-

Ochii Fecioarei din Guadalupe – o enigmă a științei

Pictura ce o întruchipează pe Fecioara din Guadalupe este absolut unică, datorită faptului că însumează nişte detalii pe care nici până în prezent, ştiinţa nu le poate explica. Misterul este cu atât mai mare, deoarece autorul picturii nu este cunoscut.

Imprimată pe straiele lui Juan Diego, un țăran din secolul al XVI-lea, Fecioara din Guadalupe pare, pe cât de stranie, pe atât de reală. Deşi misterioasă, pictura a avut un impact tulburător asupra oamenilor încă din secolul al XVI-lea, contribuind la convertirea la catolicism a milioane de băștinași mexicani și la extinderea fără precedent a influenței spaniolilor.

Detaliile enigmatice de pe chipul Fecioarei din Guadalupe

În primul rând, tehnica prin care s-a realizat pictura este una nemaiîntâlnită. Imaginea este imprimată direct pe fibrele vegetale, fără niciun "apret". Chiar şi pe pânză specială pentru pictat, care este cu mult mai puţin grosolană, artiştii folosesc un apret, un strat preparator pentru a evita ca vopseaua să fie absorbită. Însă imaginea Fecioarei este perfect vizibilă, atât pe faţa, cât şi pe spatele ţesăturii.

Încă din secolul al XVIII-lea, cercetătorii au demonstrat că este imposibilă pictarea unei asemenea imagini pe o pânză cu aceeași textură. Denumite „ayate”, aceste fibre, folosite deseori de indigeni la confecționarea hainelor, se deteriorează după 20 de ani. Cu toate acestea, imaginea Fecioarei din Guadalupe rezistă de peste 470 de ani, ceea duce la adâncirea tainei ce invăluie pictura.

Mai mult decât atât, imaginea nu conține pigmenți naturali de origine animală sau minerală. Întrucât în secolul al XVI-lea nu existau culori sintetice, acest lucru adaugă și mai multă greutate enigmaticei picturi din Guadalupe.

Însă, dincolo de toate acestea, detaliile din ochii Fecioarei ascund cel mai mare mister. Cu toate că au dimensiuni microscopice, irisul și pupilele imaginii prezintă contururile detaliate ale unui grup de cel puțin 13 persoane care redau o scenă. Şi mai surprinzător este factul că aceiași oameni apar și în ochiul stâng, și în ochiul drept, în proporții diferite, la fel cum ochii unui om reflectă imaginea obiectului pe care îl privesc.

Cel care şi-a dedicat aproape jumătate din viaţă pentru a analiza imaginea Fecioarei din Guadalupe şi pentru a dezlega misterul ascuns în ţesătura misterioasă a fost Jose Tonsmann, absolvent de Inginerie la Universitatea Cornell.

Dupa analize îndelungate, acesta a fost de părere că detaliile din ochii picturii sunt reflexia unei scene petrecute în decembrie 1531, în care țăranul Juan Diego s-a întâlnit cu un episcop și cu alte câteva persoane.

Mărind detaliile ochilor de 2.500 de ori, Jose Tonsmann a identificat, prin proceduri optice și matematice, mai multe siluete distincte reflectate în ochi, din care se pot distinge următoarele personaje:

•un băștinaș ce stă așezat și privește spre cer
•profilul unui bătrân cu barbă lungă (episcopul Zumárraga)
•un bărbat mai tânăr (cel mai probabil, tălmaciul Juan González)
•un alt indigen (probabil însuși Juan Diego)
•o femeie de culoare, probabil sclavă a episcopului
•un bărbat (probabil spaniol) ce duce mâna la barbă.

sfanta fecioara maria de guadalupe 6 728

Singura elucidare a ştiinţei în această privinţă este aceea că, imaginea din spatele ochilor Preasfintei redă scena în care țăranul Juan Diego îi arată episcopului țesătura pe care ar fi apărut imaginea Fecioarei.

Toate acestea l-au determinat pe inginerul peruan să afirme cu tărie că detaliile din ochii picturii sunt atât de fine încât „nu ar fi putut fi pictate de mâna unui om”.

Natura divină a picturii poate fi probată şi de încercările prin care pânza ce întruchipează chipul sfânt a trecut de-a lungul tipului. Dupa toate acestea, Fecioara din Guadalupe a rămas intactă, cu zâmbetul blând şi ochii pătrunzători.

În 1791, un paracliser neatent a spălat cu acid nitric cadrul în care era imaginea fixată. Dacă o singură picătură ar fi atins portretul, totul putea fi distrus. Şi ceea ce putea fi mai rău s-a întâmplat. Paracliserul a vărsat pe colţul superior drept al portretului câteva picături din detergentul ucigător. Toţi chimiştii ştiu că acidul nitric roade fără milă ţesăturile vechi, de origine vegetală. Dar, spre stupefacţia generală, pe portretul Fecioarei a apărut doar o simplă pată gălbuie. Şi, cu trecerea timpului, ea s-a atenuat puţin câte puţin.

În 1921 o altă ameninţare s-a abătut asupra chipului sfânt al Fecioarei. Un anarhist mexican a încercat să arunce în aer biserica în care se afla Fecioara din Guadalupe. Totul s-a transformat în scrum, cu excepţia minunatului chip al Maicii Domnului din Guadalupe, imprimat pe pânza din fibre de cactus.

 

 

Articole înrudite