-

Sfaturi sănătoase pentru o siluetă frumoasă

Traim intr-o epoca in care este cultivata, prin diverse mijloace, imaginea femeii filiforme. Nu e asadar de mirare ca multe tinere au o perceptie distorsionata asupra propriului corp si se considera plinute daca nu (mai) incap in jeansi talia S sau intr-o fusta talia 36. Solutia la care recurg: curele de slabire, mai mult sau mai putin sanatoase.

Dincolo de obsesia aproape maladiva de a fi slab(a), promovata de mass-media zilelor noastre, ne putem dori sa scapam de adevaratele kilograme in plus pur si simplu ca sa ne simtim mai bine in propria piele si mai impacati cu noi insine. Nu este nici o problema, atat timp cat regimul pe care il urmam se inscrie in limite rezonabile si nu ne pune in pericol sanatatea.


De kilogramele nedorite putem scapa cu doua conditii: sa ne schimbam obiceiurile alimentare si sa facem mai multa miscare. Nu trebuie sa practicam neaparat sport de performanta. Putem, de exemplu, sa mergem mai mult pe jos, sa urcam pe scari in loc sa luam liftul, sa facem putina gimnastica (acasa
sau la sala, in functie de timp si buget).

Orice cura de slabire reusita se bazeaza pe cateva principii solide. Este foarte important sa avem rabdare, adica sa ne acordam cel putin o luna ca sa dam jos 2-3 kilograme. Dietele drastice, dezechilibrate sau asa-zis miraculoase, pot da rezultate pe termen scurt, insa, dupa cateva saptamani de infometare reusesti, inevitabil, sa pui la loc kilogramele abia eliminate, uneori cu varf si indesat… Vorbim, bineinteles, de efectul yo-yo, simpatic doar cu numele: trebuind sa faca fata privatiunilor alimentare sau slalomului printre diverse diete alternate cu perioade de regim alimentar normal, organismul isi reduce consumul de energie si arde mult mai incet caloriile disponibile, pentru a asigura supravietuirea depozitelor de grasime. O joaca deloc inofensiva, ca sa nu mai punem la socoteala si faptul ca aceasta oscilatie in greutate isi pune amprenta asupra musculaturii, poate afecta echilibrul hormonal si nervos, predispune la boli de inima si, nu in ultimul rand, poate pune in pericol echilibrul psiho-emotional.


Pentru a ne schimba obiceiurile alimentare, trebuie redus, treptat, aportul caloric, incepand cu materiile grase si zaharurile. Cura de slabire corecta nu presupune saltul peste mesele principale, mai ales peste micul dejun, care trebuie sa ramana masa de rezistenta pe timpul zilei. Seara se recomanda alimente usoare. Ciugulirea intre mese nu este indicata: daca vi se face foame intre mese, este bine sa beti un pahar mare de apa, o cafea sau un ceai neindulcit. Hidratarea este foarte importanta: este bine sa bem apa inainte si in timpul mesei. Se recomanda 1.5 litri de apa pe zi, pentru a favoriza digestia.


Nu excludeti glucidele bogate in amidon pe care le cereale, seminte de leguminoase sau cartofi, pentru ca dau senzatia de satietate si ne ofera energia de care avem nevoie, mai ales daca asociem dieta cu exercitiile fizice. In schimb, alimentele care le insotesc de obicei (sosuri, unt, branza, smantana etc.) este bine sa fie folosite cu moderatie. Regimul de slabire corect exclude bauturile gazoase dulci si bauturile alcoolice (inclusiv bere). Se poate bea vin, de preferinta rosu, in limita unui pahar pe zi.
La capitolul carne, este de preferat cea slaba, precum puiul, pestele sau crustaceele. Atentie la grasimile ascunse in mezeluri si in carnea preparata cu sos din abundenta, dar si in produse de patiserie, ciocolata si alte bunatati de la care cu greu ne putem abtine.


In timpul dietei, mizati pe legume! Cu cat mai multe, cu atat mai bine! Fructele sunt si ele binevenite, insa nu mai mult de doua-trei pe zi.
Nu conteaza doar ce mancam, ci si cum mancam. Principiul este valabil indiferent daca ne aflam sau nu la regim, insa este cu atat mai important daca tinem cura de slabire. In acest sens, conteaza foarte mult modul in care pregatim alimentele. Carnea, de exemplu, este recomandata sub forma de friptura sau gratar, in timp ce pestele se recomanda a fi preparat la gratar sau la cuptor. Pentru a asezona mancarurile, uleiul poate fi completat de lamaie, sos de soia, iaurt, plante aromatice sau condimente.

Iata ce nu ar trebui sa lipseasca din meniul unei zile de regim:
- la fiecare masa, un fel pe baza de peste sau carne slaba (aproximativ 100 grame)
- cel putin trei produse lactate usoare (iaurt, branza slaba etc.)
- legume proaspete
- doua-trei fructe, de preferinta cele mai bogate in vitamina C
- la fiecare masa, fie cate o felie de paine de 30 grame, fie 120 grame cartofi natur, orez sau legume fierte


Incercati sa mancati incet, dat fiind ca succesul unei cure de slabire sta si in pastrarea poftei de mancare! Senzatia de satietate va fi mai profunda si va va fi mai usor sa urmati regimul daca mancati intr-un ritm moderat, savurand ceea ce aveti in farfurie.


Sa nu uitam ca, fara vointa, nici un regim nu isi poate atinge scopul! De cele mai multe ori, cea mai grea este prima saptamana, insa, apoi, primul kilogram in minus ne dovedeste ca efortul merita. Nu este usor sa facem fata tentatiilor, asa ca, din cand in cand, ne putem permite o mica abatere de la dieta. Altfel, riscam sa ajungem sa ciugulim intr-una, sa ne invinovatim si sa ne indepartam de la scopul regimului.

Sursa: Antena Satelor, emisiunea Buna Dimineata Gospodari, rubrica Pilula de Sanatate realizata de Camelia Teodosiu