Ascultă Radio Antena Satelor Live

Dunărea, soluţia alternativă pentru a salva cerealele ucrainene

În portul ucrainean Ismail, şoferii de camioane stau la coadă cu camioanele pline cu cereale, în timp ce pe celălalt mal al Dunării, în România, aşteaptă navele care să ducă aceste cereale în porturile de la Marea Neagră, transmite AFP.

Dunărea, soluţia alternativă pentru a salva cerealele ucrainene

17 Iunie 2022, 12:27

Marinarii nu îşi aduc aminte să fii văzut vreodată atât de multe nave, cu diferite pavilioane, care să staţioneze în largul portului Sulina, unde aşteaptă să ajungă în Ucraina pentru a fi încărcate cu cereale, noteaza Agerpres.

Invazia rusească a dat totul peste cap, blocada impusă de Moscova asupra porturilor maritime ucrainene, începând cu cel din Odesa, a paralizat exporturile acestei ţări care se numără printre cei mai mari producători mondiali de cereale.

'Alternativa este Dunărea. Însă marea problemă o constituţie capacitatea infrastructurilor de pe acest fluviu', a explicat Yuriy Dimchoglo, fost vicepreşedinte al consiliului regional din Odesa. Potrivit acestuia, de la începutul invaziei ruseşti, 'doar 1,5 milioane de tone de cereale au putut fi exportate pe această cale', o picătură comparativ cu cele 20 până la 25 de milioane de tone de cereale care în prezent sunt blocate în Ucraina.

Aflat chiar la capătul lanţului agricol, fermierul ucrainean Vyatcheslav Zyabkin, care lucrează la 35 de kilometri de portul Ismail, nu a trimis încă nimic prin intermediul navelor de pe Dunăre. 'Nici măcar un singur kilogram', spune fermierul deoarece preţurile de achiziţie care i-au fost oferite sunt mult mai mici decât costurile de exploatare, iar soluţia pe Dunăre convine în special micilor agricultori care au de vândut mici cantităţi.

Iar pentru cei care recurg la varianta transportului pe Dunăre, există numeroase obstacole. În primul rând ambuteiajele de pe drumuri, camioanele se aglomerează spre sudul Ucrainei în speranţa că vor putea descărca marfa la Dunăre. Apoi odată ajunşi în port şi aici este aglomeraţie. 'Înainte de război, avem nevoie de o zi, acum îşi trebuie trei zile', spune Serghey Gavrilenko, un şofer de 45 de ani.

De cealaltă parte, ambarcaţiunile care trebuie să transport mărfurile spre clienţii din străinătate prin coborârea pe Dunăre, pentru a ajunge în Marea Neagră, s-au înmulţit şi ele.

În largul portului Sulina, sunt aproape o sută de nave care aşteaptă, între şapte şi zece zile în medie, înainte de a putea intra pe canal în direcţia porturilor ucrainene.

'Volumul nostru de muncă a crescut foarte mult. Suntem în picioare de la răsărit până la apus', spune Gabriel Danila-Mihalcea, 28 de ani, căpitanul unei nave care şi-a înmulţit cursele între Sulina şi Marea Neagră. Misiunea acestei nave este crucială deoarece transferă la bordul fiecare nave aflate în radă un pilot care va duce nava până la portul de destinaţie.

Această regulă a fost introdusă în 1948 de Convenţia despre regimul navigaţiei pe Dunăre, semnată în 1948, ca răspuns la pericolele navigaţiei pe Dunăre.

'Lucrăm fără pauză', se plânge sub protecţia anonimatului unui din cei 36 de piloţi care au această sarcină.

'Luna trecută, 400 de nave au trecut prin Sulina, este o cifră record', spune Mihai Calin, mecanic şef pe o navă pilot.

'Traficul s-a triplat comparativ cu luna mai 2021', confirmă şi secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ion Popa. Această creştere 'este un efort pentru România', subliniază Ion Popa, adăugând că speră că Bruxelles-ul va veni în ajutorul României.

Aproape 700.000 de tone de cereale au fost transportate de la debutul războiului din Ucraina via portul Constanţa, la bordul barjelor, trenurilor sau camioanelor, subliniază Ion Popa. Cu toate acestea, cozile de la punctele de trecere a frontierei dintre Ucraina şi România se lungesc în fiecare zi.

Miza este vitală pentru numeroase ţări care depind de livrările de cereale din Ucraina, ţară care înainte de război era al patrulea exportator mondial de porumb, şi asigura 50% din comerţul mondial cu ulei de floarea soarelui.

Foto: commons.wikimedia.org

Extinderea gripei aviare forțează Franța să ia măsuri stricte de protecție
Agricultura in lume 21 Octombrie 2025, 13:29

Extinderea gripei aviare forțează Franța să ia măsuri stricte de protecție

Situația epidemiologică din Franța a impus adoptarea de măsuri excepționale în sectorul avicol, pe fondul extinderii rapide a...

Extinderea gripei aviare forțează Franța să ia măsuri stricte de protecție
Franța, în fața unei crize zootehnice: Un virus periculos afectează bovinele
Agricultura in lume 17 Octombrie 2025, 15:50

Franța, în fața unei crize zootehnice: Un virus periculos afectează bovinele

Cazurile recente de dermatoză nodulară contagioasă semnalate în vestul Europei stârnesc îngrijorare în rândul fermierilor...

Franța, în fața unei crize zootehnice: Un virus periculos afectează bovinele
O nouă taxă pe poluare, aplicată pentru prima dată animalelor din ferme
Agricultura in lume 23 Septembrie 2025, 15:17

O nouă taxă pe poluare, aplicată pentru prima dată animalelor din ferme

Într-un demers fără precedent, Guvernul danez a anunțat un plan pentru a introduce o taxă pe emisiile poluante ale animalelor...

O nouă taxă pe poluare, aplicată pentru prima dată animalelor din ferme
Fermierii turci se confruntă cu pierderi majore după un sezon extrem
Agricultura in lume 03 Septembrie 2025, 11:17

Fermierii turci se confruntă cu pierderi majore după un sezon extrem

Fermierii din regiunea Adana, una dintre cele mai importante zone agricole din Turcia, au înregistrat pierderi masive în urma...

Fermierii turci se confruntă cu pierderi majore după un sezon extrem
Franța anunță cea mai mare recoltă de cartofi din ultimul deceniu
Agricultura in lume 30 August 2025, 12:24

Franța anunță cea mai mare recoltă de cartofi din ultimul deceniu

Franța se pregătește să înregistreze cea mai mare producție de cartofi din ultimul deceniu, cu o estimare de 8,5 milioane de...

Franța anunță cea mai mare recoltă de cartofi din ultimul deceniu
Recolta de legume din 2024, una dintre cele mai mari din ultimii ani în Uniunea Europeană
Agricultura in lume 25 August 2025, 13:29

Recolta de legume din 2024, una dintre cele mai mari din ultimii ani în Uniunea Europeană

Fermierii europeni au înregistrat în 2024 o recoltă de aproximativ 62,2 milioane de tone de legume proaspete, cu 6% mai mult...

Recolta de legume din 2024, una dintre cele mai mari din ultimii ani în Uniunea Europeană
 Companiile poloneze de logistică se plâng de lipsa cerealelor ucrainene
Agricultura in lume 31 Iulie 2025, 12:27

 Companiile poloneze de logistică se plâng de lipsa cerealelor ucrainene

Companiile poloneze de logistică se plâng de lipsa cerealelor ucrainene de pe piaţă. Companiile de transport, porturile şi...

 Companiile poloneze de logistică se plâng de lipsa cerealelor ucrainene
UE a convenit să sporească accesul exporturilor agricole din Republica Moldova
Agricultura in lume 25 Iulie 2025, 21:22

UE a convenit să sporească accesul exporturilor agricole din Republica Moldova

Uniunea Europeană şi Republica Moldova au ajuns, joi, la un acord de revizuire şi actualizare a condiţiilor comerciale ale...

UE a convenit să sporească accesul exporturilor agricole din Republica Moldova