Ascultă Radio Antena Satelor Live

Momentul critic al învățământului profesional din România

Coaliția pentru Educație consideră că această formă de învățământ merită o atenție și resurse mult mai mari decât cele care îi sunt alocate în momentul de față.

23 Octombrie 2018, 07:23

Peste 50% dintre elevii dintr-o generație urmează învățământul profesional și tehnic.

În ciuda acestui fapt, sistemul românesc de educație presupune ca finalitate bacalaureatul și parcursul universitar, dar doar puțin peste 20% dintre elevii unei generații ajung de fapt la facultate, în timp ce o pondere foarte mare a fiecărei generații nu este sprijinită în a-și atinge potențialul real.

Elevii de la tehnologic par să fie starurile sistemului de educație din România pentru că sunt singurii elevi de la care cerem două lucruri: cerem să ia bacalaureatul și cerem să termine cu calificare de nivel 4. Cei de la teoretic nu au această presiune, cei de la profesional termină doar cu calificare de nivel 3. Din punctul meu de vedere este o minciună construită pentru a da țării cât mai mulți studenți sau cel puțin candidați care ar putea să acceseze studiile superioare.” (Daniela Vișoianu Președintă Federația Coaliția pentru Educație)

În 11 septembrie 2018, în cadrul Conferinței Naționale în Domeniul Educației, Coaliția pentru Educație și partenerii săi au coordonat panelul dedicat politicilor publice privind învățământul profesional și tehnic (IPT).

Obiectivele organizatorilor acestui panel au fost:

1) de a informa privind recentele modificări legislative și stadiul de implementare;

2) de a căuta mijloace pentru a scala exemplele de bună practică, de la intervenții individuale la nivel de politici publice;

3) de a atrage membri pentru formarea unui grup de lucru care să formuleze documente de poziție și propuneri de soluții și politici publice în domeniu, ce își va desfășura activitatea cu sprijinul Coaliției pentru Educație.

Subiectele lansate de către membrii panelului și de către participanți pot fi rezumate în jurul următoarele teme:

 (Lipsa de) calitate în pregătirea elevilor, cauzată de slaba pregătire a profesorilor, curriculum, dotări și practică inadecvate;

 Pierderea unor generații întregi de elevi, suprapusă perspectivei demografice negative a României și migrației externe crescânde, contribuie la agravarea crizei forței de muncă;

 Lipsa de legătura între IPT si piața muncii și necorelarea cu prioritățile economice ale României. Prioritatea actuală în IPT este mai degrabă în sensul conservării locurilor de muncă ale cadrelor didactice, decât în sensul corelării cu nevoile de calificări din piața muncii sau cu nevoile de formare și creștere ale elevilor;

 Extinderea rolului și obiectivelor învațământului obligatoriu pentru a cuprinde formarea caracterului și dezvoltarea competențelor socio-emoționale. Acestea sunt necesare și căutate de către angajatori și creează un fundal solid de formare în scurt timp și a competențelor tehnice;

 Percepția și imaginea negativă a IPT în rândul părinților si elevilor, învățământul dual aducând o îmbunătățire în acest sens (ex. Scoala Vocationala CONCORDIA, Școala Profesională Germană Kronstadt);

 Slaba reprezentare a elevilor din IPT și exemplul dat de inițiativa de implicare a acestora prin Liga Elevilor Meseriași, demarată în acest an în Buzău;

 Modelul Scolii Vocationale CONCORDIA, a Școlii Kronstadt și inițiativele la care lucrează Autoritatea Națională pentru Formare Profesională în Sistem Dual, cum ar fi Școala Profesională Metropolitană în Sistem Dual din București. Întrebarea cheie a fost de ce a fost înființată o autoritate doar pentru învățământul în sistem dual și nu pentru întregul IPT, iar răspunsul a fost că nu s-a dorit acest lucru.

Pentru a porni în căutarea unor soluții, participanții au avansat posibile întrebări privind o reașezare a IPT, întrebări care s-au grupat de-a lungul următoarelor coordonate:

 Scalarea modelelor de succes;

 Îmbunătățirea imaginii IPT și a percepțiilor privind meseriile și meseriașii;

 Rolul profesorilor în îmbunătățirea IPT;

 Structura ciclurilor de învățământ;

 Finanțarea IPT;

 Corelarea IPT cu cererea de calificări de pe piața muncii;

 Cultura organizațională și leadership-ul în școli.

Coaliția pentru Educație invită toți actorii interesați să participe în grupul de lucru pentru formularea de propuneri de politică publică în domeniul IPT, iar intenția acestora este așteptată la info@coalitiaedu.ro.

Sursa: pluscommunication.eu

Evaluarea naţională: Ponderea elevilor cu medii mai mari sau egale cu 5 - 83,2% după contestaţii
Educatie 10 Iulie 2025, 12:55

Evaluarea naţională: Ponderea elevilor cu medii mai mari sau egale cu 5 - 83,2% după contestaţii

Ministerul Educaţiei şi Cercetării a informat joi că în urma reevaluării lucrărilor contestate la Evaluarea naţională (clasa...

Evaluarea naţională: Ponderea elevilor cu medii mai mari sau egale cu 5 - 83,2% după contestaţii
Salariile din domeniul educaţiei nu pot fi reduse, fiind deja mici (Daniel David)
Educatie 06 Iulie 2025, 09:10

Salariile din domeniul educaţiei nu pot fi reduse, fiind deja mici (Daniel David)

Ministrul educaţiei, Daniel David, a afirmă că salariile din acest sector nu pot fi tăiate pentru că sunt deja mici în...

Salariile din domeniul educaţiei nu pot fi reduse, fiind deja mici (Daniel David)
Studenții vor primi burse mai puține și doar pe durata cursurilor, nu și în vacanțe
Educatie 03 Iulie 2025, 16:15

Studenții vor primi burse mai puține și doar pe durata cursurilor, nu și în vacanțe

Ministrul Educaţiei, Daniel David, a anunțat că fondul de burse destinat studenților va fi redus în comparație cu anii...

Studenții vor primi burse mai puține și doar pe durata cursurilor, nu și în vacanțe
Elevii vor primi burse diferențiate: Pentru merit, sociale și pentru domeniul tehnologic
Educatie 03 Iulie 2025, 15:51

Elevii vor primi burse diferențiate: Pentru merit, sociale și pentru domeniul tehnologic

Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat reorganizarea sistemului de burse pentru elevi, care va include trei categorii...

Elevii vor primi burse diferențiate: Pentru merit, sociale și pentru domeniul tehnologic
Emoții pentru absolvenții de gimnaziu: S-au afișat rezultatele la Evaluarea Națională
Educatie 03 Iulie 2025, 10:43

Emoții pentru absolvenții de gimnaziu: S-au afișat rezultatele la Evaluarea Națională

Ministerul Educației a publicat în această dimineață rezultatele obținute de elevii de clasa a VIII-a la Evaluarea Națională...

Emoții pentru absolvenții de gimnaziu: S-au afișat rezultatele la Evaluarea Națională
Absolvenţii de licee tehnice vor avea la dispoziţie, de anul viitor, 100 de locuri pentru stagii la Comisia Europeană
Educatie 02 Iulie 2025, 13:14

Absolvenţii de licee tehnice vor avea la dispoziţie, de anul viitor, 100 de locuri pentru stagii la Comisia Europeană

Absolvenţii de licee tehnice vor avea la dispoziţie, de anul viitor, 100 de locuri pentru stagii la Comisia Europeană....

Absolvenţii de licee tehnice vor avea la dispoziţie, de anul viitor, 100 de locuri pentru stagii la Comisia Europeană
„Prietenie fără graniţe” - concurs de scriere creativă
Educatie 01 Iulie 2025, 09:45

„Prietenie fără graniţe” - concurs de scriere creativă

Biblioteca Metropolitană Bucureşti (BMB) anunţă lansarea concursului de scriere creativă intitulat 'Prietenie fără graniţe',...

„Prietenie fără graniţe” - concurs de scriere creativă
Bacalaureatul 2025: Rata de promovare s-a îmbunătățit cu 2% în urma contestațiilor
Educatie 30 Iunie 2025, 11:33

Bacalaureatul 2025: Rata de promovare s-a îmbunătățit cu 2% în urma contestațiilor

Rezultatele finale ale examenului național de bacalaureat au fost publicate luni, 30 iunie, iar rata de promovare a crescut...

Bacalaureatul 2025: Rata de promovare s-a îmbunătățit cu 2% în urma contestațiilor