-

Cum au parcurs drumul de la glorie la agonie trenurile de călători

Istoria recentă a trenurilor de călători a parcurs un drum descendent care a ajuns până la ceea ce pare a fi limita cea mai de jos: trenuri formate dintr-o locomotivă care tractează un singur vagon. Multe trenuri au dispărut, odată cu abandonarea unor linii, iar cele care circulă cu mai mult de patru-cinci vagoane sunt deja rarităţi.

Este o dimensionare logică, în raport cu numărul de călători, o realitate care este un coşmar dureros pentru cei care au muncit la CFR până în anii 1990, în timp ce relatările acestora, privind aglomeraţia din gări şi trenuri, par astăzi aproape neverosimile.

Oameni care au lucrat la CFR în perioada de glorie în ceea ce priveşte valorile de trafic au rememorat pentru Monitorul de Suceava acele vremuri.

Numărul impresionant de angajaţi şi de bilete vândute, la finele anilor ‘80

Liviu Moroşanu a lucrat aproape 35 de ani la CFR, până în anul 2009, în funcţii de conducere. Inginer de transporturi feroviare de profesie, acesta a fost timp de 13 ani şef staţie coordonator CFR Suceava. Avea în subordine activitatea de la toate cele trei staţii CFR, Burdujeni, Iţcani şi Şcheia.

Inginerul spune că din datele pe care şi le-a adunat în agende an de an, vârful activităţii de la CFR Suceava a fost anul 1989.

„La finele anului 1989 aveam 650 de salariaţi în subordine, la cele trei gări. Întregul Complex CFR Suceava, cu tot cu depoul de locomotive, revizie de vagoane, secţie de întreţinere linii, districte de mecanizare, policlinica CFR etc., aduna 2.200 de salariaţi”, a rememorat Liviu Moroşanu.

În aceeaşi perioadă, finele anilor ‘80, din staţiile Sucevei se vindeau lunar 130.000-140.000 de bilete.

„Era o pondere enormă de navetişti. Cea mai puternică relaţie la traficul de navetă era Cacica-Suceava, urmată de Paşcani-Suceava şi de traficul dinspre zona de munte. La cele trei schimburi de la fabrici în gări era puhoi de oameni”, descrie atmosfera de atunci fostul şef de la CFR Suceava.

Trenul făcea sub 5 ore de la Suceava la Bucureşti, în 1996

Liviu Moroşanu spune că perioada bună a CFR, cel puţin în ceea ce priveşte timpii de mers, s-a menţinut până la mijlocul anilor 1990.

„În octombrie 1996 s-a introdus primul trenul InterCity Suceava-Bucureşti. Avea un număr mic de opriri şi ajungea în Capitală în 4 ore şi 50 de minute”. O adevărată „rachetă” faţă de trenurile InterRegio de azi, Suceava-Bucureşti Nord, care parcurg distanţa în 7 ore.

Se circulă mai lent decât acum 45 de ani

„Traficul de călători a căzut puternic pe la începutul anilor 2000. Drumurile s-au modernizat, linia s-a degradat, iar traficul de pe calea ferată a scăzut. Foarte adevărat este şi că politica tarifară la CFR nu a fost strălucită. Trenurile de lung parcurs au ajuns un fel de maxi-taxi, care opresc în fiecare staţie, ceea ce nu este deloc în regulă, mai ales când ai un tarif ridicat”, îşi dă cu părerea un om care are dreptul să o facă.

Liviu Moroşanu spune că nici măcar în 1970-1971, perioadă din care are un mers al trenurilor, distanţa Suceava-Bucureşti nu se parcurgea în mai mult de şase ore şi un sfert.

Citeşte intreg reportajul pe www.monitorulsv.ro