-

Anul școlar ar putea avea o nouă structură începând din 2023

Anul școlar 2022-2023 ar putea începe mai devreme și s-ar putea încheia mai târziu, potrivit unei propuneri lansate de ministrul educației Sorin Cîmpeanu.

Acesta a prezentat în spaţiul public o serie de ipoteze luate în calcul de Ministerul Educaţiei în stabilirea structurii anului şcolar 2022-2023, care ar presupune, pe de-o parte, modificarea perioadelor alocate cursurilor, prin introducerea unei vacanţe în luna octombrie şi reintroducerea vacanţei din luna februarie, cunoscută drept vacanţa intersemestrială şi, pe de altă parte, modificarea numărului de zile de şcoală.

În replică, Consiliul Naţional al Elevilor critică faptul că până la acest moment nu a fost lansată o propunere de structură pentru anul şcolar viitor şi solicită Ministerului Educaţiei să urgenteze procesul de elaborare a unei propuneri concrete, menite să urmărească stabilizarea structurii anului şcolar şi să răspundă la nevoile reale ale elevilor, în aşa fel încât ea să poată fi discutată cu partenerii de dialog social în cel mai scurt timp.

"Readucem în discuţie poziţia exprimată în anii trecuţi şi solicităm ca anul şcolar să înceapă în prima zi de luni a lunii septembrie şi să se încheie în prima zi de vineri a lunii iunie, pentru a evita disconfortul termic accentuat şi resimţit de toţi actorii implicaţi în procesul instructiv-educativ, care se resimte în timpul verii, ţinând cont de faptul că majoritatea unităţilor de învăţământ nu dispun de instalaţii de climatizare.

În aceeaşi notă, cu referire la propunerea de prelungire a duratei cursurilor din anul şcolar 2022-2023, subliniem faptul că Ministerul Educaţiei ar trebui să trateze cu prioritate problematica planurilor-cadru de liceu şi a reformelor necesare în sistemul de evaluare al elevilor, care, odată reformate, vor aduce o reală schimbare a învăţământului românesc. Nu există dovezi bazate pe cercetări în domeniul ştiinţelor educaţiei care să ateste faptul că un număr mai mare de zile de şcoală înseamnă, automat, o calitate crescută a actului educaţional de la clasă. Din contră, calitatea este dată de mai mulţi factori interdependenţi, precum relevanţa conţinuturilor şi competenţelor livrate, formarea cadrelor didactice, perseverenţa elevilor, timpul petrecut de aceştia la şcoală şi oportunităţile de învăţare. Ca atare, suntem de părere că modificarea numărului de zile de şcoală ar trebui să reprezinte o măsură subsecventă unor reforme mult aşteptate în sistemul de educaţie, precum cele menţionate anterior.

De asemenea, atragem atenţia asupra faptului că structura anului şcolar nu trebuie să se muleze pe dorinţele operatorilor din turism, ci viceversa. Educaţia reprezintă o piatră de temelie a oricărui stat, fiind necesar ca nevoile sistemului educaţional şi interesele elevilor să primeze în faţa celor ale operatorilor din industria sporturilor de iarnă, evitând astfel adoptarea unor măsuri într-o logică strict afaceristă.

Indiferent de modul de împărţire al anului şcolar, ne dorim o structură echilibrată a acestuia, în care diviziunile să fie aproximativ egale din punct de vedere al numărului de săptămâni de cursuri şi solicităm cu fermitate Ministerului Educaţiei să cheme la consultări reprezentanţii elevilor, părinţilor şi profesorilor pentru a identifica o structură echitabilă a anului şcolar. Experienţele trecutului ne arată că deciziile care nu răspund cu adevărat nevoilor din teritoriu nu fac altceva decât să adâncească problemele cu care elevii, profesorii şi părinţii se confruntă zi de zi.

'Foarte puţin timp ne mai desparte de momentul adoptării structurii anului şcolar 2022-2023, iar Ministerul Educaţiei nu trebuie să mai amâne niciun moment demararea consultărilor cu partenerii de dialog social pe marginea acestei speţe. Aşteptăm cu interes din partea decidenţilor o propunere concretă şi asumată, care să asigure predictibilitate, echitate şi echilibru, caracteristici esenţiale pentru o structură centrată cu adevărat pe elev şi pe nevoile acestuia, aşa cum ne place să o caracterizăm", a declarat Robert Avram, preşedintele interimar al Consiliului Naţional al Elevilor, citat de Agerpres.

Foto: pixabay

Articole înrudite

  • Ministrul Educaţiei: 24 de state din Europa au cinci perioade de învăţare şi cinci vacanţe

    Structura noului an şcolar 2022-2023, cu cinci perioade de învăţare şi cinci perioade de vacanţă, se practică deja în 24 de state europene, el menţionând că modificarea adusă în România respectă principiile pedagogiei moderne, a declarat ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu.

    Ministrul a precizat că singura schimbare în structura anului şcolar se referă la elevii din ciclurile gimnazial şi liceal, deoarece preşcolarii şi copiii din învăţământul primar urmează deja cinci perioade de învăţare, alternate cu cinci perioade de vacanţă, informeaza Agerpres.

    'Aş vrea să vă precizez, încă o dată, că de foarte mult timp, în România, pentru preşcolari şi pentru învăţământul primar au existat cinci perioade de învăţare, care sunt separate de cinci vacanţe. Deci, nu există absolut nicio schimbare. Schimbarea intervine pentru învăţământul gimnazial şi liceal, care aveau până acum patru perioade de învăţare şi patru vacanţe, iar acum vor avea, în anul şcolar 2022-2023, o săptămână de vacanţă la finele lunii octombrie. Deci, vor avea cinci module de învăţare, cu o durată de şase-opt săptămâni, care corespund recomandărilor pedagogiei moderne, care să alterneze cu perioade de repaus, de vacanţă', a spus ministrul Educaţiei.

    În ceea ce priveşte vacanţa suplimentară din luna februarie, aceasta va fi stabilită de inspectoratul şcolar în urma consultării cu elevii, profesorii şi părinţii.

    'O altă schimbare, o noutate, cerută de mediul socio-economic, şi pe care am agreat-o, am susţinut-o şi face parte din structura anului şcolar, este aceea a unei vacanţe mobile în luna februarie. În funcţie de judeţ, fiecare inspectorat şcolar judeţean, prin consultarea cu elevii, profesorii şi părinţii, va decide dacă vacanţa din luna februarie va fi poziţionată în a doua săptămână a lunii, a treia sau a patra săptămână a lunii februarie. Deci, lăsăm libertatea de alegere, având la final un efect de uniformizare a presiunii - dacă vreţi, pe cei care oferă oportunităţi pentru sporturi de iarnă, pe reţeaua hotelieră, (...) având numai şi numai avantaje', a punctat ministrul Cîmpeanu.

    Foto: pixabay

     

  • Anul școlar 2022-2023 vine cu o nouă structură: 5 module de învățare și 5 vacanțe

    Anul şcolar 2022–2023 va începe la data de 1 septembrie 2022, se încheie la data de 31 august 2023 şi are o durată de 36 de săptămâni de cursuri, potrivit noii structuri școlare, publicată în Monitorul Oficial, aprobată prin Ordinul ministrului Educației nr. 3505/31 martie 2022.

  • Noua structură a anului școlar a fost publicată în Monitorul Oficial

    Noua structură a anului școlar a fost publicată în Monitorul Oficial, după vacanța introdusă pentru reducerea infectărilor cu coronavirus.

  • Noul an şcolar începe în condiţii stricte sanitare

    Distanţarea fizică, aerisirea încăperilor şi purtarea măştii de protecţie la interior sunt obligatorii, potrivit unui ordin comun la miniştrilor sănătăţii şi educaţiei.

  • Elevii și studenții nu mai au voie în clasele de studiu cu măști textile

    Siguranța copiilor și desfășurarea cursurilor în condiții de pandemie cu prezență fizică sunt prioritățile autorităților la început de an școlar, a declarat premierul Florin Cîțu.

Save
Cookies - preferințele utilizatorului
Folosim cookie-uri pentru a vă asigura că veți obține cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Dacă refuzați utilizarea cookie-urilor, este posibil ca acest site să nu funcționeze conform așteptărilor.
Accept
Nu accept
Află mai multe
Functional
Instrumente utilizate pentru a vă oferi mai multe funcții atunci când navigați pe site, acestea pot include partajarea socială.
PHP.net
Accept
Nu accept
Marketing
Set de tehnici care au ca obiect strategia comercială și în special studiul pieței.
Facebook
Accept
Nu accept
Vot
Vot
Accept
Nu accept