Mai mult de jumătate dintre elevii înscrişi în anul 2012 în clasa I NU au promovat Bacalaureatul
Programul care reduce abandonul şcolar şi anulează o parte dintre diferenţele educaţionale majore dintre rural şi urban.
08 Iulie 2024, 17:58
Mai mult de jumătate dintre elevii înscrişi în anul 2012 în clasa I NU au promovat Bacalaureatul. Mai exact, în clasa I erau înscrişi, în septembrie 2012, 202.134 de elevi, conform datelor Ministerului Educaţiei, analizate de Edupedu.ro. Dintre aceştia, doar 95.112 au obţinut media de promovare a examenului de Bacalaureat, înainte de contestaţii.
La nivel naţional, s-a înregistrat cea mai ridicată rată de promovare din ultimii 14 ani. Cu toate acestea, mai mult de un sfert dintre elevii din mediul rural nu au obţinut ,,Reuşit' în dreptul numelui lor. Doar 73,6% dintre elevii din mediul rural au promovat examenul, comparativ cu 85,7% elevi din mediul urban care au reuşit să promoveze Bacalaureatul.
Programul care reduce clivajul dintre urban şi rural: Vreau în clasa a 9-a
Unu din patru tineri din mediul rural nu a obţinut medie de promovare anul acesta la Bacalaureat. Prin comparaţie, 84,3% dintre elevii de la sate din programul derulat de World Vision România, au promovat Bacalaureatul. Rezultatele obţinute de beneficiarii din mediul rural ai programului 'Vreau în clasa a 9-a' (84,3%) sunt apropiate de cele obţinute de elevii din mediul urban (85,7%).
Generaţia cu cel mai mare grad de absenteism la examenul de Bacalaureat
Peste 60.000 de elevi care au început în urmă cu 12 ani clasa I nu s-au înscris în acest an la bacalaureat, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza datelor publice disponibile. Astfel, aproape 30% dintre elevii înscrişi în clasa I, în anul 2012, nu se regăsesc înscrişi la examenul de Bacalaureat de anul acesta, ceea ce reprezintă cel mai mare număr de elevi absenţi din ultimii ani. Nu există date referitoare la ce se întâmplă cu aceşti elevi, de ce s-au pierdut, unde îi regăsim, cine este responsabil pentru ei şi pentru traiectoria lor educaţională într-un sistem de învăţământ în care cele 12 clase sunt obligatorii prin lege. Mai mult, dintre elevii prezenţi la examen, aproape un sfert nu au obţinut medie de trecere, înainte de contestaţii.
Care este realitatea în mediul vulnerabil
În mediul rural, 56% dintre elevii care abandonează şcoala după clasa a 8-a o fac pentru că familia nu îşi poate permite costul şcolii. Totodată, rezultatele scăzute la Bacalaureat în mediul rural sunt cauzate de un cumul de factori, conform studiilor realizate de World Vision România:
2 din 10 părinţi nu-şi susţin copiii să continue studiile la liceu după clasa a VIII-a;
pentru 38% dintre familii, banii abia le ajung de la o lună la alta sau nu le ajung deloc;
24% dintre adolescenţi nu vor să meargă la liceu, principala cauză fiind dorinţa de a lucra pentru 'a fi pe banii lor';
37% dintre adolescenţi lipsesc de la şcoală uneori sau întotdeauna pentru că trebuie să lucreze în gospodărie
adolescenţii au puţin sprijin, precum şi repere positive în comunităţile lor: doar 4 din 10 adulţi din mediul rural au luat Bacalaureatul;
16% dintre adolescenţi consideră că sunt defavorizaţi de către profesorii de la clasă;
47% dintre adolescenţii din mediul rural declară că niciodată sau doar uneori le place la şcoală;
adolescenţii spun ca susţinerea părinţilor şi o atitudine pozitivă faţă de viaţă i-ar ajuta;
profesorii nu sunt suficient de pregătiţi: 52% vor mai mult acces la cursuri de perfecţionare;
'Ne uităm astăzi la rezultatele de la Bacalaureat, cele mai bune rezultate chiar din ultimii 14 ani. Am văzut săptămâna trecută diferenţe enorme între rural şi urban la Evaluarea Naţională, continuăm să le vedem şi astăzi. Mai mult de 26% dintre elevii din mediul rural nu au reuşit să promoveze examenul maturităţii, în timp ce doar puţin peste 14% din urban au acest rezultat. Mă bucură să văd că se poate, atât timp cât se intervine la timp, cu metode eficiente şi, mai ales, adaptate fiecărui copil în parte. Prin programul 'Vreau în clasa a 9-a', 84,3% au reuşit să promoveze examenul de Bacalaureat. Aceşti copii din mediul rural, care au dificultăţi financiare şi multiple vulnerailităţi, au reuşit să îşi depăşească condiţia şi să înveţe pentru viitorul lor, cei mai mulţi dintre elevii pe care noi îi susţinem vor să-şi continue studiile şi să meargă la o facultate.', a declarat Mihaela Nabăr, Director Executiv World Vision România.
Impresiile elevilor care au susţinut examenul de Bacalaureat
Având în vedere faptul că anul acesta s-au înregistrat cele mai bune rezultate din ultimii ani, mulţi dintre elevii consultaţi cu privire la nivelul subiectelor au afirmat că gradul de dificultate a fost unul scăzut. De asemenea, au precizat că nota de trecere la cele trei probe se putea obţine cu uşurinţă.
'Subiectele mi s-au părut de dificultate medie, dar cel puţin la română mi s-a părut că a fost nevoie de multă atenţie, aşa că timpul m-a presat foarte tare. La română am rămas printre ultimii elevi, iar la istorie am ieşit după 2 ore şi jumătate. Mulţi dintre colegii din clasă au ieşit înaintea mea la ambele probe.', a declarat Denisa, una dintre elevele care a susţinut anul acesta Bacalaureatul.
'Din punctul meu de vedere bacul de anul acesta a fost unul destul de accesibil pentru toată lumea şi subiectele au fost rezolvabile.', a declarat Camelia, beneficiară în cadrul programului 'Vreau în clasa a 9-a'.
Cum pot fi sprijiniţi adolescenţii de la sate să continue studiile
World Vision România, susţine adolescenţii de la sate să îşi continue studiile liceale, prin programul 'Vreau în clasa a 9-a', iniţiat în 2008, ca răspuns la nevoia acută a elevilor din mediul rural de a recupera pierderile din ciclul gimnazial şi de a fi sprijiniţi în continuare pe perioada liceului.
Reuşim să combatem fenomenele de abandon al studiilor şi randamentul scăzut al elevilor printr-un pachet complet de educaţie:
acces la programe de mentorat şi dezvoltare personală şi orientare vocaţională;
sprijin suplimentar pentru disciplinele la care se susţine Bacalaureatul;
oportunităţi de stagii de practică sau pentru voluntariat;
şedinţe de consiliere individuală psihologică
tabere de vară în care se desfăşoară activităţi de educaţie non-formală
sprijin financiar pentru acoperirea totală sau parţială a costurilor generate de frecventarea liceului, precum şi donaţii materiale şi financiare
'Proiectul 'Vreau în clasa a 9-a' pot spune că m-a ajutat foarte mult emoţional. Am avut sprijin atunci când a fost nevoie şi pe parcursul anului şi pe perioada examenului. Am participat şi la sesiunile de aprofundare online, dar cel mai mult m-am bucurat de şedinţele de consiliere vocaţională şi de discuţiile noastre', ne-a povestit Iustina, o tânără care a susţinut Bacalaureatul şi a fost beneficiară a programului 'Vreau în clasa a 9 a'.
De la debutul programului, în 2008, 4.500 de adolescenţi de la sate au fost sprijiniţi să îşi continue studiile la liceu prin programul 'Vreau în clasa a 9-a'. Este cel mai longeviv program pentru liceeni din mediul rural, la nivel naţional.
Despre World Vision România
World Vision România este o organizaţie care desfăşoară programe de educaţie, intervenţie umanitară de urgenţă, dezvoltare şi advocacy, punând în centrul activităţii sale bunăstarea copilului. Organizaţia se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile şi comunităţile, în scopul depăşirii sărăciei şi nedreptăţii. World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International, prezent în aproape 100 de ţări din întreaga lume. În 33 de ani de prezenţă în România a ajutat sute de mii de copii şi adulţi, din aproape 900 de comunităţi situate în 41 judeţe.