Ascultă Radio Antena Satelor Live

Mai mult de jumătate dintre elevii înscrişi în anul 2012 în clasa I NU au promovat Bacalaureatul

Programul care reduce abandonul şcolar şi anulează o parte dintre diferenţele educaţionale majore dintre rural şi urban.

Mai mult de jumătate dintre elevii înscrişi în anul 2012 în clasa I NU au promovat Bacalaureatul
Foto: Pixabay.com

08 Iulie 2024, 17:58

Mai mult de jumătate dintre elevii înscrişi în anul 2012 în clasa I NU au promovat Bacalaureatul. Mai exact, în clasa I erau înscrişi, în septembrie 2012, 202.134 de elevi, conform datelor Ministerului Educaţiei, analizate de Edupedu.ro. Dintre aceştia, doar 95.112 au obţinut media de promovare a examenului de Bacalaureat, înainte de contestaţii.

La nivel naţional, s-a înregistrat cea mai ridicată rată de promovare din ultimii 14 ani. Cu toate acestea, mai mult de un sfert dintre elevii din mediul rural nu au obţinut ,,Reuşit' în dreptul numelui lor. Doar 73,6% dintre elevii din mediul rural au promovat examenul, comparativ cu 85,7% elevi din mediul urban care au reuşit să promoveze Bacalaureatul.

Programul care reduce clivajul dintre urban şi rural: Vreau în clasa a 9-a

Unu din patru tineri din mediul rural nu a obţinut medie de promovare anul acesta la Bacalaureat. Prin comparaţie, 84,3% dintre elevii de la sate din programul derulat de World Vision România, au promovat Bacalaureatul. Rezultatele obţinute de beneficiarii din mediul rural ai programului 'Vreau în clasa a 9-a' (84,3%) sunt apropiate de cele obţinute de elevii din mediul urban (85,7%).

Generaţia cu cel mai mare grad de absenteism la examenul de Bacalaureat

Peste 60.000 de elevi care au început în urmă cu 12 ani clasa I nu s-au înscris în acest an la bacalaureat, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza datelor publice disponibile. Astfel, aproape 30% dintre elevii înscrişi în clasa I, în anul 2012, nu se regăsesc înscrişi la examenul de Bacalaureat de anul acesta, ceea ce reprezintă cel mai mare număr de elevi absenţi din ultimii ani. Nu există date referitoare la ce se întâmplă cu aceşti elevi, de ce s-au pierdut, unde îi regăsim, cine este responsabil pentru ei şi pentru traiectoria lor educaţională într-un sistem de învăţământ în care cele 12 clase sunt obligatorii prin lege. Mai mult, dintre elevii prezenţi la examen, aproape un sfert nu au obţinut medie de trecere, înainte de contestaţii.

Care este realitatea în mediul vulnerabil

În mediul rural, 56% dintre elevii care abandonează şcoala după clasa a 8-a o fac pentru că familia nu îşi poate permite costul şcolii. Totodată, rezultatele scăzute la Bacalaureat în mediul rural sunt cauzate de un cumul de factori, conform studiilor realizate de World Vision România:

2 din 10 părinţi nu-şi susţin copiii să continue studiile la liceu după clasa a VIII-a;

pentru 38% dintre familii, banii abia le ajung de la o lună la alta sau nu le ajung deloc;

24% dintre adolescenţi nu vor să meargă la liceu, principala cauză fiind dorinţa de a lucra pentru 'a fi pe banii lor';

37% dintre adolescenţi lipsesc de la şcoală uneori sau întotdeauna pentru că trebuie să lucreze în gospodărie

adolescenţii au puţin sprijin, precum şi repere positive în comunităţile lor: doar 4 din 10 adulţi din mediul rural au luat Bacalaureatul;

16% dintre adolescenţi consideră că sunt defavorizaţi de către profesorii de la clasă;

47% dintre adolescenţii din mediul rural declară că niciodată sau doar uneori le place la şcoală;

adolescenţii spun ca susţinerea părinţilor şi o atitudine pozitivă faţă de viaţă i-ar ajuta;

profesorii nu sunt suficient de pregătiţi: 52% vor mai mult acces la cursuri de perfecţionare;

'Ne uităm astăzi la rezultatele de la Bacalaureat, cele mai bune rezultate chiar din ultimii 14 ani. Am văzut săptămâna trecută diferenţe enorme între rural şi urban la Evaluarea Naţională, continuăm să le vedem şi astăzi. Mai mult de 26% dintre elevii din mediul rural nu au reuşit să promoveze examenul maturităţii, în timp ce doar puţin peste 14% din urban au acest rezultat. Mă bucură să văd că se poate, atât timp cât se intervine la timp, cu metode eficiente şi, mai ales, adaptate fiecărui copil în parte. Prin programul 'Vreau în clasa a 9-a', 84,3% au reuşit să promoveze examenul de Bacalaureat. Aceşti copii din mediul rural, care au dificultăţi financiare şi multiple vulnerailităţi, au reuşit să îşi depăşească condiţia şi să înveţe pentru viitorul lor, cei mai mulţi dintre elevii pe care noi îi susţinem vor să-şi continue studiile şi să meargă la o facultate.', a declarat Mihaela Nabăr, Director Executiv World Vision România.

Impresiile elevilor care au susţinut examenul de Bacalaureat

Având în vedere faptul că anul acesta s-au înregistrat cele mai bune rezultate din ultimii ani, mulţi dintre elevii consultaţi cu privire la nivelul subiectelor au afirmat că gradul de dificultate a fost unul scăzut. De asemenea, au precizat că nota de trecere la cele trei probe se putea obţine cu uşurinţă.

'Subiectele mi s-au părut de dificultate medie, dar cel puţin la română mi s-a părut că a fost nevoie de multă atenţie, aşa că timpul m-a presat foarte tare. La română am rămas printre ultimii elevi, iar la istorie am ieşit după 2 ore şi jumătate. Mulţi dintre colegii din clasă au ieşit înaintea mea la ambele probe.', a declarat Denisa, una dintre elevele care a susţinut anul acesta Bacalaureatul.

'Din punctul meu de vedere bacul de anul acesta a fost unul destul de accesibil pentru toată lumea şi subiectele au fost rezolvabile.', a declarat Camelia, beneficiară în cadrul programului 'Vreau în clasa a 9-a'.

Cum pot fi sprijiniţi adolescenţii de la sate să continue studiile

World Vision România, susţine adolescenţii de la sate să îşi continue studiile liceale, prin programul 'Vreau în clasa a 9-a', iniţiat în 2008, ca răspuns la nevoia acută a elevilor din mediul rural de a recupera pierderile din ciclul gimnazial şi de a fi sprijiniţi în continuare pe perioada liceului.

Reuşim să combatem fenomenele de abandon al studiilor şi randamentul scăzut al elevilor printr-un pachet complet de educaţie:

acces la programe de mentorat şi dezvoltare personală şi orientare vocaţională;

sprijin suplimentar pentru disciplinele la care se susţine Bacalaureatul;

oportunităţi de stagii de practică sau pentru voluntariat;

şedinţe de consiliere individuală psihologică

tabere de vară în care se desfăşoară activităţi de educaţie non-formală

sprijin financiar pentru acoperirea totală sau parţială a costurilor generate de frecventarea liceului, precum şi donaţii materiale şi financiare

'Proiectul 'Vreau în clasa a 9-a' pot spune că m-a ajutat foarte mult emoţional. Am avut sprijin atunci când a fost nevoie şi pe parcursul anului şi pe perioada examenului. Am participat şi la sesiunile de aprofundare online, dar cel mai mult m-am bucurat de şedinţele de consiliere vocaţională şi de discuţiile noastre', ne-a povestit Iustina, o tânără care a susţinut Bacalaureatul şi a fost beneficiară a programului 'Vreau în clasa a 9 a'.

De la debutul programului, în 2008, 4.500 de adolescenţi de la sate au fost sprijiniţi să îşi continue studiile la liceu prin programul 'Vreau în clasa a 9-a'. Este cel mai longeviv program pentru liceeni din mediul rural, la nivel naţional.

Despre World Vision România

World Vision România este o organizaţie care desfăşoară programe de educaţie, intervenţie umanitară de urgenţă, dezvoltare şi advocacy, punând în centrul activităţii sale bunăstarea copilului. Organizaţia se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile şi comunităţile, în scopul depăşirii sărăciei şi nedreptăţii. World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de ţări din întreaga lume. În 33 de ani de prezenţă în România a ajutat sute de mii de copii şi adulţi, din aproape 900 de comunităţi situate în 41 judeţe.

Învățământul simultan, o provocare a școlilor din mediul rural
Educatie 07 Octombrie 2024, 11:42

Învățământul simultan, o provocare a școlilor din mediul rural

Cu o zi înainte de Ziua Educației, World Vision România a lansat un studiu amplu intitulat „Evaluarea problemelor...

Învățământul simultan, o provocare a școlilor din mediul rural
Peste 2.800 de locuri disponibile în școlile postliceale ale Ministerului Afacerilor Interne
Educatie 25 Septembrie 2024, 15:06

Peste 2.800 de locuri disponibile în școlile postliceale ale Ministerului Afacerilor Interne

Cei care doresc să devină poliţişti, jandarmi, pompieri sau poliţişti de frontieră se pot înscrie, până la data de 6...

Peste 2.800 de locuri disponibile în școlile postliceale ale Ministerului Afacerilor Interne
Școlile de poliție oferă peste 1600 de locuri la concursul de admitere
Educatie 24 Septembrie 2024, 16:51

Școlile de poliție oferă peste 1600 de locuri la concursul de admitere

O nouă sesiune de admitere în unităţile de învăţământ postliceal ale Poliţiei Române, Şcoala de Agenţi de Poliţie "Vasile...

Școlile de poliție oferă peste 1600 de locuri la concursul de admitere
Școlile gălățene afectate de inundații reiau activitatea didactică
Educatie 20 Septembrie 2024, 16:00

Școlile gălățene afectate de inundații reiau activitatea didactică

Activitatea instructiv-educativă cu prezenţă fizică se va relua, începând de luni, 23 septembrie, în toate...

Școlile gălățene afectate de inundații reiau activitatea didactică
Premii financiare pentru elevii cu performanțe la Bacalaureat și Evaluarea Națională
Educatie 18 Septembrie 2024, 12:47

Premii financiare pentru elevii cu performanțe la Bacalaureat și Evaluarea Națională

Elevii care au reușit să obțină media 10 la examenele de Bacalaureat și Evaluarea Națională vor primi stimulente financiare...

Premii financiare pentru elevii cu performanțe la Bacalaureat și Evaluarea Națională
Rezultatele evaluărilor naționale la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, de acum în punctaje
Educatie 17 Septembrie 2024, 17:23

Rezultatele evaluărilor naționale la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, de acum în punctaje

Extinderea duratei testului la Evaluarea naţională la clasa a II-a de la 30 de minute la 45 de minute, exprimarea în punctaje...

Rezultatele evaluărilor naționale la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, de acum în punctaje
Buzău: Un consilier şcolar pentru trei unităţi de învăţământ; ISJ solicită suplimentarea posturilor
Educatie 12 Septembrie 2024, 09:23

Buzău: Un consilier şcolar pentru trei unităţi de învăţământ; ISJ solicită suplimentarea posturilor

Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) a solicitat Ministerului Educaţiei suplimentarea posturilor de consilier şcolar, în...

Buzău: Un consilier şcolar pentru trei unităţi de învăţământ; ISJ solicită suplimentarea posturilor
Buzău: Patru instituţii de învăţământ adoptă economia circulară, pe modelul primei şcoli verzi din România
Educatie 11 Septembrie 2024, 10:48

Buzău: Patru instituţii de învăţământ adoptă economia circulară, pe modelul primei şcoli verzi din România

Patru instituţii de învăţământ din municipiul Buzău au fost incluse într-un program amplu de tranziţie la economia circulară...

Buzău: Patru instituţii de învăţământ adoptă economia circulară, pe modelul primei şcoli verzi din România