Epuizarea profesională afectează tot mai mulți români, femeile fiind cele mai expuse riscului
Mulți români nu se simt împliniți profesional, iar femeile sunt cele mai afectate de sindromul „burnout”, reiese dintr-o cercetare efectuată de Reveal Marketing Research.

Articol de Petruț Mazilu, 06 Martie 2025, 13:31
Stresul la locul de muncă, lipsa unui echilibru între viața profesională și cea personală, dar și presiunile sociale sunt factori care contribuie la această stare de epuizare fizică și emoțională.
Conform studiului, aproape două treimi dintre români (65%) nu se simt împliniţi profesional, în timp ce o pondere similară au remarcat colegi afectaţi de sindromul burnout.
35% dintre respondenţi au declarat că sunt fericiţi la locul de muncă, iar 60% dintre angajaţi susţin că iau măsuri antistres la birou, în creştere de la 51%, în 2024.
De asemenea, 65% din totalul celor chestionaţi afirmă că nu se simt împliniţi profesional, principalele surse de stres la locul de muncă fiind volumul mare de muncă (64%), preluarea excesivă de responsabilităţi (50%), stagnarea salariului (45%) şi interacţiunea cu clienţi dificili (34%).
În plus, 66% dintre români declară că au remarcat colegi afectaţi de sindromul burnout, în special femeile (71% faţă de 62% în cazul bărbaţilor) şi tinerii cu vârste cuprinse între 25-34 ani (74%).
'Angajaţii devin tot mai proactivi în prevenirea burnout-ului, iar procentul celor care iau măsuri anti-stres la locul de muncă creşte de la 51% în 2024 la 60% în 2025. Această tendinţă este mai pronunţată în rândul tinerilor de 18-24 de ani (68%) şi al celor cu vârste între 35-44 de ani (65%)', se menţionează în studiu.
Potrivit sursei citate, în cazul femeilor, volumul de muncă ridicat generează un nivel de stres mai ridicat (68%, comparativ cu 61% în cazul bărbaţilor), în timp ce stagnarea salariului este o cauză mai des întâlnită în cazul bărbaţilor (49% faţă de 40% în cazul femeilor).
Pentru a face faţă stresului şi epuizării cauzate de volumul mare de muncă, angajaţii recurg la diverse soluţii.
Astfel, 67% dintre români îşi iau concediu de odihnă, 54% se relaxează în timpul liber prin activităţi, precum ieşiri în oraş sau shopping, 39% petrec mai mult timp cu cei apropiaţi, 36% ascultă muzică, iar 32% aleg să ia pauze mai lungi şi mai dese pentru a crea un mediu de lucru mai plăcut.
În acelaşi timp, doi din zece respondenţi (21%) consideră schimbarea locului de muncă ca fiind o soluţie potrivită, procentul fiind mai ridicat în rândul celor cu venituri peste 6.000 de lei (27%). Totodată, în cazul a 16% din totalul celor intervievaţi s-a observat o creştere a consumului de produse cum ar fi tutunul sau alcoolul pentru a gestiona stresul.
Studiul Reveal Marketing Research a fost realizat online, în perioada 17-21 februarie 2025, pe un eşantion de o mie de respondenţi (dintre care 890 de persoane care lucrează), iar eroarea maximă de eşantionare este +/-3,1%, la un nivel de încredere de 95%.