-

Dispariţia misterioasă a lui Rudolf Diesel, inventatorul motorului care a făcut istorie

Tuturor ne este familiar numele "Diesel"... motorul cu acest nume a reprezentat o descoperire cu adevărat revoluţionară, care a marcat istoria omenirii.

Mai puţini sunt cei care ştiu că în spatele conceptului Diesel stă tot un Diesel si anume Rudolf Diesel, inginerul care a inventat motorul ce îi poartă şi astăzi numele.

Şi mai puţini sunt cei care ştiu că firul vieţii inventatorului de legendă a fost curmat într-o noapte de septembrie a anului 1913, printr-o dispariţie de-a dreptul misterioasă.

Născut în Paris în familia unor emigranţi germani şi a cărui tată coperta cărţile, Rudolf Diesel arăta rezultate excelente la învăţătură încă din copilărie.În anul 1880 acesta a terminat Şcoala Tehnică Superioară din Munchen cu cele mai bune rezultate din toată istoria instituţiei.

Rudolf Diesel a lucrat ca inginer, dezvoltând multe dispozitive, de la frigidere, la motoare cu aburi. Însa crearea unui motor cu aprindere prin compresie a fost ţelul său suprem, la al cărui rezultat a ajuns în ani grei de muncă.

În anul 1890 Rudolf Diesel a înaintat teoria creării unui astfel de agregat, iar deja în 1892 acesta a primit un brevet pentru construcţia unui astfel de dispozitiv. Aşa a luat naştere motorul Diesel, care reprezintă şi astăzi un succes pentru industia constructoare de maşini.

Ajuns pe culmile succesului, toate semnele arătau că Rudolf Diesel avea să aibă o viață liniștită și fără probleme financiare. În realitate însă, lucrurile nu au stat tocmai aşa, iar cea mai bună dovadă în susţinerea acestei stări de fapt este chiar dispariţia sa inexplicabilă, care a dat naştere multor controverse şi teorii.

Destinul lui Rudolf Diesel a fost întrerupt brusc şi fără noimă în anul 1913, într-o noapte de toamnă. În timp ce traversa Canalul Mânecii la bordul vasului „SS Dresden”, Rudolf Diesel a dispărut fără urmă. Pe 29 septembrie 1913, Rudolf Diesel s-a îmbarcat pe vasul care mergea de la Anvers la Londra.

Martorii de atunci au spus că a cinat la bord și s-a retras în cabina sa în jurul orei 22:00. A cerut să fie trezit la 6:15 dimineața. Însă, a doua zi, patul lui Diesel era nederanjat, iar pijamalele, neatinse.

Rapoartele oficiale au ajuns la concluzia că Diesel a pierit în noapte aceea. Unii spun că a căzut peste bordul vaporului, după ce ieșise să se plimbe în timpul nopții.Rudolf Diesel era cunoscut ca fiind insomniac.Totuși, chiar dacă Diesel ar fi ieșit pe punte în timpul unui episod de insomnie, în acea noapte marea nu fusese agitată și nu avuseseră loc furtuni care i-ar fi putut cauza căderea de pe punte.

Cea mai răspândită versiune a evenimentelor spune că bărbatul în vârstă de 55 de ani s-a aruncat în mare pentru că avea probleme de sănătate și pentru a scăpa de datoriile tot mai mari pe care le avea.

Familia Diesel devenise destul de bogată de pe urma invențiilor patentate de Rudolf. Totuși, se pare că inventatorul se pricepea mult mai bine la inginerie decât la administrat bani.

Există însă multe alte teorii legate de dispariţia stranie a inventatorului.Motorul Diesel a avut un rol esențial în dezvoltarea submarinelor germane, care au jucat un rol important în Primul și în Al Doilea Război Mondial.

Unii cred că agenții germani s-au infiltrat la bordul vaporului și l-au ucis, pentru ca Rudolf Diesel să nu le poată oferi britanicilor invenția sa.

O altă teorie susţine faptul ca Diesel şi-ar fi înscenat propria moarte.

Potrivit lui Greg Pahl, autorul cărții „Biodiesel: dezvoltarea unei noi energii economice”, cu puțin timp înainte să plece în călătorie, Diesel i-ar fi dat soției sale o pungă, spunându-i să nu o deschidă până în săptămâna următoare. În pungă se aflau documente financiare referitoare la datoriile inventatorului, precum și o sumă substanțială în mărci germane.

Revelator este faptul că Diesel a desenat o cruce mică în jurnalul său, în dreptul datei dispariției. Nu se știe dacă acest lucru indică faptul că voia să-și curme viața sau că știa că va fi ucis. Cert este că aceste relatări bizare, coroborate cu alte fapte, i-au făcut pe unii să emită ipoteza că Diesel nu s-a sinucis și nici nu a fost asasinat.

În schimb, el și-ar fi înscenat moartea și după aceea s-ar fi ascuns. De fapt, în primăvara lui 1914, până și New York Times relata că există zvonuri (dovedite mai târziu ca nefondate) conform cărora inventatorul era viu și se afla în Canada.

La mister se adaugă faptul că trupul neînsuflețit al lui Rudolf Diesel nu a fost niciodată recuperat. Există însă relatări care ar putea clarifica cele întâmplate cu cadavrul său.

La zece zile după dispariție, echipajul unui vas olandez a pescuit cadavrul unui bărbat, în apropierea coastelor Norvegiei. Rămășițele erau prea descompuse ca să poată fi identificate, însă olandezii au păstrat obiectele găsite asupra cadavrului.

Mai târziu, fiul lui lui Diesel a spus că aceste obiecte aparținuseră într-adevăr inventatorului. Pe 14 octombrie 1913, a apărut o nouă relatare legată de posibilul cadavru al lui Diesel.