Ajutorul pentru #Ucraina nu e un exerciţiu opţional de caritate, ci o condiţie existenţială pentru apărarea occidentală (expert în securitate)
2024 este un an decisiv pentru NATO, în care Alianţa trebuie să rezolve două contradicţii fundamentale. Prima se referă la capacitatea Alianţei de a răspunde unei situaţii în care apărarea colectivă a membrilor depinde în primul rând de a ajuta o ţară non-NATO să nu se prăbuşească în faţa Rusiei, iar a doua la necesitatea ca o organizaţie care s-a retras în mare parte din rolul său global pentru a se axa pe apărarea Europei să reacţioneze la un context în care conflictele şi rivalităţile geopolitice din lume îi pun la încercare interesele strategice, afirmă un expert al ONG-ului European Policy Centre într-un raport dedicat provocărilor de securitate cu care se confruntă Europa în anul curent.
02 Aprilie 2024, 20:18
'Da, în cele din urmă, NATO în 2024 se reduce la a rezolva două contradicţii fundamentale: prima - cum răspunde Alianţa unei situaţii în care misiunea sa primordială, apărarea colectivă a aliaţilor pe propriul teritoriu depinde în primul rând de a preveni ca o ţară non-NATO - Ucraina - să se prăbuşească în faţa atacului Rusiei? Chiar după doi ani de război în Ucraina, aliaţii nu au înţeles încă pe deplin această nouă paradigmă şi nu şi-au adaptat angajamentele corespunzător', afirmă Jamie Shea, consilier senior în cadrul EPC, în analiza sa.
În al doilea rând, se întreabă el, 'cum răspunde o Alianţă care s-a retras în mare parte din rolul ei global după intervenţiile sale din Afganistan şi Libia pentru a se concentra din nou pe apărarea Europei unei lumi în care mai multe conflicte şi rivalităţi geopolitice pun la încercare interesele de securitate şi strategice ale NATO?'.
Expertul în securitate afirmă că pe lângă războiul din Ucraina, NATO s-a confruntat cu tensiuni sporite în Balcanii de Vest, iar doi dintre partenerii săi - Armenia şi Azerbaidjan - au luptat în două războaie.
'Situaţia din Orientul Mijloci rămâne explozivă, iar Alianţa a pus China pe agenda sa şi a invitat în mod repetat Australia, Japonia, Noua Zeelandă şi Coreea de Sud la summiturile sale, fără a defini care ar putea fi rolul său concret şi valoarea sa adăugată de securitate. Washingtonul trebuie să realizeze un echilibru mai bun (şi mai coerent) între relevanţa NATO pentru apărare în Europa şi menţinerea ordinii internaţionale liberale în lumea largă', apreciază Jamie Shea în capitolul dedicat NATO din raportul 'Europa în lume în 2004: De la vot la geopolitică', dat publicităţii la sfârşitul lui februarie.
Analistul consideră că summitul NATO din iulie de la Washington, într-un an în care Alianţa împlineşte 75 de ani de existenţă, 'trebuie să demonstreze că există încă suficient angajament politic la Washington şi în capitalele europene majore pentru a susţine NATO în deceniile primejdioase care urmează'.
Fost adjunct al asistentului secretarului general al NATO pentru provocări emergente de securitate, Jamie Shea consideră că pentru a avea un summit de succes în 2024, aliaţii europeni ar trebui să fie gata să răspundă preocupărilor şi 'să arate Congresului SUA şi publicului valoarea adăugată cu care programele şi misiunile militare ale UE pentru securitate şi apărare comună contribuie la povara securităţii globale care îi revine SUA', lucru 'cu atât mai important într-un moment în care un candidat republican la preşedinţia SUA pune sub semnul întrebării apartenenţa SUA la Alianţă'.
De asemenea, susţine expertul EPC în raportul citat, 'sarcina NATO este de a transmite mai bine mesajul că ajutorul pentru Kiev nu este un exerciţiu opţional de caritate, ci o condiţie existenţială pentru apărarea occidentală în general'.
Imaginea unui preşedinte ucrainean în dificultate care pledează pentru asistenţă de supravieţuire în faţa unor aliaţi sceptici trebuie evitată la summitul de la Washington, crede acesta.
'Aşadar, NATO ar trebui să producă o strategie pe termen lung, finanţată adecvat, pentru a instrui şi echipa forţele ucrainene pentru cel puţin un deceniu şi a dezvolta o capabilitate ucraineană autonomă de producţie de arme şi să i-o prezinte lui (Volodimir) Zelenski ca pe o iniţiativă comună la Washington', pledează Jamie Shea.
În acelaşi timp, crede el, inevitabila chestiune a aderării Ucrainei la NATO va fi ridicată la summitul de la Washington, dar Alianţa trebuie să evite în avans acest subiect care creează divizare şi să mute accentul pe asistenţa militară pe termen lung pentru Kiev.
'Mai util pentru perioada imediată, UE şi NATO pot lucra împreună la un pachet de iniţiative şi fonduri fiduciare pentru a reforma instituţiile de apărare ale Ucrainei şi a-i construi rezilienţa împotriva unor metode de război hibrid precum atacurile cibernetice sau campaniile de dezinformare', pledează expertul EPC.
Nu în ultimul rând, el susţine că la summitul de la Washington din iulie acest an SUA, UE şi NATO ar trebui să anunţe un parteneriat transatlantic în domeniul apărării, care să elimine barierele în împărtăşirea de tehnologii între companiile de pe ambele maluri ale Atlanticului şi să faciliteze parteneriatele între firmele din domeniul apărării pentru a creşte producţia de echipamente şi muniţii, atât pentru a susţine Ucraina, cât şi pentru a reface stocurile Aliaţilor. În acest sens, UE ar trebui să se angajeze să-şi deschidă programele pentru dezvoltarea capabilităţilor de apărare pentru aliaţi non-UE, iar SUA să-şi deschidă piaţa pentru o concurenţă mai mare şi să asigure un tratament echitabil al noilor competitori. AGERPRES