Odovania Botezului Domnului
Odovania praznicului Botezului Domnului marchează încheierea perioadei de sărbătorire a Botezului Domnului nostru Iisus Hristos la răul Iordan. (odovánie - timpul de o săptămâna sau a opta zi după o sărbătoare împărătească, cînd se stinge influenţa ei, termenul este din limba slavonă şi înseamnă „sfârşit'', „dezlegare'' sau „încheiere'' a sărbătorii).
03 Ianuarie 2017, 22:00
Ca în cazul fiecărei sărbători împărătești, un specific al slujbelor bisericești de acum este acela că imnele (cântările) intonate reflectă abundent tema sărbătorii, atât înainte de aceasta (în timpul de înainte-prăznuire), cât și după sărbătoarea propriu-zisă (până la odovanie).
Mai numim Botezul Domnului și „Bobotează", cuvânt de origine greacă, ce înseamnă "Arătarea Domnului" – Epifanie, adică arătarea Sfintei Treimi. În acest sens, Sfântul Apostol și Evanghelist Matei ne spune:
„Cerurile s-au deschis şi Duhul lui Dumnezeu S-a văzut, coborându-Se ca un porumbel şi venind peste El (Iisus). Şi glas din ceruri s-a auzit zicând: Acesta este Fiul Meu Cel iubit întru Care am binevoit" (Matei 3, 16-17)
Aghiasma mare ce se slujeşte la Bobotează are o putere sfinţitoare şi tămăduitoare deosebit de mare, ea purtând în sine darurile minunate ale Duhului Sfânt, cu mult mai mult decât Aghiasma mică. Credincioşii o beau înaintea Anafurei, vreme de opt zile, de la 6 până la 14 ianuarie. După această perioadă se poate bea sau stropi cu Aghiasma mare doar cu binecuvântarea preotului, exceptând cazurile de extremă necesitate.
În ziua Odovaniei Botezului Domnului, se reia întreaga rânduială liturgică din ziua praznicului Botezului Domnului. Cu aceasta se încheie ciclul liturgic al sărbătorilor împărătești din perioada Octoihului: Naşterea Domnului, Tăierea Împrejur şi Botezului Domnului. Următorul praznic Împărătesc se face la 2 februarie (pomenirea Întâmpinării Domnului) în timpul perioadei numită Triod.
Octoihul este perioada din anul bisericesc în care la strană se interpretează în cadrul slujbelor imne din cartea cu același nume, cuprinzând cântări bisericeşti compuse de Sf. Damaschin pe opt glasuri. Începând cu Duminica Vameşului şi a Fariseului intrăm în perioada Triodului în care ne pregătim pentru marele praznic al Învierii Domnului nostru Iisus Hristos. Această perioadă stabilită de Biserică durează 10 săptămâni și cuprinde totodată Postul cel Mare. (triod - din grecescul „triodion" - odă, cântare în trei ode/ strofe).
Cea mai cunoscută cântare a praznicului Botezului Domnului este troparul sărbătorii. Ea ne amintește de marele eveniment al descoperirii adâncului iubirii lui Dumnezeu, Sfânta Treime, Care pentru noi oamenii și a noastră mântuire a coborât cerurile ca să ne arate calea către cer: iubirea.
Troparul Botezului Domnului, glasul 1:
În Iordan botezându-Te Tu, Doamne, închinarea Treimii S-a arătat: că glasul Părintelui a mărturisit Ție, Fiu iubit pe Tine numindu-Te şi Duhul în chip de porumbel a adeverit întărirea cuvântului. Cel ce Te-ai arătat, Hristoase Dumnezeule, şi lumea ai luminat, slavă ţie.