România se confruntă cu cel mai mic coeficient de umplere a lacurilor de acumulare din ultimii 8 ani
România se confruntă cu o situație îngrijorătoare privind rezervele de apă din lacurile de acumulare, coeficientul de umplere fiind de doar 62%, cea mai scăzută valoare din ultimii 8 ani. Experții pun acest nivel critic pe seama secetei prelungite și a lipsei de precipitații suficiente de anul trecut.
Articol de Petruț Mazilu, 22 Ianuarie 2025, 13:50
Coeficientul de umplere al celor mai importante 40 de lacuri de acumulare din România este de 62%, la momentul actual, cel mai scăzut din ultimii opt ani, conform informaţiilor publicate, miercuri, de Administraţia Naţională 'Apele Române' (ANAR), pe pagina oficială de Facebook a instituţiei.
'Coeficientul de umplere actual al celor mai importante 40 de lacuri de acumulare este de 62%, în scădere faţă de sfârşitul lunii noiembrie 2024 (68%) şi considerabil mai mic faţă de aceeaşi perioadă din 2023 (80%). Coeficientul de umplere din prezent (de 62%) este cel mai scăzut din ultimii 8 ani. Comparativ, cel mai redus coeficient înregistrat în ultimii 15 ani a fost în 2011, când rezervele de apă au ajuns la doar 50%. Scăderea actuală a rezervei de apă este cauzată de lipsa precipitaţiilor din perioada mai-decembrie 2024 şi de reducerea cu 50% a aportului de apă din stratul de zăpadă în ultimii doi ani', subliniază sursa citată.
Reprezentanţii ANAR precizează că, în contextul acestor schimbări semnificative din punct de vedere climatic, se implementează măsuri strategice, inclusiv modernizarea a 13 baraje prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), cu o investiţie de 1,18 miliarde lei.
'O parte dintre aceste lucrări hidrotehnice au ca utilitate principală alimentarea cu apă a populaţiei (...) Aceste investiţii vizează creşterea capacităţii de stocare a apei şi adaptarea la schimbările climatice', se arată în postare.
Potrivit Administraţiei, în ultimii ani, 12 baraje mari (A+B) au beneficiat de finanţare din diverse surse (de la buget, externe sau din surse proprii), fiind astfel reabilitate şi modernizate.