-

100 de ani de la "Zborul Marii Uniri"!

Pe 23 noiembrie 1918, un avion a decolat de la Mărgineni (lângă Bacău, Moldova) și a zburat pe un ger cumplit peste Carpații Orientali, de la Bacău până la Blaj. Citește detalii pe larg:

Avionul transporta documente ale Guvernului Regal al României destinate Consiliului Național Român Central din Alba Iulia. 

Printre documente se regăseau o scrisoarea semnată de mai multe personalităţi din Guvernul condus de Constantin Coandă, aflat la Iaşi, printre care şi Ion I. C. Brătianu, către Consiliul Naţional Român Central de la Alba Iulia, o altă scrisoare semnată de Nicolae Bălan, viitorul mitropolit al Ardealului, către Vasile Goldiş, prin care se comunica sprijinul total pentru Unire, inclusiv al armatei, care înainta spre centrul Ardealului.

Pilotul acestui istoric zbor era locotenent aviator Vasile Niculescu, iar copilot a fost căpitanul Victor Precup, veritabili eroi ce au avut parte de un nedrept anonimat. 

Zborul a fost efectuat cu un avion de tip Farman 40. Avea carlinga deschisă, iar în acele zile vremea era foarte rea, iarnă venise mult mai devreme, cu zăpadă și ger. 

La înălțimea la care a zburat avionul, 2600 m, temperatura era de -40 grade. Cei doi aviatori și-au uns fețele cu parafină pentru a rezista frigului și curenților de aer. 

Cei doi ofițeri au dus vestea că la Alba Iulia peste o săptămână se va organiza o mare adunare pentru Unirea Transilvaniei, Banatului, Crisanei și Maramureșului cu România. 

Avionul a decolat în jurul orei 10:30, de pe Aerodromul militar Mărgineni – Bacău, ghidându-se doar cu busolă şi harta militară, a pornit spre Blaj unde a ajuns după aproape două ore.

Traseul efectuat de avion a urmat pentru ghidare, trei mari cursuri de apă: Tazlăul Sărat, Trotuş şi Târnava Mare.

Sursa: desteptarea.ro

Sursa foto: vivafm.ro

Articole înrudite