Ascultă Radio Antena Satelor Live

Istoria unicului troleibuz rural din Europa

În ciuda tehnologiei avansate care a cuprins deopotrivă satul şi orasul, puţini ne putem imagina într-un viitor apropiat o linie de troleibuz care să circule pe uliţele satului.

04 Iunie 2018, 18:12

Deşi pare aproape incredibil, în satul Solonceni din Republica Moldova, troleibuzul era în anii '90 mijlocul de transport care asigura deplasarea sătenilor din partea de sud a localității, prin centru, spre zona industrială a satului.

Satul Solonceni este situat în nord-estul Republicii Moldova, la 12 km nord de centrul raional Rezina, pe malul vestic al râului Nistru. Localitatea se putea lăuda la începutul anilor '90 cu o populaţie de aproximativ 3.000 de locuitori şi cu un mijloc de transport nemaiîntâlnit în mediul rural şi anume troleibuzul.

Localitatea era pe atunci una prosperă, căci aici activa gospodăria țărănească colectivă (Sovhoz) „Solonceni” specializată în creșterea vitelor și prelucrarea culturilor cerealiere.

Din 1988 (URSS) până în 1993 (RM), conducător al întreprinderii a fost Zaeț Nicolae. În cadrul gospodăriei agricole (sovhoz) au fost implementate mai multe tehnologii de vârf pentru acea perioadă. Ca urmare, gospodăria agricolă a depășit de mai multe ori planurile impuse de administrația sovietică. Ca rezultat, bunăstarea gospodăriei și a locuitorilor a crescut. Lucrătorii primeau până la 500 de ruble pe lună, cei de la ferma de vite până la 600 de ruble, în timp ce salariul mediu pentru URSS în 1988 constituia 233 de ruble.

Ideea proiectării unei linii de troleibuz a fost o inițiativă personală a directorului întreprinderii de stat, principalul argument în favoarea acesteia fiind acela ca mijlocul de transport constituia resurse minime pentru întreținere: pentru autocar se alocau 93-94 de ruble pe zi, în timp ce pentru troleibuz era necesare 15 ruble.

Localnicii susţin că troleibuzul a circulat timp de trei ani, ăn perioada 1990 - 1993, iar traseul acestuia nu era mai mare de doi km, de la cimitirul dintr-un capăt al satului până în deal, la ferma situată la celălalt capăt al localităţii.

Şi astăzi sătenii sunt mândri că Solonceniul a avut odată troleibuz, lucru care le-a făcut aşezarea cunoscută la acea vreme în întreaga Europă. "Aşa era de frumoooos! Era delicat şi toţi se plimbau duminica prin sat. Nu plătea nimeni, că atunci benzina era ieftină" mai ţine minte mătuşa Eugenia Chirtoacă, în vârstă de 60 de ani.

Serafim Zaiat, zootehnician pe vremea troleibuzului, spune că acesta avea cam şase rute pe zi. "Dimineaţa pe la 4.00 aducea mulgătoarele la fermă şi înapoi lua paznicii de noapte. Şi copiii se duceau la şcoală cu troleibuzul. Încăpeau toţi. A circulat trei ani - din mai '90, până în septembrie '93, îşi aminteşte zootehnicianul. "Domnul director de sovhoz de atunci a făcut legătura cu Martaniuc, şeful pe troleibuze la Chişinău. Au făcut contract, au pus linie şi am arendat un troleibuz de la Parcul nr. 2 din capitală. Arenda pe un an costa atunci 50.000 de ruble. Plătea gospodăria. Pe urmă s-a scumpit energia electrică şi n-am mai putut ţine troleibuzul", povesteşte Zaiat.

Troleibuzul era deservit tehnic în Parcul de troleibuze din Chișinău, fiind remorcat de un tractor K-700 până în capitală. Drumul dura cam 6 ore într-o direcție. Timp de 20 de luni de exploatare, mijlocul de transport a fost deservit tehnic de 4 ori. În consecință, pentru întreaga perioadă de lucru în satul Solonceni, troleibuzul nu s-a defectat niciodată. Despre fiabilitatea troleibuzului de la Solonceni vorbeşte cu mare satisfacţie Ecaterina Creciun, soţia celui ce a condus troleibuzul: "Era fix ca cele de azi din Chişinău, de culoare gălbuie. Bun troleibuzul. Cât a lucrat un an de zile, soţul meu n-a stat niciodată la reparaţie cu el. Fiecare se suia cum şi când vroia. Dacă nu plătea nimeni... Tare mulţumită era lumea".

În 1993, circulația troleibuzului a fost sistată pentru totdeauna. Odată cu prăbușirea Uniunii Sovietice, directorul gospodăriei agricole Solonceni a fost demis din postul său în septembrie / octombrie 1993 iar proiectul troleibuzului în sat a fost sistat, sub pretextul costului ridicat al energiei electrice la acel moment. La 9 iulie 1994 rețeaua electrică a fost dezasamblată, iar troleibuzul pus la păstrare pe teritoriul garajului gospodăriei.

Cât valorează o casă "bântuită" pe piață imobiliară. Superstițiile care schimbă prețurile locuințelor
Mozaic 23 Noiembrie 2025, 10:49

Cât valorează o casă "bântuită" pe piață imobiliară. Superstițiile care schimbă prețurile locuințelor

Pe una dintre cele mai efervescente și costisitoare piețe imobiliare din lume, valoarea unei proprietăți nu mai este...

Cât valorează o casă "bântuită" pe piață imobiliară. Superstițiile care schimbă prețurile locuințelor
Scheletul de dinozaur, noua pasiune a colecționarilor de lux
Mozaic 21 Noiembrie 2025, 10:49

Scheletul de dinozaur, noua pasiune a colecționarilor de lux

Piața obiectelor de paleontologie a reconfirmat trendul ascendent al interesului colecționarilor pentru vestigiile...

Scheletul de dinozaur, noua pasiune a colecționarilor de lux
O femeie și-a trimis din greșeală pisica printr-un colet poștal
Mozaic 19 Noiembrie 2025, 14:17

O femeie și-a trimis din greșeală pisica printr-un colet poștal

Un incident deopotrivă bizar și amuzant a alertat autoritățile din Bavaria, Germania, după ce o angajată a unui punct de...

O femeie și-a trimis din greșeală pisica printr-un colet poștal
Prețul luxului extrem - Aproape un sfert de miliard de dolari, plătiți pentru un tablou de Gustav Klimt
Mozaic 19 Noiembrie 2025, 09:08

Prețul luxului extrem - Aproape un sfert de miliard de dolari, plătiți pentru un tablou de Gustav Klimt

Lumea artei a fost martora unei tranzacții de referință marți seara la New York, unde un portret realizat de maestrul...

Prețul luxului extrem - Aproape un sfert de miliard de dolari, plătiți pentru un tablou de Gustav Klimt
Generația care nu mai are timp - Cum am ajuns să ne pierdem libertatea în numele eficienței
Mozaic 12 Noiembrie 2025, 10:04

Generația care nu mai are timp - Cum am ajuns să ne pierdem libertatea în numele eficienței

Ne grăbim să trăim, dar uităm să existăm. Generația modernă, prinsă între aplicații de productivitate și visul eficienței...

Generația care nu mai are timp - Cum am ajuns să ne pierdem libertatea în numele eficienței
Mesaje de Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil. Idei de urări de „La mulți ani” pentru cei care își serbează astăzi numele
Mozaic 08 Noiembrie 2025, 09:46

Mesaje de Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil. Idei de urări de „La mulți ani” pentru cei care își serbează astăzi numele

În fiecare an, pe 8 noiembrie, creștinii îi cinstesc pe Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil, considerați conducători ai...

Mesaje de Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil. Idei de urări de „La mulți ani” pentru cei care își serbează astăzi numele
Biserica cu cel mai înalt turn din lume este acum Sagrada Familia, opera lui Gaudí
Mozaic 31 Octombrie 2025, 09:50

Biserica cu cel mai înalt turn din lume este acum Sagrada Familia, opera lui Gaudí

După decenii de așteptare și eforturi de construcție, simbolul arhitectural al Barcelonei a atins un nou reper monumental....

Biserica cu cel mai înalt turn din lume este acum Sagrada Familia, opera lui Gaudí
A înghițit 100 de magneți ca pe bomboane: Intervenție de urgență pentru un adolescent în stare gravă
Mozaic 24 Octombrie 2025, 10:27

A înghițit 100 de magneți ca pe bomboane: Intervenție de urgență pentru un adolescent în stare gravă

Un adolescent de 13 ani din Noua Zeelandă a ajuns pe masa de operație după ce a înghițit aproape o sută de magneți...

A înghițit 100 de magneți ca pe bomboane: Intervenție de urgență pentru un adolescent în stare gravă