Motive alimentare obiective pentru reducerea consumului de carne roșie în favoarea consumului de leguminoase
Pentru a îmbunătăți sănătatea umană și durabilitatea mediului, ar trebui să se reducă consumul de carne roșie și să crească consumul de leguminoase în alimentație.
Articol de Simona Lazăr, 22 Noiembrie 2023, 14:54
Cu toate acestea, sunt necesare mai multe informații despre motivele alimentare pentru a dezvolta intervenții mai adaptate și mai eficiente care să vizeze consumul de leguminoase și de carne. Cercetătorii finlandezi au ales să studieze aceste determinări: „Ne-am propus să examinăm asocierile dintre motivele alimentare și consumul de carne roșie și de leguminoase și dacă aceste asocieri diferă între diferite subgrupuri (sex, grupe de vârstă, stare civilă, educație, IMC).”
Metode
Zece motive alimentare (sănătate, dispoziție, comoditate, atracție senzorială, conținut natural, preț ieftin, preț-valoare, control al greutății, familiaritate și preocupare etică măsurate cu Food Choice Questionnaire) au fost studiate la 3079 de adulți finlandezi în cadrul studiului DILGOM bazat pe populație. Consumul de alimente a fost evaluat cu Chestionarul de frecvență alimentară. Sunt raportate estimările ajustate din modelele de regresie multivariabile.
Rezultate
Importanța relativă mai mare a conținutului natural (β = - 0,275, IC 95% - 0,388; - 0,162) și preocuparea etică (β = - 0,462, IC 95% - 0,620; - 0,305) au fost asociate cu un consum mai mic de carne roșie, iar aprecierea mai mare a atracției senzoriale (β = 0,482, IC 95% 0,347; 0,616) și a prețului ieftin (β = 0,190, IC 95% 0,099; 0,281) cu un consum mai mare de carne roșie. O importanță mai mare a sănătății (β = 0,608, IC 95% 0,390; 0,825) a fost asociată cu un consum mai mare de leguminoase, iar o apreciere mai mare a comodității (β = - 0,401, IC 95% - 0,522; - 0,279), a prețului-valoare (β = - 0,257, IC 95% - 0,380; - 0,133) și a familiarității (β = - 0,278, IC 95% - 0,393; - 0,164) cu un consum mai mic de leguminoase. Asocierile dintre preocuparea deosebit de etică, controlul greutății, atracția senzorială și starea de spirit au variat în funcție de sex, vârstă, stare civilă sau IMC.
Concluzie
Elaborarea și implementarea acțiunilor de reducere a consumului de carne roșie și de creștere a consumului de leguminoase ar trebui să se concentreze pe mai multe motive alimentare în diferite subgrupuri.