Ciupercile poleite cu aur, descoperirea care a şocat alchimiştii

Australia se poate lăuda cu o descoperire care îi lasă muţi de uimire până şi pe alchimişti. Este vorba despre o specie de ciupercă care are puterea de a absorbi şi de a secreta aur din mediul înconjurător, ceea ce o face să pară acoperită cu aur.

Nu este ceva neobișnuit pentru ciuperci să absoarbă material organic, însă este neobișnuit faptul că absorb metale grele care devin vizibile la exteriorul ciupercii, mai ales când metalul respectiv este aurul, după cum explică cercetătorul Tsing Bohu.

Ciuperca, numită Fusarium oxysporum, produce un oxid chimic care poate dizolva și apoi secreta aurul. După ce îl absoarbe, ciuperca amestecă aurul dizolvat cu o altă substanță chimică și îl transformă din nou în aur solid. Apoi, particulele de aur ies prin ciupercă.

ciuperca ce absoarbe aur 2 red

Oamenii de ştiinţă nu au reușit să stabilească încă de ce are loc o asemenea interacțiune şi să explice de ce ciuperca „iubitoare de aur” produce aceste reacţii.

Una dintre posibilele teorii ar fi aceea că particulele de aur îi oferă ciupercii un „avantaj evoluționar”, deoarece s-a observat că ciupercile acoperite cu aur erau mult mai mari și creșteau mult mai repede decât ciupercile care nu interacționau cu aurul.
Astfel, particulele de aur ar putea să ajute ciuperca să absoarbă mai bine unele tipuri de hrană și, astfel, să crească cu mai mare cu repeziciune.

Pe de altă parte, savanții mai cred că această interacțiune bizară ar putea indica faptul că, sub pământul pe care au fost găsite ciupercile, s-ar putea afla depozite de aur. Acestia spera ca pe viitor să poată determina dacă aceste ciuperci pot fi folosite ca o unealtă naturală de explorare pentru a descoperi alte resurse de aur.