Ascultă Radio Antena Satelor Live

Probleme uzuale de exprimare în limba română

Gramatica limbii române constituie un ansamblu de reguli care descriu formele corecte de modificare a a cuvintelor românești și a îmbinărilor acestora în propoziții. Prin acest articol am incercat sa tratăm cele mai frecvente probleme de exprimare în limba română, să le explicăm și să le corectăm.

12 Decembrie 2013, 13:30

Greşelile de limbă sunt felurite şi apar atât în vorbire, cât şi în scris. Pronunţările sau înţelesurile greşite stau la baza evoluţiei cuvintelor.

Vocabularul fundamental cuprinde aproximativ 1.500 de cuvinte cunoscute şi utilizate de toţi vorbitorii de limbă română şi este format din:

a) cuvinte foarte vechi (moştenite sau împrumutate din alte limbi);
b) cuvinte folosite frecvent în vorbire;
c) cuvinte cu mai multe sensuri (polisemantice);
d) cuvinte care intră în componenţa unor locuţiuni sau expresii specifice limbii române.

Masa vocabularului cuprinde restul cuvintelor (aproximativ 90% din totalul cuvintelor) şi este compusă din:

- arhaisme;
- regionalisme;
- elemente de jargon şi de argou;
- neologisme;
- termeni tehnici şi ştiinţifici.

Corect

Greşit

Comentarii

Eu am numai două creioane.
Nu am decât cinci lei.

Am decât cinci lei.

Numai se foloseşte în construcţii afirmative, iar decât se foloseşte în construcţii negative.

Înger
A hotărî
Reîntregire
Hotărât
Hotărând

Ânger
A hotărâ
Reântregire
Hotărît
Hotărînd

Se foloseşte î, nu â, la începutul cuvântului, la sfârşitul cuvântului şi în cuvintele formate cu prefix dacă î este prima literă din rădăcină.

Participiul şi gerunziul verbelor nu fac excepţie: dacă participiul se formează cu -ât sau dacă gerunziul se formează cu -ând, folosim â.

Eu creez
Tu creezi
El creează
Crearea lumii

Eu crez
Tu crezi
El crează
Creerea/creearea/creiarea lumii

Verbul a crea, deși aparent se termină în -ea, nu este un verb de conjugarea a II-a, ci de conjugarea I. Sufixul este -a, iar rădăcina este cre-. Pentru ușurință, conjugați-l ca și pe a lucra, înlocuind lucr- cu cre-: eu lucr-ez/cre-ez; tu lucr-ezi/cre-ezi; el lucr-ează/cre-ează etc. Formele crezi sau crez, crează aparțin verbului a crede: prima este pers. a II-a sing., indicativ prezent, iar celelalte două, forme populare ale aceluiași verb: eu crez, el/ea/ei/ele să crează.

Mi-ar plăcea

Mi-ar place

Infinitivul verbului este a plăcea iar condițional-optativul se formează cu verbul auxiliar a avea (în acest caz, ar) și cu infinitivul.

Fii cuminte!
fii punctual.
Să nu fii trist.
Nu fi fraier!
fi știut ce pierd, n-aș fi lipsit.
fi mândru dacă aș lua un premiu.
Promit că voi fi punctual.

Fi cuminte!
fi punctual.
Să nu fi trist.
Nu fii fraier!
fii știut ce pierd, n-aș fii lipsit.
fii mândru dacă aș lua un premiu.
Promit că voi fii punctual.

Se folosește fii doar la imperativ afirmativ (fii cuminte) și la conjunctiv afirmativ sau negativ (să fii punctual / să nu fii trist). În toate celelalte situații, se folosește fi.

Nu mai știu ce să cred.
Numai tu știi ce s-a întâmplat.

Numai știu ce să cred.
Nu mai tu știi ce s-a întâmplat.

Se face confuzie între două situații foarte diferite, între cuvântul numai și un grupaj relativ aleatoriu, ocazional, nu mai. Numai este un adverb cu funcție de delimitare, cu același sens ca doar: numai/doar el a fost invitat (nu și alții); voi sta numai/doar o oră (nu mai multe). În sintagma nu mai, cele două componente își păstrează autonomia, nu fiind o simplă negație, iar mai, un element de cu totul altă natură, care, aici, indică încetarea acțiunii exprimate de verb: mai știu = încă știu, continui să știu; nu mai știu = am încetat (deja) să știu. Deci, față de simpla negație nu știu, mai aduce precizarea, nuanțarea că înainte am știut.

cereți voie înainte să plecați.
Nu trageți!
Cere-ți drepturile tale.
Trage-ți pătura (pe tine).

cere-ți voie înainte să plecați.
Nu trage-ți!
Cereți drepturile tale.
Trageți pătura (pe tine).

Când -ți apare ca desinență pentru indicarea pers. a II-a plural a verbelor, se scrie, desigur, lipit de verb: voi cereți, voi trageți. Dar se scrie despărțit prin cratimă de un verb la imperativ, când -ți este forma prescurtată a pronumelui îți, forma de dativ a lui tu, care în astfel de construcții are rol de pronume posesiv, înlocuind sau doar întărind pronumele posesiv propriu-zis: cere-ți drepturile = cere drepturile tale; trage-ți pătura = trage pătura (ta) pe corpul tău; pune-ți pălăria pe cap = pune pălăria (ta) pe capul tău.

A avansa

A avansa înainte

A avansa înseamnă a înainta.

România trimite mai mulți studenți în străinătate decât primește
Educatie 29 Octombrie 2024, 15:24

România trimite mai mulți studenți în străinătate decât primește

Majoritatea statelor membre UE trimit în fiecare an mai mulți studenți cu burse Erasmus decât o făceau înainte de pandemia...

România trimite mai mulți studenți în străinătate decât primește
Educația în mediul rural, în declin. Peste 40% dintre elevi nu au obținut medie peste 5 la Evaluarea Națională
Educatie 24 Octombrie 2024, 11:23

Educația în mediul rural, în declin. Peste 40% dintre elevi nu au obținut medie peste 5 la Evaluarea Națională

În mediul rural, 42,4% dintre elevii care au susţinut Evaluarea Naţională 2024 nu au obţinut o medie peste 5, acesta fiind...

Educația în mediul rural, în declin. Peste 40% dintre elevi nu au obținut medie peste 5 la Evaluarea Națională
Debutul anului universitar: Pe ce loc este România în UE la educația terțiară și cât de mari sunt diferențele regionale
Educatie 11 Octombrie 2024, 19:43

Debutul anului universitar: Pe ce loc este România în UE la educația terțiară și cât de mari sunt diferențele regionale

România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în privința procentului din populație care a absolvit studii superioare,...

Debutul anului universitar: Pe ce loc este România în UE la educația terțiară și cât de mari sunt diferențele regionale
Învățământul simultan, o provocare a școlilor din mediul rural
Educatie 07 Octombrie 2024, 11:42

Învățământul simultan, o provocare a școlilor din mediul rural

Cu o zi înainte de Ziua Educației, World Vision România a lansat un studiu amplu intitulat „Evaluarea problemelor...

Învățământul simultan, o provocare a școlilor din mediul rural
Peste 2.800 de locuri disponibile în școlile postliceale ale Ministerului Afacerilor Interne
Educatie 25 Septembrie 2024, 15:06

Peste 2.800 de locuri disponibile în școlile postliceale ale Ministerului Afacerilor Interne

Cei care doresc să devină poliţişti, jandarmi, pompieri sau poliţişti de frontieră se pot înscrie, până la data de 6...

Peste 2.800 de locuri disponibile în școlile postliceale ale Ministerului Afacerilor Interne
Școlile de poliție oferă peste 1600 de locuri la concursul de admitere
Educatie 24 Septembrie 2024, 16:51

Școlile de poliție oferă peste 1600 de locuri la concursul de admitere

O nouă sesiune de admitere în unităţile de învăţământ postliceal ale Poliţiei Române, Şcoala de Agenţi de Poliţie "Vasile...

Școlile de poliție oferă peste 1600 de locuri la concursul de admitere
Școlile gălățene afectate de inundații reiau activitatea didactică
Educatie 20 Septembrie 2024, 16:00

Școlile gălățene afectate de inundații reiau activitatea didactică

Activitatea instructiv-educativă cu prezenţă fizică se va relua, începând de luni, 23 septembrie, în toate...

Școlile gălățene afectate de inundații reiau activitatea didactică
Premii financiare pentru elevii cu performanțe la Bacalaureat și Evaluarea Națională
Educatie 18 Septembrie 2024, 12:47

Premii financiare pentru elevii cu performanțe la Bacalaureat și Evaluarea Națională

Elevii care au reușit să obțină media 10 la examenele de Bacalaureat și Evaluarea Națională vor primi stimulente financiare...

Premii financiare pentru elevii cu performanțe la Bacalaureat și Evaluarea Națională