Ascultă Radio Antena Satelor Live

Istoria unicului troleibuz rural din Europa

În ciuda tehnologiei avansate care a cuprins deopotrivă satul şi orasul, puţini ne putem imagina într-un viitor apropiat o linie de troleibuz care să circule pe uliţele satului.

04 Iunie 2018, 18:12

Deşi pare aproape incredibil, în satul Solonceni din Republica Moldova, troleibuzul era în anii '90 mijlocul de transport care asigura deplasarea sătenilor din partea de sud a localității, prin centru, spre zona industrială a satului.

Satul Solonceni este situat în nord-estul Republicii Moldova, la 12 km nord de centrul raional Rezina, pe malul vestic al râului Nistru. Localitatea se putea lăuda la începutul anilor '90 cu o populaţie de aproximativ 3.000 de locuitori şi cu un mijloc de transport nemaiîntâlnit în mediul rural şi anume troleibuzul.

Localitatea era pe atunci una prosperă, căci aici activa gospodăria țărănească colectivă (Sovhoz) „Solonceni” specializată în creșterea vitelor și prelucrarea culturilor cerealiere.

Din 1988 (URSS) până în 1993 (RM), conducător al întreprinderii a fost Zaeț Nicolae. În cadrul gospodăriei agricole (sovhoz) au fost implementate mai multe tehnologii de vârf pentru acea perioadă. Ca urmare, gospodăria agricolă a depășit de mai multe ori planurile impuse de administrația sovietică. Ca rezultat, bunăstarea gospodăriei și a locuitorilor a crescut. Lucrătorii primeau până la 500 de ruble pe lună, cei de la ferma de vite până la 600 de ruble, în timp ce salariul mediu pentru URSS în 1988 constituia 233 de ruble.

Ideea proiectării unei linii de troleibuz a fost o inițiativă personală a directorului întreprinderii de stat, principalul argument în favoarea acesteia fiind acela ca mijlocul de transport constituia resurse minime pentru întreținere: pentru autocar se alocau 93-94 de ruble pe zi, în timp ce pentru troleibuz era necesare 15 ruble.

Localnicii susţin că troleibuzul a circulat timp de trei ani, ăn perioada 1990 - 1993, iar traseul acestuia nu era mai mare de doi km, de la cimitirul dintr-un capăt al satului până în deal, la ferma situată la celălalt capăt al localităţii.

Şi astăzi sătenii sunt mândri că Solonceniul a avut odată troleibuz, lucru care le-a făcut aşezarea cunoscută la acea vreme în întreaga Europă. "Aşa era de frumoooos! Era delicat şi toţi se plimbau duminica prin sat. Nu plătea nimeni, că atunci benzina era ieftină" mai ţine minte mătuşa Eugenia Chirtoacă, în vârstă de 60 de ani.

Serafim Zaiat, zootehnician pe vremea troleibuzului, spune că acesta avea cam şase rute pe zi. "Dimineaţa pe la 4.00 aducea mulgătoarele la fermă şi înapoi lua paznicii de noapte. Şi copiii se duceau la şcoală cu troleibuzul. Încăpeau toţi. A circulat trei ani - din mai '90, până în septembrie '93, îşi aminteşte zootehnicianul. "Domnul director de sovhoz de atunci a făcut legătura cu Martaniuc, şeful pe troleibuze la Chişinău. Au făcut contract, au pus linie şi am arendat un troleibuz de la Parcul nr. 2 din capitală. Arenda pe un an costa atunci 50.000 de ruble. Plătea gospodăria. Pe urmă s-a scumpit energia electrică şi n-am mai putut ţine troleibuzul", povesteşte Zaiat.

Troleibuzul era deservit tehnic în Parcul de troleibuze din Chișinău, fiind remorcat de un tractor K-700 până în capitală. Drumul dura cam 6 ore într-o direcție. Timp de 20 de luni de exploatare, mijlocul de transport a fost deservit tehnic de 4 ori. În consecință, pentru întreaga perioadă de lucru în satul Solonceni, troleibuzul nu s-a defectat niciodată. Despre fiabilitatea troleibuzului de la Solonceni vorbeşte cu mare satisfacţie Ecaterina Creciun, soţia celui ce a condus troleibuzul: "Era fix ca cele de azi din Chişinău, de culoare gălbuie. Bun troleibuzul. Cât a lucrat un an de zile, soţul meu n-a stat niciodată la reparaţie cu el. Fiecare se suia cum şi când vroia. Dacă nu plătea nimeni... Tare mulţumită era lumea".

În 1993, circulația troleibuzului a fost sistată pentru totdeauna. Odată cu prăbușirea Uniunii Sovietice, directorul gospodăriei agricole Solonceni a fost demis din postul său în septembrie / octombrie 1993 iar proiectul troleibuzului în sat a fost sistat, sub pretextul costului ridicat al energiei electrice la acel moment. La 9 iulie 1994 rețeaua electrică a fost dezasamblată, iar troleibuzul pus la păstrare pe teritoriul garajului gospodăriei.

Festivităţile de Ziua Sfântului Patrick,'cea mai mare petrecere din lume'
Mozaic 17 Martie 2024, 10:29

Festivităţile de Ziua Sfântului Patrick,'cea mai mare petrecere din lume'

Un public numeros este aşteptat duminică să inunde străzile din oraşele Irlandei şi din întreaga lume pentru a urmări...

Festivităţile de Ziua Sfântului Patrick,'cea mai mare petrecere din lume'
Lege de descurajare a cumpărării hainelor din categoria "fast-fashion", adoptată în Parlamentul Franţei
Mozaic 15 Martie 2024, 09:58

Lege de descurajare a cumpărării hainelor din categoria "fast-fashion", adoptată în Parlamentul Franţei

Camera inferioară a Parlamentului Franţei a adoptat o lege menită să scadă apetitul cetăţenilor de a cumpăra haine din...

Lege de descurajare a cumpărării hainelor din categoria "fast-fashion", adoptată în Parlamentul Franţei
O viață în lupta cu boala. Povestea omului care a trăit într-un 'plămân de fier' până la vârsta de 78 de ani
Mozaic 13 Martie 2024, 19:32

O viață în lupta cu boala. Povestea omului care a trăit într-un 'plămân de fier' până la vârsta de 78 de ani

Poliomielita, o boală virală care poate provoca paralizie permanentă, a fost o amenințare majoră pentru sănătatea globală...

O viață în lupta cu boala. Povestea omului care a trăit într-un 'plămân de fier' până la vârsta de 78 de ani
Inovație în alimentație. Universitatea 'Dunărea de Jos' brevetează pâinea cu gust și proprietăți de carne
Mozaic 12 Martie 2024, 16:29

Inovație în alimentație. Universitatea 'Dunărea de Jos' brevetează pâinea cu gust și proprietăți de carne

Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM) a acordat Universităţii 'Dunărea de Jos' din Galaţi brevet de invenţie pentru...

Inovație în alimentație. Universitatea 'Dunărea de Jos' brevetează pâinea cu gust și proprietăți de carne
Echipaj în visare - Pilot și copilot suspendați după ce au adormit concomitent în timpul unui zbor
Mozaic 11 Martie 2024, 15:55

Echipaj în visare - Pilot și copilot suspendați după ce au adormit concomitent în timpul unui zbor

Compania indoneziană Batik Air a suspendat doi piloţi care au adormit în timpul unui zbor pe o rută internă, în luna...

Echipaj în visare - Pilot și copilot suspendați după ce au adormit concomitent în timpul unui zbor
Porci modificaţi genetic, pentru a răspunde la penuria de donatori de organe
Mozaic 13 Februarie 2024, 15:46

Porci modificaţi genetic, pentru a răspunde la penuria de donatori de organe

Oamenii de ştiinţă de la compania PorMedTecTokyo aparţinând Universităţii Meiji din Tokyo au creat pentru prima dată în...

Porci modificaţi genetic, pentru a răspunde la penuria de donatori de organe
Un ou din antichitate, descoperit în Anglia, conţine încă lichid
Mozaic 13 Februarie 2024, 10:23

Un ou din antichitate, descoperit în Anglia, conţine încă lichid

Un ou din perioada romană, descoperit cu câţiva ani în urmă în oraşul Aylesbury din centrul Angliei, conţinea încă lichid,...

Un ou din antichitate, descoperit în Anglia, conţine încă lichid
Radioul şi Turnul Eiffel
Mozaic 08 Februarie 2024, 10:02

Radioul şi Turnul Eiffel

Radioul şi Turnul Eiffel

Radioul şi Turnul Eiffel