-

“Flying V” - o revoluţie a aeronauticii. Aşa ar putea arăta avionul viitorului

Nu mai avem nicio îndoială că evoluţia tehnologiei va schimba complet faţa lumii în care trăim, cu sau fără voia noastră.

Aeronautica este unul dintre domeniile în care progresul tehnic îşi lasă amprenta de la an la an. Aşa se face că avioanele cu care vom tranzita continentele în câţiva ani vor arăta complet diferit din toate punctele de vedere faţă de aeronavele cu care ne-am obişnuit până acum.

Un astfel de exemplu este modelul “Flying V”, avionul uimitor în formă de bumerang, rodul eforturilor creative comune ale companiei KLM şi a cercetătorilor de la Universitatea de Tehnologie din Delft.

“Flying V” este o realitate în faza de proiect ce preveşteste o revoluţie în industria aeronautică. Designul, aerodinamica şi fiabilitatea noului model pot cuceri viitorul transportului aerian.  

Având această formă de „V”, avionul distribuie întreaga greutate a încărcăturii, a structurii și a pasagerilor în interiorul aripilor, de aceea are nevoie de mult mai puțin material structural. Aripile avionului nu sunt prinse de corpul central al aeronavei, ci mai degrabă fac parte din fuzelaj în ansamblu, un fel de bumerang cu motoare deasupra și care conține scaune pentru pasageri de-a lungul întregului corp.

Unul dintre avantajele acestui model este acela că ar putea fi construit folosind tehnologia deja existentă și ar putea funcționa perfect în aeroporturile de astăzi: nu este cât un Airbus A350, dar are aceeași anvergură.

Ar putea transporta aproximativ 314 de pasageri (cam cât A350) și aceeași cantitate de marfă, 160 de metri cubi. Desigur, design-ul habitaclului nu va semăna cu nimic din ceea ce știm.

Scaunele vor fi eșalonate astfel încât toți pasagerii să poată privi spre partea frontală a avionului, deși se deschide și posibilitatea unor scenarii diferite, cu un aspect în stil de tren, cu o masă în mijloc, sau cu paturi pliabile în spațiile cele mai restrânse, de lângă marginile aripilor.

Puntea piloților se ridică la 40 de centimetri peste puntea pasagerilor, pentru a putea adăposti roata din față a avionului.

Cabina piloților are patru ferestre mari, pentru a vedea întreaga pistă, și încă mai rămâne loc pentru un radar meteorologic montat în „nasul” avionului.

Un alt avantaj al aeronavei este acela ca are nevoie de un volum de combustibil cu 20% mai mic decât este necesar pentru un Airbus A350 pentru a parcurge aceeași distanță.

În prezent, sunt testate modelele de simulare (machete de câțiva metri) pentru a vedea cu adevărat cum s-ar comporta în aer. Flying V are multe elemente de la Airbus A220, un avion pentru zboruri regionale, de la care ia ca model cabina, concepută pentru doi piloți.

Unii, mai sceptici, spun că este probabil ca proiectul să eșueze, așa cum au eșuat și celelalte modele de aeronave cu aripi integrate, din cauza faptului că avioanele trebuie să se încline spre stânga și spre dreapta în timp ce schimbă direcția de deplasare.

Acest lucru nu reprezintă o problemă mare într-un design convențional, în care pasagerii nu sunt niciodată prea departe de axa centrală a avionului. Dar, pe măsură ce te îndepărtezi de această axă, efectul devine mult mai pronunțat.

În ciuda acestor speculaţii, doar timpul și tehnologia vor decide dacă vom zbura sau nu în viitorul apropiat cu un avion de tip “Flying V.”

Articole înrudite