Secretul vitezei letale a curenţilor piroclastici în urma erupţiilor vulcanice

O echipă de oameni de ştiinţă a emis o teorie ce ar putea explica viteza mare cu care înaintează amestecul de gaze, cenuşă şi resturi cunoscut sub numele de curent piroclastic, unul dintre ''cele mai devastatoare şi letale aspecte'' ale erupţiilor vulcanice.

Un studiu recent, publicat luni în jurnalul ştiinţific Nature Geoscience, a descoperit că un curent piroclastic este capabil să se deplaseze atât de rapid şi pe o distanţă atât de mare deoarece alunecă pe o pernă de aer.

Alături de colegii săi de la Universitatea Massey din Noua Zeelandă, Gert Lube, autor principal al cercetării, a reprodus curenţi piroclastici la dimensiuni reduse în cadrul unui experiment de anvergură desfăşurat în mediul exterior, prin amenajarea unei structuri asemănătoare unei pâlnii gigantice din material vulcanic şi încălzirea materiei până la temperaturi de 130 de grade Celsius.

După ce pâlnia a fost ridicată în aer cu ajutorul unui dispozitiv similar unui lift, cercetătorii au turnat în ea materia vulcanică fierbinte şi au monitorizat curgerea ei cu ajutorul unei camere video de mare viteză.

Specialiştii au descoperit că viteza de la baza curentului piroclastic era diferită de cea de la suprafaţă, ceea ce conduce la o scădere a presiunii aerului la baza fluxului. În momentul în care gazul este împins în jos, la baza curentului se formează o peliculă de aer.

Potrivit echipei de cercetători, această pernă de aer poate transporta cu eficienţă materia vulcanică la vale, absenţa frecării favorizând viteza mare a fluxului.

''Curenţii piroclastici sunt cele mai devastatoare şi letale aspecte ale erupţiilor vulcanice', a declarat pentru Science News geologul Michael Manga de la Universitatea Berkeley din California, care nu a fost implicat în acest studiu.

Această informaţie ar putea contribui la îmbunătăţirea modelor utilizate pentru informarea populaţiei privind locurile de construcţie a infrastructurii şi planificarea rutelor de evacuare, a precizat el.

Sursa: AGERPRES