„O singură soluṭie: plecarea…” – Pilotul Traian Udriski
S-a născut în primii ani ai secolului XX, în familia unui proprietar de vii la Odobeşti. În 1928 a absolvit Şcoala Navală din Constanṭa şi şi-a început cariera de ofiṭer în Marina Regală.
09 Ianuarie 2018, 10:14
Acolo a activat până în 1931.
Pe când lucra pe hidroavioanele Marinei aflate la Techirghiol, Traian Udriski a devenit foarte pasionat de aviaṭie – un domeniu aflat atunci la noi în plină dezvoltare –, aşa încât a urmat Şcoala de piloṭi de linie a companiei Lufthansa. În 1940 i s-a cerut să divorṭeze de soṭia evreică, Traian Udriski a refuzat şi a trecut în aviaṭia civilă, la Liniile Aeriene Române de Stat – LARES. Avea să fie reintegrat în armată în 1944, cu funcṭia de aghiotant regal. În 1942 a început lecṭiile de zbor cu Regele Mihai I, un elev foarte înzestrat care avea să devină în anii exilului pilot profesionist.
3 ianuarie 1948. Regele Mihai, care fusese silit cu trei zile în urmă să abdice, părăsea România, fără a putea să-şi ia avioanele care îi aparṭineau. Tot atunci, pilotul Traian Udriski a hotărât să plece în lumea liberă, departe de ṭara ocupată de sovietici şi sugrumată de comunişti. Avea să facă acest lucru pilotând unul dintre avioanele regelui – un Beechcraft C18S – pe care avea să i-l ducă, pe ascuns, Majestăṭii Sale, în Elveṭia. Cum a reuşit acest lucru aflăm chiar dintr-o mărturie a pilotului Traian Udriski, un document audio de o mare valoare documentară, într-un interviu realizat în 1997 pentru Arhiva de istorie orală.
Urmărește subiectul mai departe pe RADOR.RO