Dinozaurul care a fascinat lumea

În Argentina, paleontologii au descoperit fosile ale unei specii de dinozaur care au supravieţuit unui eveniment catastrofal, în care au dispărut toate speciile înrudite cu ea.

În cele 180 de milioane de ani, în care au vieţuit pe Pământ, dinozaurii – un grup foarte mare şi divers – au trecut prin mai multe extincţii în masă, ca urmare a unor dezastre naturale la scară foarte mare, ce au dus la dispariţia a numeroase specii.

Cea mai teribilă dintre aceste extincţii a avut loc acum 66 de milioane de ani, la sfârşitul perioade cretacice; ea s-a datorat probabil efectelor combinate ale impactului unui asteroid şi ale erupţiilor vulcanice violente şi a dus la dispariţia aproape în totalitate a dinozaurilor, supravieţuind doar descendenţii lor - păsările.

Dar acesta nu a fost singura extincţie masivă cu care s-au confruntat dinozaurii; o alta a avut loc mult mai devreme, acum 145 de milioane de ani, la graniţa dintre Jurasic şi Cretacic când au dispărut multe specii terestre şi marine. Dinozaurul descoperit în Argentina - o specie denumită de paleontologi Leinkupal laticauda - a fost un supravieţuitor al acestei extincţii. Se credea că atunci ar fi dispărut întrega familie a diplodocidelor, din care făcea parte şi Leinkupal laticauda.

Grupul era deja în declin la acea dată, diversitatea lui scăzuse şi se credea că evenimentele de la graniţa Jurasic-Cretacic ar fi fost lovitura de graţie, care ar fi dus la dispariţia completă a acestui grup de dinozauri.

Diplodocidele făceau parte din grupul mai larg al sauropodelor, dinozauri erbivori de mari dimensiuni. Iată însă că o specie de diplodocid, cel puţin, a supravieţuit: Leinkupal laticauda. Este singurul diplodocid descoperit până acum în America de Sud şi singura specie de diplodocid cunoscută care a supravieţuit până în Cretacic.

26.05-dizozaur-1