Contractele de telefonie, internet și televiziune: Cum pot fi prelungite şi ce drepturi au utilizatorii
După expirarea perioadei iniţiale a unui contract încheiat cu un furnizor de servicii de comunicaţii electronice, utilizatorii finali pot opta pentru prelungirea contractului sau denunţarea acestuia fără penalităţi.
Articol de Petruț Mazilu, 21 Noiembrie 2024, 16:42
Înainte de prelungirea automată a contractului, furnizorii trebuie să informeze utilizatorii, în timp util şi pe un suport durabil, cu privire la încetarea perioadei contractuale iniţiale şi la mijloacele prin care pot solicita denunţarea unilaterală a acestuia.
În plus, pe parcursul perioadei de prelungire, furnizorii au obligaţia să le comunice utilizatorilor, periodic, cele mai bune tarife pentru serviciile de care beneficiază.
Modalităţi de prelungire a contractelor de comunicaţii electronice
La împlinirea perioadei contractuale iniţiale (de cel mult 24 de luni) a unui contract de telefonie, internet sau televiziune, utilizatorii finali au posibilitatea să opteze pentru o nouă ofertă a furnizorului actual, în urma negocierii cu acesta.
Acest lucru presupune, de cele mai multe ori, începerea unei noi durate contractuale minime.
În cazul în care utilizatorii decid totuşi să renunţe la contractul a cărui perioadă iniţială a expirat, nu li se vor aplica taxe de reziliere/despăgubiri contractuale, dar trebuie să se asigure că au transmis o solicitare expresă de denunţare către furnizor şi că iau în calcul termenul de procesare a cererii prevăzut în contract, care, conform legii, nu poate depăşi 30 de zile.
În aceste situaţii, utilizatorii vor suporta doar tarifele aferente utilizării serviciului pe durata perioadei de notificare prealabilă.
În cazul în care un utilizator nu face niciun demers pentru încetarea contractului, de regulă, serviciul pe care îl utilizează va fi furnizat în continuare, iar contractul de comunicaţii electronice se prelungeşte automat, pentru o perioadă determinată sau nedeterminată.
Furnizorii de servicii de comunicaţii electronice au obligaţia de a informa utilizatorii finali, în timp util şi pe un suport durabil, despre încetarea contractului şi mijloacele de denunţare unilaterală.
În plus, pe parcursul perioadei de prelungire automată a contractului, furnizorii au obligaţia de a le trimite utilizatorilor, cel puţin o dată pe an, o informare cu privire la cele mai bune tarife pentru serviciile contractate.
Utilizatorii au astfel posibilitatea să profite de mediul concurenţial, să facă alegeri în cunoştinţă de cauză şi să schimbe furnizorul atunci când apreciază că este în interesul lor.
Recomandări ANCOM
- ANCOM sfătuieşte utilizatorii de servicii de comunicaţii electronice care doresc să prelungească contractele existente să fie atenţi la condiţiile noului act adiţional/contract, în principal la planul tarifar şi noua perioadă contractuală agreată
- Totodată, utilizatorii sunt sfătuiţi să se asigure că primesc, fizic sau electronic, toate documentele contractuale (inclusiv anexe şi broşuri) şi că iau decizii informate
- Prevederile legale referitoare la informarea utilizatorilor în perioada de prelungire automată a contractului se aplică atât consumatorilor, cât şi persoanelor juridice.
Ce, cum şi unde reclami
ANCOM poate interveni dacă prelungirea contractului nu se realizează conform reglementărilor menţionate mai sus, respectiv dacă furnizorul nu şi-a respectat obligaţiile de informare cu privire la încetarea contractului şi la cele mai bune tarife pentru serviciile contractate.
În cazul în care furnizorii nu respectă contractul, consumatorii pot sesiza Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), iar alte categorii de utilizatori finali se pot adresa mediatorilor autorizaţi sau instanţelor de judecată.
InfoCentru ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informaţii utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune), serviciile poştale şi serviciile digitale pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informaţiile se referă în principal la încheierea contractelor, oferte, calitatea serviciilor, serviciul de roaming sau regulile ce trebuie respectate în mediul online.
În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.