-

Cifrele publicate astăzi de Institutul Naţional de Statistică reflectă dinamica businessului în primele 11 luni ale anului trecut.

Vorbim despre creşterea pe care zona comercială şi lanţurile de producţie au avut-o anul trecut, dar ţinând cont de specificul anului 2021, din cauza pandemiei trebuie interpretat totul. 2021 a fost un an agricol bun, ceea ce se vede şi în partea comercială. Datele indică o evoluţie binevenită în tabloul dezvoltării economiei româneşti prin creşterea înregistrată în sectorul serviciilor de piaţă prestate în special întreprinderilor.
În noiembrie 2021, cifra de afaceri din comerţul cu ridicata, cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete, a scăzut în termeni nominali faţă de luna octombrie 2021, atât ca serie brută, cu 4,3%, cât şi ca serie ajustată, în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 0,4 procente, indică datele publicate astăzi de Institutul Naţional de Statistică. Faţă de luna noiembrie 2020, indicatorul a crescut însă în termeni nominali atât ca serie brută, cu 26,8%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 25,8 procente. În total, pe primele 11 luni din anul trecut, cifra de afaceri din comerţul cu ridicata, cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete, a crescut în termeni nominali faţă de perioada corespunzătoare din 2020, atât ca serie brută, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de elementele de sezonalitate, cu 21,9, respectiv cu 20 de procente. Cifrele relevă dinamica unei activităţi de comerţ ce se desfăşoară într-o proporţie covârşitoare între companii, spune analistul economic Constantin Rudniţchi.
Constantin Rudniţchi: „Nu trebuie să confundăm cele 22 de procente de creştere ale comerţului cu ridicata cu creşterea comerţului cu amănuntul, aşa-numitul consum pe care îl au populaţia şi companiile, dar este o cifră rlevantă. De ce? Pentru că ne arată dinamismul businessului, ne arată dinamismul mediului de afaceri, ne arată de fapt creşterea pe care zona comercială şi, implicit, şi lanţurile de producţie au avut-o în anul 2021, cel puţin în comparaţie cu 2020, pentru că întotdeauna trebuie să spunem acest lucru, baza de raportare este totuşi una specială, şi anume anul 2020, anul pandemiei, atunci când multe activităţi au încetinit sau chiar au scăzut puternic. Afacerile şi economia în sine au crescut destul de puternic în 2021. Dau un singur exemplu, cea mai mare creştere în zona comerţului cu ridicata au înregistrat-o produsele agricole. Sigur că acolo e vorba de afaceri care se derulează între companii. Sigur că dacă ne uităm la produsele agricole şi la dinamismul comerţului, avem încă o dată confirmarea că anul 2021 a fost un an agricol foarte bun pentru România. Nu ştim dacă se va repeta şi în 2022, dar în orice caz a fost un an agricol de excepţie, iar acest lucru se vede şi în partea comercială, pentru că, după cum ştim, România a exportat cererale, a exportat producţie vegetală destul de mult, ceea ce în ultimă instanţă se reflectă în acest comerţ. Nu doar produsele agricole au crescut, aproape toate tipurile de mărfuri au înregistrat creşteri şi sigur că acest lucru încă o dată ne arată un tip de dinamism al economiei. Ceea ce ar putea să ne pună pe gânduri este doar faptul că ştim că în noiembrie şi chiar decembrie există o încetinire a nivelului de consum, a nivelului de comerţ, însă, una peste alta, este un indicator care ne arată că mediul de business a avut rezultate bune, cel puţin în anumite sectoare şi sigur că, în ultimă instanţă, această zonă comercială se reflectă şi în creşterea economică pe care România a înregistrat-o în 2021.”
INS a publicat şi date privind evoluţia cifrei de afaceri în serviciile prestate în principal întreprinderilor, capitol în cazul căruia, pe lângă creşterile consemnate faţă de 2020, este semnificativ de menţionat şi faptul că în ultimii ani ponderea lor în PIB a crescut, ceea ce ne arată că economia românească începe încet-încet să devină o economie de sector terţiar, în care serviciile deţin o pondere mai mare, precizează Constantin Rudniţchi. El adaugă că deşi suntem încă departe de nivelul unora dintre ţările dezvoltate, vorbim totuşi despre o evoluţie a economiei naţionale.

RADOR
Foto: Pixabay

Save
Cookies - preferințele utilizatorului
Folosim cookie-uri pentru a vă asigura că veți obține cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Dacă refuzați utilizarea cookie-urilor, este posibil ca acest site să nu funcționeze conform așteptărilor.
Accept
Nu accept
Află mai multe
Functional
Instrumente utilizate pentru a vă oferi mai multe funcții atunci când navigați pe site, acestea pot include partajarea socială.
PHP.net
Accept
Nu accept
Marketing
Set de tehnici care au ca obiect strategia comercială și în special studiul pieței.
Facebook
Accept
Nu accept
Vot
Vot
Accept
Nu accept