Descoperirea unei noi planete care ar putea adăposti viaţă

O nouă planetă vine să se adauge listei încă restrânse de candidate care ar putea adăposti viaţă dincolo de Sistemul (nostru) Solar, a anunţat Observatorul European Austral (ESO). Această mică planetă numită Ross 128b a fost descoperită pe orbita unei stele din constela?ia Virgo, la ''doar'' 11 ani-lumină în afara Sistemului Solar (un an-lumină echivalează cu o distanţă de 9.460 de miliarde de kilometri de Terra).

"Ross 128b este foarte aproape, fapt care ne va permite să o vedem cu ajutorul unui telescop precum E-ELT (European Extremely Large Telescope) aflat în constructie pentru anul 2025", a explicat pentru AFP Xavier Bonfils, astronom în cadrul centrului de cercetare francez CNRS la Observatorul pentru Stiinta Universului din Grenoble.

Detectată de spectograful HARPS, instalat pe telescopul ESO de 3,6 metri din Chile, planeta orbitează în jurul unei stele pitice (Ross 128) în 9,9 zile.

Potrivit cercetătorilor, Ross 128b ar putea găzdui forme de via?ă, ea având dimensiuni asemănătoare cu cele ale Pământului. De asemenea, ''temperatura de la suprafata ei ar putea fi apropiată de cea de pe Terra'', deci ar putea fi compatibilă cu prezenta apei în stare lichidă, indispensabilă pentru viată.

În plus, această nouă planetă orbitează în jurul unei stele "calme", fiind posibil ca atmosfera ei să fi rezistat vânturilor si eruptiilor stelare. Echipa lui Xavier Bonfils asteaptă cu nerăbdare punerea în functiune a telescopului E-ELT al ESO, aflat în constructie în Chile, care va permite studierea cu mai multă precizie a planetei Ross 128b si aflarea răspunsului la întrebarea dacă aceasta posedă sau nu o atmosferă si dacă densitatea acesteia este suficientă pentru a proteja planeta de steaua sa (în special de razele X emise de ea).

Prezenţa unei atmosfere reprezintă "cea mai mare necunoscută pentru toate aceste exo-Terre (exoplanete cu o masă apropiată de cea a Terrei- ntr.) detectate astăzi", spune Xavier Bonfils.

Un mister care, pentru planetele candidate cele mai apropiate de Terra, ar putea fi dezlegat după apropiata apariţie a unei noi generaţii de telescoape.

Apoi, va rămâne de stabilit dacă această atmosferă conţine urme de dioxigen, de apă sau de metan, strâns legate de existenţa vieţii.

Ross 128b reprezintă exo-Terra temperată cea mai apropiată de noi după Proxima B, a cărei descoperire a fost primită cu mare interes în august 2016. Această planetă ar orbita în jurul stelei Proxima Centauri (cea mai apropiată stea de Sistemul Solar - la 4,2 ani lumină) în interiorul zonei "locuibile" care permite prezenta apei lichide.

Sursa: rador.ro