Ascultă Radio Antena Satelor Live

10 motive pentru care ar trebui să apreciem mai mult furnicile

Le pomenim când aducem în discuție hărnicia, însă furnicile nu sunt numai un etalon al vredniciei, sunt insecte cu adevărat impresionante.

07 Iunie 2018, 16:19

Poate ca nu știați că societatea lor este una elaborată, care se aseamănă foarte mult cu a noastră.

În lume există peste 10.000 de specii de furnici, de dimensiuni variate și culori diferite, de la albastru sau violet, până la verde, roșu sau maro.

Pentru că sunt foarte răspândite și trăiesc pe toate continentele, biomasa tuturor furnicilor din lume echivalează cu biomasa tuturor oamenilor și reprezintă aproximativ 10% din biomasa tuturor animalelor. Mai mult decât atât, se pare câ furnicile au trăit alături de dinozauri. Fosile ale lor datează de acum 130 de milioane de ani.

În ceea ce privește forța lor fizică, furnicile sunt construite să fie foarte rezistente și eficiente în munca pe care o depun. O furnică poate ridica de 20 de ori greutatea ei.

Nici la capitolul inteligență acestea nu stau mai rău... creierul lor conține în jur de 250.000 de celule nervoase, fiind cel mai bine dezvoltat dintre toate insectele. Prin comparație, creierul uman are 10 milioane de celule.

Poate că nu dau dovadă de genul de inteligență asociat omului, dar furnicile au mijloace avansate de comunicare, o structură ierarhică strictă și multe alte caracteristici care te vor uimi. Iată câteva dintre acestea:

1. Furnicile pot „coase” rănile

Dacă te rănești, cu siguranță te vei îndrepta spre un spital sau măcar spre o farmacie. Dar ce faci dacă te afli în sălbăticie sau în mijlocul pustietății? Nu ai trusă de prim-ajutor, iar în jur nu e nimeni care să te ajute.

Ei bine, se pare că unele triburi africane s-au confruntat cu aceeași problemă și au găsit o soluție foarte eficientă: furnicile.

Dacă un războinic Maasai se află în sălbăticie și se alege cu o rană care trebuie cusută, el caută un mușuroi de furnici. Apoi alege câteva furnici mari și le lasă să îl muște de marginile rănii.

Apoi, el va îndepărta furnica, păstrându-i numai capul, care joacă rolul de capsă pentru suturarea plăgii. O astfel de „copcă” poate să reziste zile întregi.

2. Au grijă de furnicile moarte

Există foarte puține creaturi care nu își tratează morții ca pe o piedică. Printre aceste creaturi se numără oamenii, elefanții și, în mod surprinzător, furnicile.
Există chiar și furnici care au rolul de… gropar și duc cadavrele în afara comunității, pentru a nu se declanșa infecții în mușuroi.

3. Furnicile pot crea clone

Furnicile pot folosi o formă de reproducere care nu necesită fertilizare. Astfel, progeniturile rezultate sunt copia genetică fidelă a mamei. S-a descoperit că un grup de furnici amazoniene folosesc această metodă. Ele au creat o colonie de furnici formată doar din femele și niciun mascul.

4. Le predau lecții furnicilor tinere

Furnicile au un sistem social foarte complex. Pentru a-și ușura munca, diferite furnici îndeplinesc diverse sarcini, cum ar fi procurarea hranei, menținerea curățeniei sau asumarea rolului de doică.
Furnicile nu se nasc pricepute la îndeplinirea acestor sarcini, ci învață de la alte furnici, care le instruiesc într-un anumit domeniu.
Există și cazuri în care furnicile care învață prea încet sunt trimise să se ocupe de alte îndatoriri.

5. Înțeleg agricultura

Foarte puține animale înțeleg acest concept. Se pare, însă, că furnicile practicau agricultura cu mult timp înaintea omului. Aceste creaturi inteligente își cultivă propria lor grădină, formată din ghemotoace de ciuperci, ca un mucegai.
Mai târziu, regina furnicilor folosește aceste ghemotoace pentru a-și hrăni progeniturile.

6. Se ocupă chiar și de „creșterea animalelor”

Furnicile se pricep nu doar la grădinărit. Ele se ocupă și cu creșterea unor insecte minuscule, care secretă un lichid dulce.
Furnicile plimbă aceste insecte dintr-un loc în altul atunci când se mută, exact așa cum procedăm noi cu vacile sau caprele.

7. Merg la război

Pare incredibil, insa există furnici-soldat care iau parte la războaie cu alte mușuroaie.
Mulțumită simțului dezvoltat al mirosului, furnicile își dau seama de diferența dintre propriii soldați și cei ai inamicului. Insectele folosesc o varietate de tactici de asalt și apărare și iau chiar și prizonieri din coloniile inamice.

8. Își salvează camarazii răniți în bătălii

Specia de furnici Megaponera analis se găsește în regiunea de sud a Africii. S-a descoperit recent că furnicile acestei specii își duc soldații răniți înapoi în colonie, la sfârșitul unei lupte cu termitele.
Această specie de furnici atacă frecvent mușuroaiele de termite, pentru a obține mâncare pentru coloniile lor. Cercetătorii au descoperit că furnicile mai mari culeg indivizii răniți și îi transportă înapoi în colonie.
Peste 90% dintre acești soldați supraviețuiesc și luptă și în alte bătălii, conform cercetătorilor.

Explorare profundă a Vulcanilor Noroioşi: Tehnologia FullWaver adaugă o nouă dimensiune cercetării geologice