Un nou element chimic va completa tabelul periodic

Oamenii de ştiinţă anunţă că au descoperit un nou element chimic, care va completa tabelul periodic. Este vorba de un nou element super-greu, care a fost numit ununseptium, pentru că are 117 protoni în nucleu.

Elementele care au aşa mulţi protoni în nucleu nu apar în mod natural, pot fi create doar în laborator. Elementele super-grele sunt cele care au peste 104 protoni. Cel mai greu element care apare în natură este uraniul, care are 92 de protoni.

Savanţii pot crea în laborator elemente mai grele ca uraniul, adăugând protoni într-un nucleu atomic, prin reacţii de fuziune nucleară. Cu cât are mai mulţi protoni, cu atât este mai instabil un element chimic, de aceea elementele super-grele există doar câteva microsecunde sau nanosecunde, apoi se distrug. De aceea, ele nici nu au aplicaţii practice.

Totuşi, oamenii de ştiinţă speră să descopere dacă este posibil ca elementele super-grele să redevină stabile. Ununseptium a fost obţinut prima dată în anul 2010, de o echipă de la Lawrence Livermore National Laboratory, în colaborare cu Joint Institute for Nuclear Research din Dubna, Rusia.

De atunci, savanţii au făcut teste pentru a confirma existenţa acestui element.