Dezbateri pe tema plafonării adaosului la produsele agroalimentare românești
Problema plafonării adaosului comercial la produsele procesate în România a devenit un subiect fierbinte, aducând în discuție atât provocările pieței, cât și dificultățile cu care se confruntă producătorii locali.
Articol de Ramona Alexandrescu, 07 Noiembrie 2024, 13:01
Recent, ministrul agriculturii, Florian Barbu, a anunțat o inițiativă de monitorizare a prețurilor și adaosurilor comerciale practicate de retaileri.
Această monitorizare se va desfășura până la finalul anului, scopul fiind de a combate adaosurile considerate nejustificat de mari pentru produsele românești, comparativ cu cele din import.
Inițiativa de plafonare a adaosului comercial a avut o primire mixtă.
Deși menită să protejeze produsele autohtone și să faciliteze accesul lor pe piața largă, măsura a fost întâmpinată cu critici din partea unor organizații precum Asociația Marilor Rețele Comerciale din România și Federația RomAlimenta.
Aceste organizații și-au exprimat îngrijorarea cu privire la impactul unei astfel de plafonări, sugerând că aceasta ar putea descuraja investițiile în sector și ar putea dăuna competiției într-o piață liberă.
Dragoș Frumos, președintele Federației Sindicatelor din Industria Alimentară, a oferit, într-o discuție din cadrul emisiunii „Viața la țară,” realizată de Violeta Anghel, o perspectivă amplă asupra acestui subiect.
Potrivit lui, măsura de plafonare a prețurilor poate destabiliza industria alimentară românească.
În opinia sa, o astfel de măsură, aplicată fără o analiză atentă a costurilor din lanțul de producție și distribuție, ar putea să afecteze puternic industria locală.
Dragoș Frumos subliniază că adaosurile mai mari sunt de cele mai multe ori o reflectare a costurilor reale, care includ majorarea prețurilor la furaje, cereale și, nu în ultimul rând, salariul minim pe economie.
Dragoș Frumos a adus în discuție o problemă pe care o consideră centrală: contractele de listare impuse de marile lanțuri de magazine.
Potrivit lui, aceste contracte prevăd adesea taxe semnificative pentru listarea produselor pe rafturile magazinelor, taxe care adesea sunt obligatorii pentru procesatori.
Aceste adaosuri impuse cresc în final prețul produselor autohtone la raft, făcându-le mai puțin competitive.
Spre exemplu, diferențele între prețul la poarta fabricii și prețul de la raft pot ajunge la 30%, o mare parte din acest procent fiind alocată pentru servicii de marketing și know-how – costuri care adesea nu rămân în țară sub formă de profit și taxe plătite de retaileri.
În acest context, președintele Federației Sindicatelor din Industria Alimentară sugerează că, pentru a sprijini industria locală, ar fi necesare măsuri mai complexe.
O soluție ar putea fi reglementarea mai strictă a acestor contracte și reducerea taxelor de listare.
De asemenea, Dragoș Frumos recomandă aplicarea unui standard de consum și de calitate la nivel național pentru produsele românești, astfel încât acestea să fie protejate și să nu fie dezavantajate prin adaosuri mai mari comparativ cu produsele de import.
Dragoș Frumos consideră că reglementarea printr-un standard de consum și de calitate la nivel național ar putea aduce o schimbare pozitivă, asigurând un adaos comercial echitabil pentru produsele românești.
Acest standard ar contribui la stabilirea unor prețuri corecte, ar încuraja un consum sănătos și ar crea condiții mai bune pentru producătorii locali.
Dragoș Frumos susține că este esențial ca produsele să respecte rețetele tradiționale și să ofere un nivel de calitate constant, ceea ce ar duce la prețuri mai accesibile și mai echitabile.
Președintele federației avertizează că plafonarea adaosului comercial nu poate fi aplicată fără a se lua în considerare întreaga structură a pieței și nevoile producătorilor locali.
Din perspectiva sa, există câteva măsuri necesare pentru sprijinirea sectorului agroalimentar românesc: implementarea unor programe de sprijin pentru fermieri și mici producători, acces mai ușor la fonduri europene și susținerea procesării locale.
În mod special, Frumos menționează că programele de finanțare trebuie să fie accesibile și pentru micii fermieri, nu doar pentru afacerile mari, care primesc în prezent finanțări de peste 1.000.000 de euro.
El consideră că micii producători sunt cei care pot asigura hrana zilnică a populației și că aceștia ar trebui sprijiniți în mod special, având în vedere rolul lor strategic în asigurarea securității alimentare a României.
În concluzie, deși inițiativa Ministerului Agriculturii de a plafona adaosul comercial poate părea o măsură de protecție pentru produsele românești, riscurile pe care le implică ar putea destabiliza piața.
Dragoș Frumos consideră că este nevoie de o abordare complexă, care să includă reglementări clare și măsuri concrete de sprijinire a producătorilor locali, nu doar restricții impuse pe o piață liberă.
În lipsa unor politici coerente, este posibil ca plafonarea adaosului comercial să creeze confuzie și instabilitate în industria alimentară, în loc să aducă soluțiile așteptate.
Astfel, este important ca autoritățile să colaboreze cu toți actorii din sectorul agroalimentar pentru a găsi soluții echilibrate și durabile, care să sprijine produsele românești și să asigure competitivitatea pe termen lung a pieței autohtone.