Impactul taxei pe plastic în România, contribuții financiare și provocări în gestionarea deșeurilor
În anul 2021, Uniunea Europeană a introdus o nouă contribuție financiară destinată protejării mediului, cunoscută sub denumirea de „taxa pe plastic” sau „contribuția națională pentru plastic” (MPC). Această măsură a fost menită să reducă cantitatea de deșeuri din plastic care ajunge pe piață și să stimuleze reciclarea.
Articol de Ramona Alexandrescu, 16 Septembrie 2024, 13:49
Totuși, există întrebări legate de scopul real al acestei taxe, mulți speculând că ar fi fost mai degrabă o sursă de venit suplimentar pentru bugetul Uniunii Europene.
Din perspectiva României, efectele acestei taxe au fost analizate în cadrul emisiunii „Viața la țară”, realizată de Tatiana Mircea, unde domnul Raul Pop, director de programe la Asociația Ecoteca și fost secretar de stat în Ministerul Mediului, a discutat despre impactul financiar al acestei măsuri asupra bugetului național. Conform domnului Raul Pop, bugetul Uniunii Europene pentru perioada 2021-2027 a estimat venituri suplimentare de aproximativ 750 de miliarde de euro, o sumă considerabilă la care și România a contribuit. Până la jumătatea anului 2024, România a plătit deja între 750 și 760 de milioane de euro, o sumă care probabil va continua să crească până la finalul ciclului financiar, în 2027.
Contribuția României se bazează pe un calcul simplu: cantitatea de ambalaje de plastic puse pe piață, minus cantitatea reciclată. Pentru fiecare tonă de plastic nereciclat, România plătește 800 de euro la bugetul Uniunii. În ciuda implementării sistemului de garanție-returnare (SGR), care ar trebui să contribuie la reducerea deșeurilor din plastic, acesta nu a avut încă impactul așteptat, deoarece a devenit operațional abia în 2024, iar datele concrete despre cantitatea de deșeuri reciclate vor fi disponibile abia în 2025.
Deși SGR a avut un început promițător și se îndreaptă spre atingerea unei rate de recuperare a deșeurilor de 65%, multe ambalaje din plastic nu sunt incluse în acest sistem. Este vorba de ambalajele produselor non-băuturi, cum ar fi cele pentru cosmetice, medicamente sau alte produse uzuale. În acest context, domnul Raul Pop a subliniat importanța extinderii colectării separate a deșeurilor și a educării cetățenilor cu privire la acest proces. Primăriile joacă, de asemenea, un rol crucial în facilitarea colectării separate prin furnizarea containerelor necesare și prin tarife diferențiate, care să recompenseze cetățenii responsabili.
Un alt aspect esențial adus în discuție a fost gestionarea deșeurilor biodegradabile și a altor tipuri de deșeuri, cum ar fi cele din construcții sau cele periculoase, care încă reprezintă o problemă majoră. Pentru a îmbunătăți situația reciclării în România, se subliniază necesitatea unor investiții masive în infrastructura de colectare, educație și stimulente financiare pentru cetățeni, astfel încât să fie crescută rata de reciclare și redusă dependența de contribuțiile financiare către Uniunea Europeană a concluzionat Raul Pop.