-

Explicaţiile psihologului. Drama copiilor crescuţi la laptop

Suntem prima generație de părinți dependenți de tehnologie. Refuzăm să ne oprim calculatoarele, să ne oprim telefonul, să deconectăm rețelele de socializare.

Dar ce învață copiii din ceea ce văd la noi?

Când noi eram copii, singurul avertisment pe care l-am primit cu privire la tehnologie și sănătatea noastră s-a axat pe televizoare.

Dar, in aceste timpuri, deoarece toate tipurile de dispozitive bazate pe ecran - tablete, laptop-uri, telefoane mobile - sunt comune în viața noastră de zi cu zi, oamenii de știință s-au concentrat pe imaginarea a ceea ce face ecranul corpului și creierului.

Mulți părinți sunt convinși că tehnologia și gadget-urile sunt esențiale pentru dezvoltarea unui copil, dar nu cumva mergem prea departe?

Cât timp este bine să petreacă un copil în fața unui ecran de laptop sau telefon, este o întrebare adresată nu numai părinților îngrijorați, ci și psihologilor și organizațiilor de sănătate.

Potrivit ultimelor studii, copiii petrec în medie aproximativ 17 ore pe săptămână în fața unui ecran - aproape dublu față de orele săptămânale petrecute fără tehnologie.

Dorința copiilor noștri la înțelegerea tehnică este ușor de înțeles. Iar mulți părinți aleg aceste tehnologii pentru ai ține ocupați si să îi distreze, în timp ce ei preferă să facă altceva.

Dar, trebuie să cântărim și riscurile asociate cu folosirea îndelungată a diferitelor aparate. (PM)

În epoca actuală, aproape fiecare copil se naşte şi creşte cu un laptop, o tabletă sau un smartphone în braţe, însă acest stil de viaţă tinde să genereze mult mai multe cazuri de depresie şi nefericire decât ne putem imagina.

În opinia psihologului Andra Tănăsescu, nu dezvoltarea tehnologiei este vinovată pentru situaţia actuală critică, ci modul în care s-a creat o ruptură totală între “viaţa online” şi “viaţa offline”.

Majoritatea părinţilor oferă gadget-uri copiilor lor pentru a-i ţine ocupaţi, cuminţi, sperând că doar astfel pot avea şi ei timp pentru treburile curente.

Din păcate, acest model nu a făcut decât să adâncească ruptura de relaţionare şi emoţională dintre părinţi şi copii, cei din urmă găsindu-şi refugiu în lumea virtuală, oferit de aceste dispozitive.

“Observ tot mai mulţi copii care nici măcar nu se mai bucură atunci când se joacă pe aceste dispozitive, pur şi simplu intră în transă şi rămân acolo pentru ore bune. Tehnologia nici măcar nu mai reprezintă un mijloc de divertisment pentru majoritatea copiilor, ci o încercare disperată a lor de a umple un gol.

Observ multe situații în care părinții pleacă de acasă și lasă copilul în fața unui ecran, fără supraveghere, singur, să se descurce pe cont propriu. Iar acest lucru se întâmplă de la o vârstă tot mai fragedă, încă din perioadele cele mai importante pentru dezvoltarea psiho-emoțională a copilului.

Pe de-o parte este de înțeles nevoia de timp liber a părintelui din societatea actuală, majoritatea fiind ocupați cu munca, proiecte care îi solicită deja foarte mult, oboseală ș.a.m.d.

Cu toate acestea, prin acest gest de a lăsa copilul în fața unui ecran (televizor, laptop, tabletă ori telefon), nevoile copilului ajung să nu mai fie împlinite.

Chiar dacă la început poate fi interesant și atractiv pentru copil să își petreacă timpul pe telefon, ori în fața unui ecran, la un moment acesta devine conștient de nevoia de atenție din partea părintelui și va căuta să o obțină.

Copilul poate începe să se simtă neglijat, respins, abandonat, uitat ori neimportant în ochii părinților săi dacă nevoia acestuia de conexiune va fi ignorată”, afirmă psihologul Andra Tănăsescu.

Citeste continuarea AICI

Foto: pixabay.com

Articole înrudite