Etichetele ecologice, privite cu neîncredere de mulți dintre români
Un studiu recent arată că jumătate dintre români nu au încredere în etichetele ecologice ale produselor, considerând că acestea nu reflectă întotdeauna realitatea.

Articol de Petruț Mazilu, 19 Februarie 2025, 13:11
Principalele motive ale scepticismului sunt lipsa transparenței, suspiciunile privind strategiile de marketing și lipsa unor controale stricte din partea autorităților, relevă studiul 'Consumatorul Etic din România 2025', dat miercuri publicităţii.
Potrivit sursei citate, 'greenwashing'-ul, utilizarea excesivă a termenilor 'natural' şi 'bio' şi lipsa unor reglementări clare au amplificat această neîncredere.
În acest context, consumatorii îşi doresc mai multă transparenţă din partea brandurilor şi retailerilor, punând presiune pe companii să demonstreze autenticitatea produselor lor, se arată în studiul realizat de MKOR.
În ciuda scepticismului, interesul pentru sustenabilitate creşte, arată sondajul. 43% dintre consumatori iau în calcul impactul ecologic al produselor atunci când cumpără, un procent în creştere faţă de anii anteriori.
Totuşi, acest interes nu se reflectă întotdeauna în alegerile de cumpărare din cauza preţului ridicat al produselor eco.
Mai mult de jumătate dintre români (53%) spun că nu îşi permit să cumpere produse etice, ceea ce transformă sustenabilitatea într-un lux inaccesibil pentru mulţi.
Totodată, 38% dintre români spun că nu ştiu exact ce înseamnă o certificare eco autentică, ceea ce indică, atât o lipsă de informare, cât şi o nevoie crescută de claritate din partea brandurilor.
În lipsa unor criterii transparente, consumatorii sunt mai predispuşi să creadă că termenii 'natural' şi 'organic' sunt folosiţi abuziv pentru a justifica preţuri mai mari.
Deşi interesul pentru un stil de viaţă responsabil este în creştere, sustenabilitatea nu este încă un criteriu principal de achiziţie pentru majoritatea românilor.
Doar 43% dintre consumatori iau în considerare impactul ecologic al produselor, iar acest procent, deşi în creştere cu 5% faţă de anul anterior, rămâne sub pragul la care ar putea determina o schimbare reală în industrie.
Factorii care împiedică un grad de adopţie mai crescut rămân preţurile crescute, calitatea percepută şi disponibilitatea produselor, ceea ce arată că, pentru mulţi români, sustenabilitatea rămâne o preocupare secundară atunci când vine vorba de bugetul propriu.
De asemenea, 29% dintre respondenţi spun că disponibilitatea redusă a produselor eco în magazine îi împiedică să le cumpere mai des.
Produsele sustenabile sunt percepute ca fiind mai greu de găsit, iar în unele cazuri, diferenţa dintre produsele convenţionale şi cele 'eco' nu este clar comunicată, ceea ce face ca alegerea să fie dificilă pentru consumatori.
Studiul MKOR Consumatorul Etic din România în 2025 a fost realizat pe o mie de respondenţi, cu vârste cuprinse între 18 şi 55 de ani.
Caracteristicile eşantionului: reprezentativ la nivel naţional după gen, vârstă şi distribuţie geografică. Metoda de cercetare: sondaj de opinie (CAWI)