-

Stiai că organismul uman are 7 sisteme de imunitate? Află care sunt acestea

O sănătate "de fier" este posibilă numai prin menţinerea unui sistem imunitar care funcţionează corect, slăbirea acestuia ducând la îmbolnăvire.

Deși pare un concept vag la prima vedere, sistemul imunitar este o mașinărie mult mai complexă decât ne-am putea imagina.

Toate cele de zi cu zi contribuie, din păcate, la scăderea sistemului imunitar: alimentație deficitară, somnul insuficient, fumatul, consumul de băuturi alcoolice și energizante în exces, medicamentele, poluarea și stresul.

Sistemul imunitar al organismului este format din celule speciale, proteine, țesuturi și organe care lucrează împreună în același scop - de a proteja organismul de agenții patogeni (virusuri, bacterii, paraziși) care-i amenință integritatea.

Acesta are un rol important în lupta împotriva microorganismelor care produc boli și îngreunează procesul de vindecare.

În plin sezon de viroze și gripă, când frigul slăbește capacitatea de autoapărare a organismului, trebuie să fim precauți și să avem grijă de sistemul imunitar pentru a ne menține sănătatea.

Organismul uman are 7 sisteme de imunitate. Acesta nu poate funcționa la parametrii optimi decât atunci când toate cele șapte componente ale imunității sunt în armonie.

Iată care sunt cele 7 bariere de protecție ale organismului împotriva bolilor:

Imunitatea epidermică

Pielea este prima linie de apărare a organismului. Și cea mai extinsă: corpul unui adult este protejat de circa doi metri de piele. Suprafața ei este acidă, pentru a împiedica organismele patogene să ne intre pe sub piele (la propriu).

Imunitatea respiratorie

Cea de a doua linie de apărare este formată din mucoasele nazale, plus mucoasele care acoperă gâtul și plămânii. O masă… mucoasă care îndeplinește o misiune nobilă: blochează agenții patogeni din aerul pe care îl respirăm.

Imunitatea digestivă

70% din capacitatea imunitară a organismului nostru este concentrată la nivelul organelor digestive: 70% din totalul anticorpilor sunt sintetizați aici. Când am contractat o conjunctivită sau o rinofaringită, de exemplu, sucurile gastrice taie virusurile și microbii în bucăți pe care le vor anihila, între mese, globulele albe ale sistemului digestiv. Iar cele peste o sută de mii de miliarde de bacterii din flora intestinală (flora bună, cum i se mai spune) protejează intestinele de bacteriile nocive.

Imunitatea circulatorie

O bună circulație a sângelui în organism (fluxul sangvin normal) ajută la localizarea rapidă a infecțiilor din sânge și la eliberarea enzimelor cu rol protector.

Imunitatea celulară

Fiecare celulă se apără împotriva atacului susținut al agenților patogeni eliberând niște substanțe chimice puternice, numite citokine. Miliarde de celule – miliarde de citokine contraofensive!

Imunitatea sistemică

Este alcătuită din celule macrofage, neutrofile, globule albe din sânge, care anihilează substanțele nocive.

Imunitatea limfatică

Limfa, ”sângele alb”, reprezintă 15% din greutatea corpului uman. Acest lichid prețios scaldă cea mai mare parte a țesuturilor, luând cu sine deșeuri și toxine, bacterii și virusuri. Joacă, așadar, un rol decisiv în detoxifierea organismului.

 Iată care sunt pașii pentru a interveni în fortificarea acestor sisteme de apărare ale organismului:

1. Întâi de toate, printr-o alimentație care stimulează puternic sistemul imunitar: consum regulat și echilibrat de proteine, glucide și lipide, într-o formă cât mai naturală și dietetică; cereale intregrale proaspete, fructe și legume de culoare închisă, în stare crudă (nepreparate termic).

2. Apoi printr-o hidratare corectă: 1,5-2 litri de lichide pe zi (apă, ceaiuri, infuzii din plante medicinale, sucuri de fructe proaspete).

3. Odihnă suficientă: între 6 și 8 ore pe noapte – organismul îți spune fiecăruia dintre noi câte ceasuri îi sunt necesare pentru a-și reîncărca bateriile, totul este să și plecăm urechea la mesajul lui.

4. Activități în aer liber: fie că este vorba de plimbări în pas domol sau de sport susținut, mișcarea în aer liber nu trebuie să plătească tribut frigului, burniței ori zăpezii. Știm deja lecția: minimum 30 de minute pe zi de mișcare în aer liber.

5. Fără stres! Trebuie să înveți să eviți situațiile și persoanele stresante, să nu pui la inimă suprasarcinile, șicanele, piedicile, să privești jumătatea plină a paharului.

6. Greutatea corporală corectă: kilogramele în plus sunt, și ele, un factor de stres pentru organism, deci un inamic al imunității.

7. Reprogramarea mentală. Claritatea mentală și armonia interioară regenerează rapid energia, amplifică și menține starea generală de bine, creste capacitatea de concentrare și memorare.