Despre Comunicare si Promovare
Comunicam mereu mai mult si suntem din ce in ce mai grabiti. Timpul zboara mereu mai repede, iar comunicarea noastra risca sa se rezume la o reactie directa, imediata, adecvata momentului.
19 Februarie 2015, 11:22
Dar fiecare moment, chiar din clipa in care se scurge, e deja trecut. Iar comunicarea noastra ar trebui sa vizeze viitorul! Un viitor pentru care ne gasim din ce in ce mai rar timpul si capacitatile necesare pentru a-l investiga si a-l intelege. Ca sa nu mai vorbim de ragazul si determinarea de a-l analiza si a ne construi o strategie comunicationala adecvata...
Prinsi in valtoarea vietii, a fluxului informational, riscam sa ne lasam purtati de avalansa provocarilor de moment, intr-un adevarat joc de ping-pong. Traind intens fiecare clipa, pierdem viziunea de ansamblu si, la un moment dat, se poate intampla sa ajungem sa nu mai stim nici de unde venim si nici unde mergem. E bine sa nu uitam ca jumatate din ansamblul informatiei disponibile astazi a fost creata in ultimul sfert de veac. Iar, daca vom fi putin atenti, vom observa ca inclusiv valorile clasice, indiferent ca vorbim de cele cultural-artistice, morale, filosofice sau mai ales de cele tehnico-stiintifice sau comerciale, chiar daca si-au pastrat importanta, sunt percepute astazi intr-un mod in continua schimbare, intr-o schimbare mereu mai rapida.
Indiferent ca suntem interesati de un brand personal, de unul de produs sau de companie, ori de impunerea unei idei sau a unui program, trebuie sa vedem cum se aseaza acesta in perspectiva zilei de maine. Iar pentru aceasta trebuie sa incercam sa intuim cum vor fi percepute maine valorile aferente acestuia, care vor fi prioritatile celor ce ar putea fi maine interesati de acest brand, cum este de asteptat sa se aseze pe tabla de sah potentialii competitori cu care acesta se va confrunta. Sunt elemente chiar mult mai importante decat nenumaratele iesiri la rampa in cadrul confruntarilor de rutina. Caci, daca vei castiga astazi o confruntare care te plaseaza insa in afara trendului zilei de maine, s-ar putea ca victoria ta sa prefigureze o nefasta alunecare in afara spatiului valorizat al zilei de maine.
S-au dezvoltat de-a lungul timpului nenumarate tehnici, strategii si modele de comunicare. Este simplu sa preiei astfel de idei si sa incerci sa stabilesti un plan de comunicare ce poate fi prezentat in termeni savanti, doct si cu o adevarata fundamentare stiintifica. Ceea ce este insa mai greu este sa intelegi cu adevarat valorile brandului, sa vezi care este cursul schimbarilor pe care acestea le sufera si cum se vor fi reconfigurat ele maine, astfel incat sa poti stabili o strategie de comunicare cu adevarat castigatoare, nu doar ca o fulguratie de moment, ci cu un real impact pentru dezvoltarea viitoare a brandului. Iar daca vorbim de evolutia valorilor aferente brandului, aceasta evolutie nu o putem aborda fara a intelege corect dinamica de ansamblu a lumii in care evolueaza acest brand. Iata de ce un adevarat comunicator trebuie sa se aplece in primul rand asupra lumii in care evolueaza brandul, sa o inteleaga pe aceasta, tendintele pe care le manifesta si riscurile unor schimbari bruste, rapide si mai putin de asteptat, cu care aceasta s-ar putea confrunta. Chiar si in cazul rezolvarii unei situatii de criza, nu iti poti permite sa ignori aceste aspecte legate de analiza trendului generat de schimbarile cu care urmeaza sa vina ziua de maine, fara sa risti sa rezolvi o criza de moment pregatind intrarea intr-una cu mult mai grava.
Iata de ce un adevarat consultant de comunicare trebuie sa reuseasca sa inteleaga si sa cunoasca cu adevarat valorile brandului, dar si sa intuiasca schimbarile cu care acesta urmeaza sa se confrunte. Cunoasterea, intelegerea si practica tehnicilor de comunicare este evident absolut necesara, dar nu este nici pe departe suficienta.
Brandul reprezinta o valoare esentiala nu numai pentru companii, ci in egala masura pentru fiecare persoana, mai ales daca aceasta vrea sa practice o profesie liberala, sa intre in politica sau in afaceri. Brandul deriva din cine esti, cine vrei sa fii si cine crede publicul tau ca esti, bazandu-se pe promisiunea ta fata de acest public. El se construieste printr-un set de asociatii mentale care se creaza in mintile oamenilor. Brandul reprezinta modul in care tu existi pentru acest public.
Intr-un anume sens, fiecare dintre noi reprezentam un brand in sfera prietenilor si cunoscutilor nostri, ai celor ce ne frecventeaza blogul sau conturile pe care le avem pe retelele de socializare. Iar cei din jurul nostru se raporteaza la noi in mare masura in functie de aceasta imagine. In mod spontan fiecare dintre noi simte acest lucru, iar reusita lui, atat in societate, cat si in cariera, depinde de modul in care stie sa-si construiasca acest brand personal. Insa pentru cei care imbratiseaza o profesie liberala, o cariera politica sau vor sa intre in afaceri, brandul personal poate reprezenta un atu decisiv.
Trebuie sa observam ca brandul nu reprezinta o constructie stabila, definitiva. El corespunde unei dinamici complexe, corespunzand unei pozitii ce se construieste greu, dar se pierde usor. In societate, ca si in cariera, valoarea de brand face diferenta. Constienti sau nu, fiecare dintre noi avem o abordare de PR personal, care priveste mai ales managementul propriei reputatii. Iar succesul nostru se datoreaza in mare masura tocmai acestei abilitati. Evident, este o diferenta enorma atunci cand aceasta abordare este una profesionista… Daca in viata de familie si in relatiile cu cei apropiati trebuie sa ne descurcam cu forte proprii, in cazul profesiilor liberale sau in politica si - nu in ultimul rand - in afaceri, avem nevoie de o abordare coerenta, coordonata de profesionisti.
Ca exercitiu, pentru a-ti defini brandul este util sa te gandesti la el ca la o persoana cu o personalitate proprie. El reprezinta o promisiune care trebuie tinuta. De aceea, trebuie sa fii sincer. Nu trebuie sa te prezinti in mod mincinos pentru ca, pe termen lung, incercarea va fi pierzatoare. Brandurile puternice sunt sincere, sunt autentice. S-ar putea crede ca brandul personal reprezinta simplu propria personalitate. Simplificarea este insa gresita pentru ca intervine aici un element decisiv. Modul de prezentare, comunicarea reprezentand un factor esential. Modul in care publicul va pecepe ansamblul interactiilor, ansamblul manifestarilor tale. Iar de aici pot apare diferente radicale. In constructia brandului trebuie sa fii sincer si consistent.
Coerenta si consistenta, la fel precum esenta mesajului de brand fac parte din strategia de brand, indispensabile constructiei unui brand adevarat. Si asta nu este toul! Trebuie sa nu uitam nici cuvintele lui Jeff Jarvis: Daca nu poti fi cautat, nu poti fi gasit. Iar daca nu poti fi gasit nici nu existi. Aceasta inseamna astazi obligativitatea prezentei active in mediul virtual. Blog, eventual chiar un site propriu si evident conturile pe retelele de socializare. Si trebuie sa nu uitam ca web-ul nu uita. Tot ceea ce postam, de cand suntem copii, ramane prezent acolo si contribuie la consistenta sau inconsistenta imaginii si a brandului nostru.
Constructia brandului trebuie sa inceapa cu o analiza sincera a propriei personalitati, a calitatilor si defectelor tale. Dar, in aceeasi masura, a planului tau de dezvoltare personala, a telurilor pe care ti le propui. Iar de aici trebuie sa descoperi ce si cum anume trebuie sa comunici pentru a construi acel brand care va corespunde cel mai bine proiectului tau de viitor. Este o optiune pe termen lung, o optiune grea si deosebit de importanta. Succesul depinde in egala masura de corectitudinea acestei analize, precum si de profesionalismul cu care se va transpune in viata acest proiect, se va construi efectiv acest brand. Aspecte aparent nesemnificative, precum cartile de vizita, modul in care raspunzi la telefon, adresa de e-mail, aspectul si, evident, continutul blogului tau, dar si modul in care te prezinti in public, vestimentatie, limbaj verbal si nonverbal sunt tot atatea elemente definitorii pentru brandul tau.
Toate aceste aspecte trebuie sa fie coerente, sa se sustina reciproc si sa corespunda propriului tau mesaj. Ceea ce poate sustine un brand poate distruge un altul. Ele nu sunt bune sau rele in sine, dar ele pot corespunde sau nu brandului tau si prin asta il pot sustine sau, dimpotriva, il pot distruge. Este motivul din care constructia unui brand de succes trebuie incredintata totdeauna unor adevarati specialisti. Mai ales daca tinem seama de faptul ca mai devreme sau mai tarziu fiecare ne confruntam cu momente de cumpana, cu momente de criza. Iar gestionarea proasta a acestora poate distruge chiar si cele mai solide branduri. Dar, corect gestionata, orice criza poate fi transformata din riscul unei infrangeri intr-o noua victorie. Brandul personal reprezinta in ultima instanta bunul nostru cel mai de pret.
Tocmai de aceea trebuie sa-i acordam o atentie pe masura. Trebuie sa-l incredintam unor adevarati profesionisti in care putem avea totala incredere. Iar ca profesionist trebuie sa recunosc faptul ca e o imensa satisfactie sa poti contribui la constructia unui brand personal in care poti avea cu adevarat increderte.
Sursa: Antena Satelor, Emisiunea "Vrem să Stii" (16.02.2015), invitat Cecilia Caragea, consultant comunicare si branding Arena Communications.