World Radio Day: Radioul, echilibrul dintre informare şi divertisment
Ziua Mondială a Radioului sărbătorește puterea de durată a radioului ca mijloc de comunicare, informare și divertisment. De la începuturile sale, radioul a fost esențial în conectarea oamenilor dincolo de granițe, culturi și limbi.
13 Februarie 2024, 11:28
Declarată în 2011 de UNESCO şi confirmată de Adunatea Generală a Naţiunilor Unite în 2012 ca zi internaţională în cadrul ONU, 13 februarie este Ziua Internaţională a Radioului.
Ştiaţi că radioul are o vechime de peste 100 de ani? De fapt, radioul a acoperit perioade din trei secole şi două milenii.
A apărut la sfârşitul secolului al XIX-lea ca telegrafie fără fir, a înflorit în secolul al XX-lea ca prim mjjloc de comunicare în masă şi rămâne relevant în secolul al XXI-lea, evoluând cu tehnologia digitală şi cultura modernă.
Chiar dacă inventatorul italian Guglielmo Marconi a primit Premiul Nobel pentru Fizică în 1909 pentru contribuţia sa majoră la dezvoltarea radioului, procesul în sine de a trimite semnale în eter prin intermediul undelor electromagnetice a fost anticipat încă de la începutul anilor 1860 şi inventat în etape de cercetători şi ingineri străluciţi din întreaga lume.
Acesta a fost un Minut de Ziua Internaţională a Radioului UNESCO.
Radioul este un mare educator acoperind toate domeniile, de la educaţia de bază până la disciplinele academice ale istoriei, ştiinţei, drepturilor şi îndatoririlor cetăţeneşti, psihologiei, economiei, instruirii practice, perfecţionării şi altele.
Cele trei servicii oferite de radio sunt informaţia, divertismentul şi educaţia.
Radioul îi ajută pe oameni în domenii mai greu accesibile, să îşi repare acoperişurile, să îşi îngrijească grădinile, să îşi repare maşinile, să mănânce sănătos, să facă exerciţii, să îşi managerieze banii, să iasă cu prietenii şi familiile... şi să voteze pe baza înţelegerii principiilor democratice, informeaza Rador.
Educaţia este remediul pentru ignoranţă. Iluminarea hrăneşte gândirea critică, înţelegerea reciprocă şi incluziunea, care contribuie la pace.
În această epocă modernă a comunicării instantanee şi a reţelelor sociale, toate platformele - de la cele mai puternice conglomerate media şi agenţii guvernamentale până la bloguri independente şi podcasturi - se confruntă pentru atenţie, influenţă şi surse regenerabile de venituri.
Unul dintre scopurile Zilei Mondiale a Radioului este să încurajeze sprijinirea realizărilor seculare ale radioului ca organism care îşi asigură principalele mjloace de existenţă prin rădăcini înfipte adânc în comunităţile pe care le deserveşte.
Trebuie sărbătorite eforturile radioului de a informa, distra şi educa ascultătorii din toată lumea şi trebuie încurajată comunicarea liberă de idei care conduce spre o dezvoltare umană sustenabilă.
Pentru ca democraţia să supravieţuiască şi chiar să prospere, şi pentru ca pacea să prevaleze în timpuri de dezacorduri şi tensiuni mari, este important ca radioul şi cei care se ocupă de programele sale să rămână ferm dedicaţi principiilor fundamentale ale libertăţii de exprimare şi dreptului la informare.
Într-o lume zgomotoasă de narative competitive, radiodifuzorii demni de încredere îşi tratează invitaţii, vizitatorii, ascultătorii şi concurenţii cu respect şi politeţe.
Radioul va supravieţui în anii care vor veni dacă practicienii săi vor evita tendinţa de a obţine victoria în detrimentul corectitudinii şi sincerităţii. Timp de mai mult de un secol, ca un organism iconic de media, radioul a generat bunăvoinţă şi de cele mai multe ori a fost ghidat de această busolă.
Fie să continue în aceeaşi direcţie.
Orice formă de tehnologie poate fi o sabie cu două tăişuri, iar apărătorii libertăţii şi faptelor trebuie să rămână mereu vigilenţi. Radioul nu este diferit.
În primul său secol de existenţă, radioul a avansat pe calea democraţiei, mult mai des ca vehicul şi promotor al drepturilor omului.
Una dintre abilităţile cheie ale radioului de a contribui la vigilenţa împotriva încălcării drepturilor omului a fost diversitatea sa structurală - ca instituţie formată atât din organizaţii mari cât şi mici... de la guverne naţionale şi corporaţii gigantice până la operaţiuni familiale, mergând în ritmul propriu în serviciul oamenilor despre care ştia că se află în raza de acoperire a semnalelor sale.
Vă mai aminitiţi de jingle-urile de la posturile de radio cu care aţi crescut? Jingle, sounder şi bunper sunt termeni folosiţi pentru a descrie elemente de producţie folosite de posturile de radio pentru a-şi promova şi consolida brandurile.
Deşi jingle-urile datează de decenii şi au evoluat de-a lungul anilor, rămân în continuare eficiente şi populare - mai ales în ceea ce priveşte posturile de radio comerciale.
Fac ca acele posturi să sune, ei bine, ca un post de radio. Reprezintă de asemenea un element esenţial al lumii publicităţii pentru promovarea produselor la posturile de radio.
Există jingle-uri care datează încă din 1926. Mii de posturi de radio de pe cele cinci regiuni geografice îşi menţin tradiţia de a folosi jingle-uri care le definesc, în limbi diferite, pentru a-şi identifica platformele, menţinând totodată farmecul general de a fi un post de radio.
În momente de urgenţă, precum dezastrele naturale sau distrugerile războiului, ni se reaminteşte de fragilitatea infrastructurii noastre moderne.
Publicul - dependent de reţeaua electrică, de internet şi de computer - este vulnerabil în faţa perturbărilor din comunicaţii. de aceea radioul AM/FM este numit primul care răspunde, dintre mass-media.
Este în avantajul tuturor, inclusiv al guvernelor, să menţină şi să protejeze frecvenţele radio de urgenţă pentru diseminarea publică a informaţiilor vitale.
Când luminile se sting şi internetul se închide - incidente tot mai des întâlnite - emisia radio serveşte ca linie vitală nepreţuită.
Fiţi siguri că locuinţa şi maşina voastră sunt echipate întotdeauna cu un radio portabil autonom şi baterii noi. Acesta a fost un Minut de Ziua Internaţională a Radioului UNESCO.