Ascultă Radio Antena Satelor Live

Studiu: Statul, principalul beneficiar al scumpirii carburanţilor

Statul român este principalul beneficiar al scumpirii carburanţilor, astfel că cea mai bună măsură pentru scăderea preţurilor ar fi reducerea accizei şi a TVA, în timp ce plafonarea ar face mai mult rău decât bine, se arată într-o analiză realizată de Asociaţia Energia Inteligentă (AEI).

Studiu: Statul, principalul beneficiar al scumpirii carburanţilor

21 Iunie 2022, 11:10

O analiză a estimărilor costurilor pentru produsele petroliere de la pompă arată că, faţă de aceeaşi zi din anul 2021, preţul la pompă este mai mare cu 63%,iar această creştere are la bază câteva considerente: creşterea cotaţiilor ţiţeiului cu 64%, faţă de cotaţiile din aceeaşi zi a anului 2021, creşterea cursului valutar leu/dolar cu 14%, faţă de cotaţiile din aceeaşi zi a anului 2021, creşterea costurilor de transport maritim al ţiţeiului în Marea Neagră cu peste 500%, creşterea costurilor cu asigurările pentru navele care circulă în Marea Neagră cu peste 600%, informeaza Agerpres.

În acelaşi timp, costurile de rafinare s-au majorat cu 30%, cele de furnizare cu 100%, acciza a crescut cu 3%, iar cota TVA percepută de stat urmare a creşterii bazei de aplicare cu 63%.

'Măsurile pe care România le-ar putea lua pentru a combate actuala situaţie din benzinării, dar mai ales posibilele efecte în securitatea energetică a României, trebuie astfel gândite încât să nu ajungem în situaţia mult mai rea decât ne găsim în prezent şi anume să ajungem în situaţia lipsei efective a carburanţilor la pompă. Una dintre măsurile care ar face mult mai rău decât bine este plafonarea preţului la pompă. Ar fi momentul în care unele companii din România ar reduce eforturile uriaşe pe care le fac în momentul de faţă pentru a găsi soluţii să aducă ţiţei din alte părţi ale lumii decât din Federaţia Rusă, respectiv folosind infrastructura rusească', spun autorii studiului.

Urmărind cotaţiile benzinei în anul 2022, acestea au crescut cu 75%, mai mult decât dublu faţă de creşterea de preţ din România. În acelaşi timp, statul a profitat din plin de pe urma acestei creşteri, banii încasaţi din TVA în acest an, din vânzarea benzinei crescând cu 40%.

În ceea ce priveşte cotaţiile motorinei, în anul 2022, acestea au crescut cu 80%, mai mult decât dublu faţă de creşterea de preţ din România. Banii încasaţi din TVA de către stat în acest an din vânzarea motorinei au crescut cu 40%.

În fapt evoluţia cotaţiilor produselor petroliere este acţiunea care determină preţul la benzină şi motorină, la nivelul pieţei europene, preţ care prezintă o volatilitate superioară preţului ţiţeiului urmare a dificultăţii accesării unor rute de transport, urmare a războiului din Ucraina şi închiderea neprogramată a două mari rafinării europene.

'Statul în cazul combustibililor, la fel ca şi în cazul gazelor şi energiei electrice, este cel mai mare câştigător urmare a scumpirilor. Concret, statul a câştigat suplimentar faţă de perioada similară a anului trecut (primele şase luni din anul 2022), 600 milioane euro din scumpirea benzinei şi a motorinei la pompă. Firmele care vând combustibil probabil au câştigat suplimentar faţă de perioada similară a anului trecut, estimativ, a zecea parte din cât a câştigat suplimentar statul', au susţinut autorii analizei.

În aceste condiţii, ei consideră că era normal să se iniţieze măsuri încă de la începutul anului 2022, astfel încât aceste câştiguri suplimentare faţă de anul trecut să fie împărţite consumatorului român. În situaţia în care aceşti bani suplimentari, încasaţi fără nici un efort, erau daţi consumatorilor, preţul ar fi fost în prezent la un nivel de 7,3 - 7,4 lei/l.

'Măsurile care se impun sunt: diminuarea TVA şi acciza la combustibili, de a limita marjele comerciale la furnizori, de a întreprinde o puternică campanie de diplomaţie energetică pentru accesarea noilor surse şi rute de transport ţiţei, de a dezvolta un Plan pentru situaţii de urgenţă pentru consumatorii protejaţi. Alternativa populistă de plafonare a preţului echivalează cu instalarea în câteva luni a penuriei combustibililor în România', mai arată specialiştii AEI.

Din păcate, lucrurile nu se vor opri aici. Previziunile AEI arată că în viitorul apropiat preţul benzinei şi al motorinei va creşte cel puţin până la nivelul cotaţiilor pentru aceste produse, respectiv peste 11 lei/l la motorină şi peste 10 lei/l la benzină.

Riscurile care vor influenţa securitatea aprovizionării cu combustibil a României, dar şi nivelul preţurilor din România sunt: sancţiunile adoptate de UE asupra Rusiei (din toamnă Bulgaria şi Ungaria vor putea vinde produsul doar la nivel naţional), determinând ca România să rămână fără o parte din produsele petroliere care proveneau din aceste ţări, iar ce vine din altă parte este mai scump; dependenţa României de 78% importurile de ţiţei şi produse petroliere (mare parte din Federaţia Rusă) creează un risc mare atât asupra securităţii aprovizionării României, dar şi o volatilitate mare a preţului la orice incident internaţional în zona ţiţeiului.

Totodată, rutele de aprovizionare cu ţiţei alternative la CPC (un terminal aflat pe teritoriul Rusiei) sunt foarte limitate şi cu impact mare în preţ (Georgia, Turcia, Bazinul Mediteranean), dar care probabil vor ajunge în viitor să fie accesate şi se vor reflecta în creşteri de preţ pentru benzină şi motorină.

Creşterea preţului la asigurările navelor din Marea Neagră se va menţine şi în viitor urmare a războiului din zonă şi a minelor în derivă din Marea Neagră; în contextul efectelor cauzate de războiului din Ucraina există şi preocupări tot mai mari cu privire la posibilele eşecuri de livrare a ţiţeiului în portul Constanţa.

În plus, oprirea neprogramată a două mari rafinării din Europa va determina creşterea cererii de produse petroliere din zonele adiacente şi implicit o creştere a preţului benzinei şi motorinei,

Ucraina este dispusă să preia toate cantităţile excedente din piaţă la preţ mult peste piaţa din zonă, fapt ce va crea un alt factor de creştere a preţului benzinei şi motorinei.

Foto: pixabay

Piața cărnii din România a crescut în octombrie 2025, mai puțin la bovine
Economic 10 Decembrie 2025, 10:43

Piața cărnii din România a crescut în octombrie 2025, mai puțin la bovine

Sectorul zootehnic a înregistrat o dinamică pozitivă în luna octombrie 2025, marcând creșteri ale cantităților de carne...

Piața cărnii din România a crescut în octombrie 2025, mai puțin la bovine
Românii își limitează bugetul de Crăciun la sume sub 500 de lei
Economic 10 Decembrie 2025, 10:23

Românii își limitează bugetul de Crăciun la sume sub 500 de lei

Presiunea continuă a creșterilor de prețuri și erodarea puterii de cumpărare îi determină pe români să adopte o atitudine...

Românii își limitează bugetul de Crăciun la sume sub 500 de lei
Casa Națională de Pensii nu are proceduri clare pentru românii care au lucrat peste hotare
Economic 04 Decembrie 2025, 15:03

Casa Națională de Pensii nu are proceduri clare pentru românii care au lucrat peste hotare

Labirintul birocratic cu care se confruntă cetățenii care au cotizat în alte state membre ale Uniunii Europene sau în țări...

Casa Națională de Pensii nu are proceduri clare pentru românii care au lucrat peste hotare
Facturile la gaze ar putea fi mai mari după 1 aprilie, după expirarea plafonării
Economic 03 Decembrie 2025, 17:26

Facturile la gaze ar putea fi mai mari după 1 aprilie, după expirarea plafonării

Consumatorii din România trebuie să ia în calcul o nouă majorare a cheltuielilor cu utilitățile peste doi ani, specialiștii...

Facturile la gaze ar putea fi mai mari după 1 aprilie, după expirarea plafonării
Inflația din România este de peste trei ori mai mare decât media din UE
Economic 19 Noiembrie 2025, 14:40

Inflația din România este de peste trei ori mai mare decât media din UE

Deși rata anuală a inflației la nivelul Uniunii Europene a continuat tendința descendentă, stabilizându-se la 2,5% în luna...

Inflația din România este de peste trei ori mai mare decât media din UE
Vom plăti mai mult pentru călătoriile cu trenul. Tarifele cresc cu aproape 10% în plin sezon de iarnă
Economic 19 Noiembrie 2025, 12:44

Vom plăti mai mult pentru călătoriile cu trenul. Tarifele cresc cu aproape 10% în plin sezon de iarnă

Costul călătoriilor pe calea ferată se va majora semnificativ începând cu data de 14 decembrie, moment care coincide cu...

Vom plăti mai mult pentru călătoriile cu trenul. Tarifele cresc cu aproape 10% în plin sezon de iarnă
Programul Rabla se schimbă radical şi va oferi finanțare dedicată persoanelor vulnerabile
Economic 19 Noiembrie 2025, 11:27

Programul Rabla se schimbă radical şi va oferi finanțare dedicată persoanelor vulnerabile

Viitorul program Rabla intră într-o etapă de transformare profundă, autoritățile pregătind un sistem de finanțare orientat...

Programul Rabla se schimbă radical şi va oferi finanțare dedicată persoanelor vulnerabile
Autoturismele electrice câștigă teren rapid în România. Octombrie, lună record pentru înmatriculări
Economic 17 Noiembrie 2025, 14:30

Autoturismele electrice câștigă teren rapid în România. Octombrie, lună record pentru înmatriculări

Piața auto din România înregistrează o evoluție remarcabilă, cu un avans consistent al înmatriculărilor de autoturisme noi în...

Autoturismele electrice câștigă teren rapid în România. Octombrie, lună record pentru înmatriculări