-

Istoria şi geografia devin... "istorie" pentru învăţământul românesc

Este greu să ne imaginăm cum ne-am fi cultivat identitatea naţională dacă nu am fi studiat în şcoală istoria şi geografia.

Aceste două discipline reprezentau, pe lângă limba română şi matematică, nucleul ce a stat la baza învăţământului românesc încă de pe vremea străbunilor noştri. Mai mult decât atât, pentru unii dintre noi aceste două materii au reprezentat şi probă de bacalaureat.

“Crearea omului nou” este un concept inovativ, care pare că prinde din ce în ce mai mult contur prin transformările rapide şi uneori inexplicabile prin care “trebuie” să treacă omenirea.

Învăţământul românesc nu face excepţie de la aceste încercări de a duce procesul de învăţare, cu tot ceea ce presupune el, într-o altă dimensiune. Drept urmare, de câţiva ani încoace se tot fac schimbări în programa şcolară, unele dintre ele fără o bază care să susţină şi să aducă mai multă peformanţă procesului de învăţare.

O astfel de modificare, propusă şi susţinută de Florinel Agafiţei, un profesor de istorie din Focşani este contopirea celor două materii de sine stătoare, pe care le-am studiat cu toţii generaţii de-a rândul la şcoală şi anume istoria şi geografia, într-o așa zisă disciplină intitulată ”Studii Sociale”.

Profesorul din Focșani spune că, în viitor, prin desființarea unor materii ca Istoria, Geografia, Arta, Literatura, se urmărește atat ”crearea omului nou”, cât şi contopirea numărului mare de ore care erau predate de profesori.

Această modificare importantă adusă programei şcolare ar urma să intre în vigoare începând cu anul şcolar 2021-2022.

Cu greu vom putea accepta această schimbare, despre care vom afla în timp dacă va fi una benefică sau nu... până una-alta, să cunoaştem din ce în ce mai puţine lucruri despre istoria şi geografia ţării noastre reprezintă un gol imens în formarea culturii naţionale a generaţiilor viitoare şi o lovitură dată propriei identităţi naţionale.