAP. Având în vedere cum merg licitațiile în baza actualei legislații, estimăm că în maxim un an vom avea constructor, dacă nu vom avea blocaje din cauza contestațiilor. (Alin Șerbănescu)

După finalizarea licitației, termenul de proiectare pentru acest sector va fi de aproximativ 6 luni iar execuția lucrărilor va dura, cel mai probabil, un an și jumătate. Asta înseamnă că, pe autostradă, între Suplacu de Barcău și Borș, se va circula cel mai devreme la sfârșitul anului 2021.

Mult mai apropiat este termenul de deschidere a unui alt tronson din Autostrada Transilvania, dintre Gilău și Nadaselu. Porțiunea de 8,7 kilometri a fost terminată anul trecut, dar nu a fost circulată din cauză că lipsea podul peste Someș, care să o lege de restul Autostrăzii Transilvania, deja deschis traficului.

Acum însă, lucrările la acest pod sunt aproape terminate iar reprezentantul constructorului, Andrea Barsanti, dă asigurări că până la sfârșitul acestei luni investiția va fi terminată:

Mai avem de turnat stratul de uzură pe partea stânga, după care cu asfaltul am terminat și începem cu marcaje, semnalizare și parapeți, operațiuni care cred că durează maxim o săptămână. Eu sper că în jur de 25 – 27 septembrie poate veni comisia să facem recepția la terminarea lucrărilor și, în aceeași zi, să dăm drumul la circulație. (reprezentantul Tirrena Scavi – Andrea Barsanti)

Până să circulăm neîntrerupt pe autostrada de la Cluj-Napoca la Borș, mai avem însă de așteptat cel puțîn 8 – 10 ani. Pentru sectorul dintre Nădășelu și Suplacu de Barcău nu există termene clare pentru actualizarea studiilor de fezabilitate, întocmirea proiectului și apoi execuția lucrărilor. Acest tronson, în lungime de 100 de kilometri, cuprinde și un tunel de 2 kilometri care trece pe sub Meseș, în zona municipiului Zalău.

Partea bună e că sectorul de autostradă a fost inclus în masterplanul de transport al României și poate fi realizat din fonduri europene.

Numai că, pentru acest proiect, banii pot fi asigurați abia în exercițiul financiar următor. Chiar și Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere prevede anul 2023 că dată de începere a lucrărilor, care se preconizează că vor fi terminate mai repede de 2026.

Sursa: rador

Citește și Sfatul medicului, cu privire la tratamentul celor mai grave boli