Brâncuşi - Duchamp - Marthe, în intimitatea atelierului din Impasse Ronsin
Institutul Cultural Român organizează luni, 19 februarie 2018, de la ora 18.00 evenimentul "Brâncuşi - Duchamp - Marthe, în intimitatea atelierului din Impasse Ronsin", în Sala Mare din Aleea Alexandru nr. 38, Bucureşti.
19 Februarie 2018, 08:29
Cu acest prilej, va avea loc lansarea albumelor "Brancusi et Marthe - ou l'histoire d'amour entre Tantan et Tonton" şi "Correspondance Brancusi - Duchamp", urmate de o dezbatere între Doina Lemny, editoarea volumelor şi de Cristian Robert Velescu, istoric de artă. În încheiere, ansamblul Imago Mundi va susţine concertul Isvor - Brâncuşi.
Doina Lemny reuneşte în volumul "Brancusi et Marthe - ou l'histoire d'amour entre Tantan et Tonton" corespondenţa dintre Brâncuşi şi dansatoarea elvetiană Marthe Lebherz, una din marile iubiri ale artistului. Scrisorile trimise în 1926 de la New York tinerei dansatoare, transformată în secretară la atelier, sunt presărate cu desene pe tema Sărutului. Brâncuşi le-a reunit şi le-a numerotat având intenţia să le publice sub forma unui roman de dragoste.
Cartea "Correspondance Brancusi - Duchamp" dezvăluie prietenia dintre cei doi mari artişti ai secolului XX: Brâncuşi şi Marcel Duchamp. Doina Lemny prezintă integralitatea corespondenţei lor, din care reiese atât relaţia "profesională" dintre ei - Duchmap, din admiraţie pentru creaţia artistului român, i-a deschis drumul spre piaţa americană - cât şi prietenia profundă care i-a reunit. Adnotaţia reactualizată îmbogăţeşte cunoaşterea parcursului celor mai importante opere brâncuşiene. Textul de introducere, "Correspondance - Brancusi. Histoire d'une amitie" relatează despre această prietenie, rămasă mult timp necunoscută.
Evenimentul este prilejuit de celebrarea celor 142 ani de la naşterea sculptorului român Constantin Brâncuşi, în contextul celebrării Centenarului României moderne, dar şi a Sezonului România-Franţa 2019, a cărui desfăşurare coincide cu Preşedinţia României la Consiliul Uniunii Europene.
Doina Lemny, doctor în istoria artei, este muzeograf-cercetător la Muzeul naţional de artă modernă, Centrul Pompidou Paris, specialistă în sculptura din prima jumătate a secolului XX.
Co-curatoare a celor şapte expoziţii tematice la Atelierul Brâncuşi din 1998 în 2002. A fost curatoarea expoziţiei "Antoine Pevsner în colecţiile Centrului Pompidou" (2001), "Datiunea Brancus" (2003), "Henri Gaudier-Brzeska în colecţiile Centrului Pompidou" (2009) şi a coordonat cataloagele publicate cu ocazia organizării expoziţiilor.
Este autoare a mai multor volume: "Brâncuşi inedit - însemnări şi corespondenţă românească" (coeditor cu Cristian-Robert Velescu, Bucureşti, Humanitas, 2004 ), "Brancusi, Paris, Oxus, 2005, Brancusi & Gaudier-Brzeska: points de convergence et Henri Gaudier-Brzeska: Notes sur Liabeuf et Tolstoi", Paris, L'Echoppe, 2009, "Lizica Codreano, une danseuse roumaine dans l'avant-garde parisienne", Lyon, Fage, 2011, "Brancusi, au-dela de toutes les frontieres", Lyon, Fage, 2012, "Brancusi, coll. 'Monographies'", Paris, editions du Centre Pompidou, 2012, "Henri Gaudier-Brzeska, un sculpteur 'mort pour la France'", Lyon, Fage, 2015; "Brancusi, an Artist without Frontiers", Bucharest, NoiMediaPrint, 2016; "Correspondance Brancusi &Duchamp", Paris, Dilecta, 2017, "Brancusi & Marthe ou l'histoire d'amour entre Tanta et Tonton", Lyon, Fage, 2017.
Cristian-Robert Velescu este critic şi istoric de artă, scriitor şi profesor de istoria artei la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti. A publicat lucrări dedicate modernităţii româneşti şi europene, dar şi avangardei istorice: "Brâncuşi iniţiatul" (Editura Editis, Bucureşti, 1994); "Concepte ale poeticii lui Constantin Brâncuşi" (Edit. Univers Enciclopedic, Bucureşti, 1999), "Formă şi semnificaţie în arta românească exemplul lui Brâncuşi" (Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2002), "Brâncuşi inedit - însemnări şi corespondenţă românească" (coeditor cu Doina Lemny, Humanitas, Bucureşti, 2004 ); "Victor Brauner d'apres Duchamp sau drumul pictorului către un suprarealism 'bine temperat'" (Institutul Cultural Român, 2007), "Avant-gardes et modernites - Brancusi, Duchamp, Brauner, Voronca, Tzara & comp." (Institutul Cultural Român, 2013).
Este autor al unor cataloage de expoziţii, al căror curator a fost: Ion Ţuculescu (catalog al expoziţiei retrospective), Bucureşti, Muzeul Naţional de Artă / Muzeul Colecţiilor de Artă, 1999; Lili Pancu 1908-2006 - Pictură - grafică (catalog al expoziţiei retrospective), Bucureşti, Muzeul oraşului Bucureşti, 2010. Autor a numeroase studii şi texte critice, publicate în albume, reviste şi cataloage, din ţară şi din străinătate.
Ansamblul Imago Mundi promovează o nouă viziune asupra muzicii vechi şi tradiţionale româneşti, un repertoriu foarte rar abordat de către muzicieni de factura clasică. Cel mai cunoscut program al lui, seria "Isvor", a debutat cu un proiect dedicat lui Dimitrie Cantemir, urmat de George Enescu, iar mai apoi Constantin Brâncuşi. Imago Mundi se adresează unui public dinamic, care caută alternative la muzica de consum, perspectiva din care este construit discursul muzical este aceea a omului contemporan care nu expune piese de muzeu, ci cântă o muzică vie.
Concertul pe care îl va susţine ansamblul va fi însoţit de video proiecţii tematice.