-

Elevii nu au nicio idee despre ce se va întâmpla cu educaţia lor, la începutul noului an școlar!

Asociaţia Elevilor din Constanţa (AEC), Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi Ilfov (AEBI), Asociaţia Elevilor din Maramureş (AEM) şi Asociaţia Vâlceană a Elevilor (AVE) cer răspunsuri din partea autorităţilor în ceea ce priveşte noul an şcolar.

Anul şcolar 2020-2021 începe în mai puţin de două luni, însă Ministerul Educaţiei şi Cercetării nu oferă niciun răspuns elevilor români. De la începutul pandemiei de COVID-19, autorităţile nu au putut asigura elevilor buna desfăşurare a cursurilor, incertitudinea resimţită de elevi reprezentând un factor care a îngreunat finalizarea anului şcolar.

De la momentul 11 martie, atunci când au fost suspendate cursurile în toată ţara, elevii nu au avut parte de informaţii clare cu privire la modalitatea în care se va desfăşura educaţia din toamnă. Este prioritar să se comunice cât mai curând un plan elaborat, stabil care să răspundă nevoilor reale ale tuturor actorilor din sistemul educaţional, dar în primul rând ale elevilor.

Considerăm că cele 3 scenarii prezente în spaţiul public necesită clarificări din partea autorităţilor, existând o serie de întrebări la care toată lumea aşteaptă un răspuns.

Întoarcerea la şcoală a tuturor elevilor nu se poate face decât prin divizarea claselor - şcolile, însă, nu dispun de numărul de săli corespunzătoare pentru a face această variantă posibilă, iar majoritatea claselor sunt supraaglomerate. În ceea ce priveşte soluţia hibrid, nu există o schemă bine pusă la punct, care să prezinte exact modul în care se vor desfăşura cursurile, fie transmise live orele de la clasă pentru cealaltă parte de elevi, fie predarea ulterioară a lecţiei în mediul online. Menţionăm că în acest caz, atât elevii care vor sta acasă, cât şi cei care participă la cursuri efective, au nevoie de acces la informaţie în măsură egală, pentru ca beneficiarii primari ai educaţiei să nu fie prejudiciaţi. Scenariul în care educaţia se va desfăşura exclusiv online, în contextul creşterii numărului de cazuri, reprezintă singura variantă fezabilă, în localităţile unde riscul epidemiologic este crescut.

Cert este faptul că este obligatorie luarea unor măsuri în cel mai scurt timp posibil, pentru a se asigura o bună desfăşurare a anului şcolar 2020-2021 şi pentru a arăta că autorităţile au înţeles probleme apărute în educaţie din ultimele luni.

Numărul elevilor fără acces la predarea la distanţă este de aproximativ 3 ori mai mare decât cel declarat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării. 900.000 de elevi nu au acces individual la un dispozitiv conectat la internet, de aici rezultând obligaţia autorităţilor de a asigura un laptopuri şi acces la internet pentru fiecare elev care nu poate beneficia de un device în acest moment, respectându-se astfel prevederile Legii Nr. 109/2020, adoptată la începutul acestei luni prin care problema limitării dreptului la educaţie ar fi rezolvată.

Mai mult, predarea online impune reglementări clare, pentru a nu exista dificultăţi privind modul de notare sau prezenţa elevilor la cursurile la distanţă. Este necesară realizarea unor ghiduri metodologice pentru fiecare materie, astfel încât să fie recuperată materia din semestrul II al anului şcolar 2019-2020 şi pentru a oferi cadrelor didactice un suport de curs adaptat predării la distanţă.

De asemenea, după asigurarea infrastructurii necesare, formarea profesorilor reprezintă unul dintre cele mai importante aspecte, dacă ne dorim ca dificultăţile întâlnite până acum să nu afecteze următorul an şcolar.

Pe scurt, revendicările elevilor reprezentanţi din toată ţara sunt următoarele:
- Asigurarea dispozitivelor necesare pentru toţi elevii privaţi de dreptul la educaţie, fără alte discriminări din partea autorităţilor.
- Reglementarea modului de predare-învăţare-evaluare din mediul online.
- Elaborarea ghidurilor metodologice privind integrarea materiei pierdută în primul semestru al anului şcolar 2020-2021.
- Asigurarea materialelor igienico-sanitare în unităţile de învăţământ.
- Consultarea permanentă a asociaţiilor de elevi şi introducerea acestora în grupurile de lucru.
- Elaborarea şi prezentarea detaliată a unui plan privind anul şcolar 2020-2021.

În final, solicităm atât Ministerului Educaţiei, cât şi celorlalte autorităţi competente implicate în educaţie, să nu blocheze şi în următorul an şcolar dreptul la educaţie şi să consulte în mod constant reprezentanţii elevilor cu privire la deciziile luate. Cerinţele asociaţiilor de elevi ar trebui să reprezinte prioritatea 0 a Guvernului României şi orice altă amânare reprezintă intenţia clară de a nu rezolva problema accesului la educaţie.

'Autorităţile nu mai pot fi scutite de responsabilitate şi în următorul an şcolar. Situaţia actuală îmi aminteşte de momentul în care am solicitat pentru prima dată asigurarea dispozitivelor şi a unei conexiuni la internet, doar declaraţii şi niciun plan bine pus la punct. Din luna martie şi până în prezent nu am învăţat vreo lecţie şi aşteptăm ca totul să se rezolve de la sine, deja nu mai vorbim de scuze, ci de o intenţie clară de a ţine educaţia sub preş. Solicitările noastre vin ca un ultim apel la autorităţi, pentru că timpul este scurt şi riscăm să spunem la final că şi acest an şcolar a fost compromis din lipsa unor acţiuni concrete. Fapte, nu vorbe! Nu avem timp de alte serii de declaraţii care să nu ne spună nimic.' -Andreea-Sabina Spătariu, preşedinte AEC.

'Incertitudinea oferită de autorităţi este alarmantă, întrucât, în mod concret, nu există un scenariu pentru redeschiderea unităţilor de învăţământ în România. În mod clar ar trebui să fie luate în seamă soluţii de compromis, unde elevii vor învăţa, pe rând, în regim on-line şi cu predare în clasă. Să se înţeleagă faptul că, dacă se ia în calcul varianta hibrid, nu putem să asigurăm desfăşurarea acesteia fără infrastructură. Solicităm ferm autorităţilor să asigure toate condiţiile necesare şi să nu dea dovadă de aceeaşi incapabilitate de care au dat dovadă în toată această perioadă de criză din educaţie.'-Nicolae-Alexandru Rădulescu, preşedinte AEBI.

'Avem nevoie de măsuri concrete pentru a ne asigura că educaţia poate continua. Aceasta este noua realitate şi trebuie să ne adaptăm, elevi, profesori, părinţi şi autorităţi. Nu vrem să asistăm la un alt an şcolar în care o bună parte din elevi nu au acces la orele online, iar cealaltă nu înţelege cum se pun notele şi ce trebuie să facă cu acel laptop pe care îl deţin.'-Paula Livia Buda, preşedinte AEM.

'Este inadmisibil să fim aproape în luna august şi să nu avem un plan stabil pentru reluarea cursurilor în noul an şcolar. 'Avem scenarii' este propoziţia pe care noi, elevii, o tot auzim din martie şi care până acum nu ne-a oferit stabilitate în vreun fel. Îi reamintim doamnei ministru că este aproape imposibil să ne întoarcem la şcoala realizată după metoda tradiţională, întrucât şcolile nu depind de destul spaţiu pentru păstrarea normelor de distanţare, iar în ceea ce priveşte metoda online, acei copii defavorizaţi încă există şi sunt mult mai mulţi la număr decât cei declaraţi. Soluţia hibrid nu este nici ea bine pusă la punct. Aşadar, aşteptăm o strategie cât mai complexă şi completă, realizată în urma consultării elevilor, pentru începerea anului 2020-2021 cât mai curând posibil pentru că este prioritar ca elevii să nu mai trăiască în incertitudine.' - Rahela-Maria Macovei, preşedinte AVE.

Foto: Pixabay

Articole înrudite