-

Câte calorii trebuie să consumăm pe zi în funcţie de vârstă

Caloria nu elementul care contribuie la îngrăşare, aşa cum suntem tentaţi să credem, ci reprezintă cantitatea de energie pe care un aliment o oferă.

Mai exact, caloria măsoară cantitatea de energie necesară pentru creșterea temperaturii de 1 gram (g) de apă până la 1° Celsius.

Este adevărat că, dacă luăm în mod consecvent mai multă energie decât avem nevoie, ne vom îngrășa, la fel cum prea puțină energie duce la pierderea în greutate. Cum și când mâncăm, poate face diferența, deoarece organismul folosește energie în mod diferit pe tot parcursul zilei.Utilizarea energiei corpului nostru va depinde de cât de activi suntem şi de cât de eficient utilizează corpul nostru energia la vârsta noastră.

Conform planului dietei globale pentru anii 2015-2020, femeile au nevoie între 1.600 și 2.400 de calorii pe zi, iar bărbații între 2.000 la 3.000. Cu toate acestea, depinde de vârsta, înălțimea, stilul de viață, starea generală de sănătate și nivelul de activitate.

Pe măsură ce oamenii îmbătrânesc, rata lor metabolică încetinește iar acest lucru reduce nevoia lor de energie. De la vârsta de 19 până la 25 de ani, consumul recomandat pentru femei este de 2.000 de calorii pe zi, dar după 51 de ani, acest lucru scade la 1.600 de calorii.

Pentru a rămâne în viaţă, corpului uman îi trebuie energie. De aceea avem nevoie de calorii pentru a umple funcțiile corpului, cum ar fi respirația și gândirea, pentru a ne menține postura și pentru a ne mișca. Aproximativ 20% din energia pe care o consumăm este utilizată de creier. Restul se utilizează în metabolismul bazal, energia de care avem nevoie atunci când suntem în stare de repaus, pentru funcții precum circulația sângelui, digestie și respirație.

Într-un climat rece, avem nevoie de mai multă energie pentru a menține o temperatură constantă a corpului, deoarece metabolismul nostru își intensifică activitatea pentru a produce mai multă căldură. Într-un mediu cald, avem nevoie de mai puțină energie.

Pentru a afla de cât de multe calorii aveți nevoie, trebuie să știți rata metabolică bazală și factorul de activitate.

Rata metabolică bazală

Rata metabolică bazală se calculează astfel:

Bărbați: 10 x greutate (kg) + 6,25 x înălțime (cm) – 5 x vârstă + 5
femei: 10 x greutate (kg) + 6,25 x înălțime (cm)

Factorul de activitate

După calcularea BMR, se înmulțește rezultatul cu un factor de activitate:

Stilul de viață sedentar: dacă faceți foarte puțin sau deloc exerciții fizice, necesarul zilnic de calorii este BMR x 1.2.
Stil de viaţă puţin activ: dacă faceţi exerciţii între una şi trei ori pe săptămână, necesarul zilnic de calorii este BMR x 1.375.
Mod de viață moderat: dacă faceți un exercițiu moderat de trei până la cinci ori pe săptămână, necesarul zilnic de calorii este BMR x 1,55.
Modul de viață activ: dacă faceți exerciții fizice intensive de șase până la șapte ori pe săptămână, necesarul zilnic de calorii este BMR x 1.725.
Stil de viață foarte activ: dacă faceți un exercițiu foarte intens de două ori pe zi, cu antrenamente foarte grele, necesarul zilnic de calorii este BMR x 1.9.

Articole înrudite