Drepturile călătorilor care circulă cu trenul
În primul rând, pornim de la premisa că, în momentul cumpărării unui bilet de călătorie, se realizează, din punct de vedere juridic, un contract simplificat, care generează drepturi şi obligaţii în sarcina ambelor părţi.
09 Februarie 2015, 12:07
Prin urmare, drepturile dvs sunt atât de natură contractuală, izvorând din contractul de călătorie, dar şi legală, fiind prevăzute de anumite norme de drept. Astfel, în principal, obligaţiile transportatorului sunt cele arătate în biletul de călătorie, respectiv călătoria spre destinaţie, cu trenul având clasa şi categoria indicată şi într-un anumit interval de timp.
În ceea ce priveşte transportul de călători naţional, sunt prevăzute anumite drepturi specifice, cum ar fi:
Restituirea tarifului de transport
În cazul:
1. suprimărilor de trenuri;
2. pierderii legăturilor;
3. îmbolnăvirii în parcurs ;
4. suspendării sau întreruperilor de circulaţie,
5. renunţării la efectuarea călătoriei integral însă numai pentru porţiunea de traseu neparcursă
Tariful de transport se restituie în totalitate sau parţial, când:
1. legitimaţia de călătorie nu a fost utilizată sau a fost utilizată parţial datorită lipsei de loc,
2. legitimaţia a fost utilizată într-o clasă sau un tren de categorie inferioară celei menţionate pe legitimaţie, exceptând cazurile când călătorul solicită de bună voie călătoria într-o clasă sau cu un tren de categorie inferioară.
Suprimarea de trenuri
În acest caz, tariful de transport se restituie integral, inclusiv tariful de rezervare in cazurile in care trenul pentru care s-a emis legitimatia de calatorie nu mai circula sau in situatii de forta majora.
Restituirea partiala se face: in cazul suspendarii circulatiei unui tren, daca aceasta nu a fost cunoscuta inainte de plecarea din statia de pornire pentru parcursul neefectuat, cu conditia sa prezinte legitimatia de calatorie pentru aplicarea vizei de neutilizare a agentului operatorului de transport.
In functie de situatiile intalnite in cazul intreruperii circulatiei in parcurs calatorul poate fi transportat la statia initiala (daca acest lucru este posibil), fara plata transportului, restituindu-se doar tariful pentru parcursul neefectuat.
Pierderea legăturilor
În acest caz, transportatorul trebuie, dacă este necesar, să certifice pe legitimaţia de transport c ătrenul a fost anulat sau s-a pierdut leg tura. Ulterior, se va face o cerere de despăgubire.
Îmbolnăvirea în parcurs
Călătorul are dreptul la restituirea tarifului pentru parcursul neefectuat. Se va face o solicitare de restituire în scris, în staţia unde s-a întrerupt călătoria, anexându-se legitimaţia de călătorie şi un document care să ateste îmbolnăvirea.
Suspendarea sau întreruperea circulaţiei trenului
Dacă suspendarea nu a fost cunoscută înainte de plecare, aveţi dreptul la restituirea tarifelor aferente pentru parcursul neefectuat cu următoarele opţiuni;
- să solicitaţi înapoierea în staţia de cale ferată de plecare,
- să renunţaţi la continuarea călătoriei cu trenul.
În aceste cazuri, înapoierea va fi gratuită, putând fi restituită contravaloare parcursului rămas neefectuat.
ALTE DREPTURI.
Amânarea călătoriei.
Aveţi dreptul să cereţi amânarea călătoriei, numai pentru legitimaţiile care dau dreptul la acest tip de modificare a contractului de transport, înainte de începerea călătoriei.
Renuntarea la călătorie.
Călătorul care a obţinut o legitimaţie de călătorie valabilă pentru un anumit tren, poate renunţa la efectuarea călătoriei, indiferent de motive.
Călătorul care renunţă la călătorie are dreptul sa solicite restituirea tarifelor aferente, numai în anumite condiţi comerciale specifice tipului respectiv de legitimaţie de călătorie.
(3) În cazul legitimaţiilor de călătorie emise pe suport de hârtie (manual -pe formulare tipizate, sau prin sistemele electronice de emitere), pentru a avea dreptul la restituire tarifelor, la renunţarea la călătorie se impune prezentarea obligatorie a legitimaţiei de călătorie pentru aplicarea vizei de neutilizare.
Anticiparea călătoriei.
Pentru legitimatiile de calatorie achizitionate cu anticipatie (de max 5 zile) calatorii pot solicita modificarea contractului de transport (anticiparea calatoriei initiale) prin prezentarea la casele de bilete, sau la personalul de tren, pentru obtinerea vizei de anticipare indiferent de data pentru care aceasta a fost emisa fara a plati tarife suplimentare daca noua calatorie se desfasoara in conditiile calatoriei initiale (acelasi rang de tren, aceeasi clasa tarifara, acelasi tarif la data achizitionarii, aceeasi relatie de circulatie).
DAUNELE PENTRU ÎNTÂRZIERI.
Din păcate, deşi la Nivelul Uniunii Europene sunt în vigoare anumite norme care vă conferă drepturi extinse în ceea ce priveşte călătoria feroviară, România a amânat intrarea lor în vigoare până în anul 2019.
Prin urmare, strict în ceea ce priveşte serviciile naţionale de transport feroviar de călători, prevederile referitoare la dreptul de a cere anumite despăgubiri în cazul întârzierilor, care este reglementat la nivel european de Regulamentul (CE) nr. 1.371/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului, privind drepturile şi obligaţiile călătorilor din transportul feroviar, vor intra în vigoare în anul 2019.
Conform respectivului Regulament, călătorii au dreptul să primească despăgubiri în cazul anulării sau ori întârzierii trenurilor sau pierderii legăturilor între curse, inclusiv să li se ramburseze total sau parţial banii plătiţi pe bilet. Prin urmare, doar în ceea ce priveşte transportul internaţional, se pot solicita daune pentru întârzieri.
Sursa: Antena Satelor, Emisunea "Vrem să Ştii", rubrica Ghid Juridic, 09.02.2015