Bacteria care transformă metalele toxice în... AUR

Alchimiştii şi-au concentrat dintotdeauna eforturile spre descoperirea unei substanţe legendare, pe care au denumit-o „piatra filosofală”.

Cu ajutorul acesteia, alchimiştii pretindeau că pot transforma metalele inferioare în aur. În ciuda eforturilor de secole care au animat acest "vis" al alchimiei, piatra filosofală nu a fost descoperită niciodată. Asta, deoarece s-ar putea ca ea să nu fie o substanță, ci… un organism.

Mergând pe urmele alchimiştilor, oamenii de știință au descoperit o bacterie care excretă aur atunci când își detoxifică organismul de metale grele. Bacteria se numește Cupriavidus metallidurans și excretă bucăți de aur de mărimea unui grăunte de nisip.

Aceasta bacterie trăiește în soluri bogate în metale grele, care sunt toxice pentru majoritatea celorlalte microorganisme. Însă aceasta și-a dezvoltat un sistem de apărare, care o ajută nu doar să supraviețuiască, ci chiar să prospere în aceste condiții vitrege.

O echipă de cercetători germani și australieni a reușit să descopere misteriosul proces molecular care îi permite bacteriei să digere metalele toxice și să le transforme în aur.

Cupriavidus metallidurans are nevoie de cupru pentru a supraviețui, metal pe care îl „extrage” din mediul înconjurător. În cantități mari, cuprul este toxic. Mai mult, în procesul de extragere a cuprului, bacteria extrage și compuși de aur. Iar combinația dintre cele două metale este extrem de otrăvitoare.

Pentru a rezolva problema, bacteria are o enzimă denumită CupA, care elimină excesul de cupru. La fel se întâmplă și cu aurul, care este excretat de organism sub forma unor pepite microscopice, de mărimea unui bob de nisip. Astfel, bacteria secretă așa-numitul „aur secundar”, care rezultă din descompunerea aurului primar, pe care bacteria îl ingerează.

„În afara nivelului ridicat de metale grele, condițiile de viață din aceste soluri nu sunt rele. Acolo, bacteria găsește suficient hidrogen pentru a-și conserva energia și aproape că nu are dușmani naturali. Dacă alege să trăiască în asemenea condiții, un organism trebuie să găsească o metodă pentru a se proteja de substanțele toxice”, a afirmat Dietrich H. Nies, profesor de microbiologie la Universitatea din Halle-Wittenberg.