Cum arată viitorul transportului în România
Trăim într-un mediu tot mai poluat, iar pentru asta suntem responsabili cu toții. Tot ceea ce facem, inclusiv confortul de care ne bucurăm zi de zi are un impact devastator asupra mediului.
Articol de Claudia Ruse, 25 Aprilie 2023, 15:48
Practic, acesta suferă cu cât societatea avansează și se industrializează. Potrivit studiilor, transportul este una din activitățile care poluează foarte mult.
La nivelul Europei există în prezent peste 246 de milioane de autoturisme, aproape 29 de milioane de dube, 6 milioane de camioane si aproximativ 700.000 de autobuze.
Pentru a reduce impactul acestora asupra mediului este necesara inlocuirea parcului auto cu unul nepoluant.
Potrivit UE, după 2023 se vor adăuga anual intre 12-15 milioane de vehicule cu ”zero emisii de carbon”. În același timp, va scădea numărul celor pe carburant, pe măsură ce vor fi reciclate.
Si Romania trebuie sa se pregateasca în domeniul mobilității durabile si sa dezvolte infrastructura pentru combustibili alternativi.
In acest context, presedintele Asociatiei Energia Inteligenta, Dumitru Chisalita, sustine ca pentru a avea un transport prietenos cu mediul, Romania trebuie sa introduca si alte forme de combustibil și a dat exemplu gazul natural comprimat, gaz natural lichefiat și hidrogenul.
In acelasi timp, specialistul a mai precizat ca romanii trebuie sa renunte la a mai folosi mașinile pe benzină și motorină.
Viitorul mobilității presupune un mix al activităților și al transportului, care ar trebui sa se orienteze în primul rând către transportul feroviar, a afirmat presedintele AEI, Dumitru Chisalita, pentru Radio Antena Satelor.
In momentul de fata transportul feroviar, de marfa si de pasageri reprezinta 4%, in timp ce in urma cu 30 de ani acest sector reprezenta peste 20%.
Daca vrem sa eliminam mașinile poluante, mari consumatoare de energie, care vor fi foarte scumpe în viitor, trebuie sa ne reîntoarcem la transport în comun.
Pentru asta este nevoie de schimbare de mentalitate si de implicarea statului in dezvoltarea infrastructurii.
Presedintele AEI a concluzionat ca nu putem sa evoluam fara o minimă infrastructură, dar în același timp, nu putem nici să rămânem ancorați în situația prezentă, pentru că majorarile de costuri, ale prețurilor ne vor determina sa nu mai putem folosi anumite mijloace de transport.
Dumitru Chisalita nu crede ca Romania isi va respecta angajamentul asumat de a dezvolta o infrastructura de incarcare a masinilor electrice.
“România s-a angajat ca până în 2026 va avea 30.000 de stații de încărcare a mașinilor electrice. În momentul de față are 3.000 de astfel de stații, iar acestea s-au realizat în ultimii 7 ani.
Deci noi ne-am angajat că în următorii 3 ani de zile vom face 30.000 în condițiile în care, repet, în ultimii 7 ani de zile am făcut 3.000 de astfel de stații de încărcare a mașinii electrice, dar ne-am angajat. Deci, există un angajament oficial pe aceste stații, una la 60km. Nu cred că se va întâmpla treaba asta”, a icheiat Dumitru Chisalita.