MittiCool - Frigiderul pentru săraci
În India a fost creat un "frigider pentru săraci", care păstrează alimentele proaspete timp de 5 zile, fără electricitate. Inventatorul indian Mansukhbhai Prajapati se ocupa de mult timp cu vânzarea filtrelor din lut pentru apă.
05 Septembrie 2014, 21:00
În februarie 2001, a avut loc un cutremur, despre care s-a relatat pe larg în presă. Şi într-unul din ziare, Prajapati a văzut un filtru de al său cu inscripţia "frigider spart pentru cei săraci". "M-a făcut să mă gândesc şi de fapt am început să lucrez la un frigider care va păstra alimente proaspete, fără electricitate", a declarat Prajapati. De trei ani, el a testat toate tipurile de sol, argilă şi design pentru viitorul frigider. În cele din urmă, în 2005, Prajapati a venit cu propriul său frigider «MittiCool».
„MittiCool" este un paralelipiped din lut, cu uşa din sticlă, care păstrează mâncarea la o temperatură mai coborâtă cu cel puţin 8 grade Celsius decât cea din exterior. Mitti, ceea ce în hindi înseamnă "pământ", nu este nimic altceva decât un recipient din lut, în care apa se scurge dintr-un compartiment superior prin pereţii laterali şi, evaporându-se, răceşte un container cu produse alimentare plasate în partea de jos. MittiCool este, de asemenea, prevăzut cu un mic robinet pentru apă potabilă. Primul raft poate fi folosit pentru legume, fructe şi al doilea raft poate fi folost pentru depozitarea lactatelor, etc.
Desigur, acest frigider nu va funcţiona peste tot. Evaporarea pentru răcire funcţionează bine numai în zonele cu clima uscată. Dar pentru oamenii care trăiesc în condiţii "convenabile", aceasta este o soluţie foarte rezonabilă, ecologică şi la un preţ accesibil pentru a prelungi termenul de valabilitate al produselor alimentare.
Astăzi, Prajapati deţine o mică industrie în care lucrează multe femei. Realizează, de asemenea, oale, farfurii, boluri. Frigiderul din lut este destinat atât pieţelor interne, cât şi externe (Kenya şi Emiratele Arabe Unite) şi a făcut ca Prapajati să devină unul dintre marii antreprenori din India.
Povestea lui este relatată de autorii unei cărţi: "Jugaad Innovation: gândeşte frugal, fii flexibil, generează o creştere explozivă". Navi Radjou, Jaideep Prabhu şi Simone Ahuja călătoresc prin ţări în curs de dezvoltare şi povestesc despre inovaţiile care provin de jos, din nevoie, şi care sunt capabile să găsească soluţii eficiente la costuri accesibile. Dovedesc că este în curs o revoluţie culturală care, cu creativitate şi geniu, sfidează modelele de producţie occidentale, sfidează tehnologia.
Situaţia aminteşte de legenda de la NASA, care a cheltuit milioane de dolari pentru a crea un stilou care ar putea scrie în vid, în timp ce cosmonauţii sovietici se foloseau de un creion.