Ascultă Radio Antena Satelor Live

Anul școlar ar putea avea o nouă structură începând din 2023

Anul școlar 2022-2023 ar putea începe mai devreme și s-ar putea încheia mai târziu, potrivit unei propuneri lansate de ministrul educației Sorin Cîmpeanu.

Anul școlar ar putea avea o nouă structură începând din 2023

10 Februarie 2022, 09:23

Acesta a prezentat în spaţiul public o serie de ipoteze luate în calcul de Ministerul Educaţiei în stabilirea structurii anului şcolar 2022-2023, care ar presupune, pe de-o parte, modificarea perioadelor alocate cursurilor, prin introducerea unei vacanţe în luna octombrie şi reintroducerea vacanţei din luna februarie, cunoscută drept vacanţa intersemestrială şi, pe de altă parte, modificarea numărului de zile de şcoală.

În replică, Consiliul Naţional al Elevilor critică faptul că până la acest moment nu a fost lansată o propunere de structură pentru anul şcolar viitor şi solicită Ministerului Educaţiei să urgenteze procesul de elaborare a unei propuneri concrete, menite să urmărească stabilizarea structurii anului şcolar şi să răspundă la nevoile reale ale elevilor, în aşa fel încât ea să poată fi discutată cu partenerii de dialog social în cel mai scurt timp.

"Readucem în discuţie poziţia exprimată în anii trecuţi şi solicităm ca anul şcolar să înceapă în prima zi de luni a lunii septembrie şi să se încheie în prima zi de vineri a lunii iunie, pentru a evita disconfortul termic accentuat şi resimţit de toţi actorii implicaţi în procesul instructiv-educativ, care se resimte în timpul verii, ţinând cont de faptul că majoritatea unităţilor de învăţământ nu dispun de instalaţii de climatizare.

În aceeaşi notă, cu referire la propunerea de prelungire a duratei cursurilor din anul şcolar 2022-2023, subliniem faptul că Ministerul Educaţiei ar trebui să trateze cu prioritate problematica planurilor-cadru de liceu şi a reformelor necesare în sistemul de evaluare al elevilor, care, odată reformate, vor aduce o reală schimbare a învăţământului românesc. Nu există dovezi bazate pe cercetări în domeniul ştiinţelor educaţiei care să ateste faptul că un număr mai mare de zile de şcoală înseamnă, automat, o calitate crescută a actului educaţional de la clasă. Din contră, calitatea este dată de mai mulţi factori interdependenţi, precum relevanţa conţinuturilor şi competenţelor livrate, formarea cadrelor didactice, perseverenţa elevilor, timpul petrecut de aceştia la şcoală şi oportunităţile de învăţare. Ca atare, suntem de părere că modificarea numărului de zile de şcoală ar trebui să reprezinte o măsură subsecventă unor reforme mult aşteptate în sistemul de educaţie, precum cele menţionate anterior.

De asemenea, atragem atenţia asupra faptului că structura anului şcolar nu trebuie să se muleze pe dorinţele operatorilor din turism, ci viceversa. Educaţia reprezintă o piatră de temelie a oricărui stat, fiind necesar ca nevoile sistemului educaţional şi interesele elevilor să primeze în faţa celor ale operatorilor din industria sporturilor de iarnă, evitând astfel adoptarea unor măsuri într-o logică strict afaceristă.

Indiferent de modul de împărţire al anului şcolar, ne dorim o structură echilibrată a acestuia, în care diviziunile să fie aproximativ egale din punct de vedere al numărului de săptămâni de cursuri şi solicităm cu fermitate Ministerului Educaţiei să cheme la consultări reprezentanţii elevilor, părinţilor şi profesorilor pentru a identifica o structură echitabilă a anului şcolar. Experienţele trecutului ne arată că deciziile care nu răspund cu adevărat nevoilor din teritoriu nu fac altceva decât să adâncească problemele cu care elevii, profesorii şi părinţii se confruntă zi de zi.

'Foarte puţin timp ne mai desparte de momentul adoptării structurii anului şcolar 2022-2023, iar Ministerul Educaţiei nu trebuie să mai amâne niciun moment demararea consultărilor cu partenerii de dialog social pe marginea acestei speţe. Aşteptăm cu interes din partea decidenţilor o propunere concretă şi asumată, care să asigure predictibilitate, echitate şi echilibru, caracteristici esenţiale pentru o structură centrată cu adevărat pe elev şi pe nevoile acestuia, aşa cum ne place să o caracterizăm", a declarat Robert Avram, preşedintele interimar al Consiliului Naţional al Elevilor, citat de Agerpres.

Foto: pixabay

România trimite mai mulți studenți în străinătate decât primește
Educatie 29 Octombrie 2024, 15:24

România trimite mai mulți studenți în străinătate decât primește

Majoritatea statelor membre UE trimit în fiecare an mai mulți studenți cu burse Erasmus decât o făceau înainte de pandemia...

România trimite mai mulți studenți în străinătate decât primește
Educația în mediul rural, în declin. Peste 40% dintre elevi nu au obținut medie peste 5 la Evaluarea Națională
Educatie 24 Octombrie 2024, 11:23

Educația în mediul rural, în declin. Peste 40% dintre elevi nu au obținut medie peste 5 la Evaluarea Națională

În mediul rural, 42,4% dintre elevii care au susţinut Evaluarea Naţională 2024 nu au obţinut o medie peste 5, acesta fiind...

Educația în mediul rural, în declin. Peste 40% dintre elevi nu au obținut medie peste 5 la Evaluarea Națională
Debutul anului universitar: Pe ce loc este România în UE la educația terțiară și cât de mari sunt diferențele regionale
Educatie 11 Octombrie 2024, 19:43

Debutul anului universitar: Pe ce loc este România în UE la educația terțiară și cât de mari sunt diferențele regionale

România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în privința procentului din populație care a absolvit studii superioare,...

Debutul anului universitar: Pe ce loc este România în UE la educația terțiară și cât de mari sunt diferențele regionale
Învățământul simultan, o provocare a școlilor din mediul rural
Educatie 07 Octombrie 2024, 11:42

Învățământul simultan, o provocare a școlilor din mediul rural

Cu o zi înainte de Ziua Educației, World Vision România a lansat un studiu amplu intitulat „Evaluarea problemelor...

Învățământul simultan, o provocare a școlilor din mediul rural
Peste 2.800 de locuri disponibile în școlile postliceale ale Ministerului Afacerilor Interne
Educatie 25 Septembrie 2024, 15:06

Peste 2.800 de locuri disponibile în școlile postliceale ale Ministerului Afacerilor Interne

Cei care doresc să devină poliţişti, jandarmi, pompieri sau poliţişti de frontieră se pot înscrie, până la data de 6...

Peste 2.800 de locuri disponibile în școlile postliceale ale Ministerului Afacerilor Interne
Școlile de poliție oferă peste 1600 de locuri la concursul de admitere
Educatie 24 Septembrie 2024, 16:51

Școlile de poliție oferă peste 1600 de locuri la concursul de admitere

O nouă sesiune de admitere în unităţile de învăţământ postliceal ale Poliţiei Române, Şcoala de Agenţi de Poliţie "Vasile...

Școlile de poliție oferă peste 1600 de locuri la concursul de admitere
Școlile gălățene afectate de inundații reiau activitatea didactică
Educatie 20 Septembrie 2024, 16:00

Școlile gălățene afectate de inundații reiau activitatea didactică

Activitatea instructiv-educativă cu prezenţă fizică se va relua, începând de luni, 23 septembrie, în toate...

Școlile gălățene afectate de inundații reiau activitatea didactică
Premii financiare pentru elevii cu performanțe la Bacalaureat și Evaluarea Națională
Educatie 18 Septembrie 2024, 12:47

Premii financiare pentru elevii cu performanțe la Bacalaureat și Evaluarea Națională

Elevii care au reușit să obțină media 10 la examenele de Bacalaureat și Evaluarea Națională vor primi stimulente financiare...

Premii financiare pentru elevii cu performanțe la Bacalaureat și Evaluarea Națională